“Stoppen was voor ons een moeilijke beslissing”

Ruud en Miny van Schaik vertellen hun verhaal

Na meer dan 25 jaar als slagerskoppel, droegen Ruud en Miny van Schaik hun geliefde slagerij over aan Jeroen van Vulpen van de Dorpsslagerij. Het was een beslissing die niet lichtvaardig werd genomen en die gepaard ging met uitdagingen. Echter kijkt het echtpaar met trots en dankbaarheid terug op hun jarenlange dienst als ambachtelijke ondernemers in de slagersbranche.

De beslissing om te stoppen met de slagerij was het gevolg van fysieke omstandigheden. Het proces van verkoop was iets dat ze zorgvuldig benaderden, met veel communicatie binnen het gezin en met hun adviseurs. Zowel de ouders van Ruud, van wie zij de slagerij hadden overgenomen, als hun eigen kinderen waren betrokken bij het proces.

De eerste stap was het inwinnen van advies bij verschillende partijen zoals KNS, Timmer Makelaar, en de accountant. Ruud en Miny hadden een eigen pand en konden dit verkopen. "Het feit dat we ons pand konden verkopen en terughuren, gaf ons een stip op de horizon," aldus Miny. “Mocht er geen overnamekandidaat komen, dan konden we altijd het pand leegmaken en er iets anders in laten beginnen.”

Een verbouwing van de slagerij in 2019 verhoogde de waarde en bood een voordeel bij de verkoop. Timmer Makelaar taxeerde de waarde van de slagerij. Hierna kwam de slagerij in de KNS-database en werd het online geplaatst, om de juiste kandidaat te vinden. Na enkele gesprekken met mogelijke overnamekandidaten, meldde Jeroen van Vulpen van de Dorpsslagerij zich. De klik was er, en hoewel de uiteindelijke prijs iets lager uitviel dan gevraagd, waren Ruud en Miny tevreden. "Bij een overname is het altijd geven en nemen," zegt Ruud.

Het geplande moment voor de overdracht was strategisch gekozen, namelijk voor aanvang van het barbecueseizoen. "Zo kon Jeroen meteen zijn eigen draai geven aan de zomeractiviteiten," legt Miny uit. Dit gaf Ruud en Miny ook de tijd om het nieuws aan hun medewerkers te vertellen, wat emotioneel was. "Je bouwt een band op met elkaar, dus ja, er vielen tranen," zegt Ruud. "Maar iedereen begreep onze keuze."

Communicatie met klanten was een ander belangrijk onderdeel van de overgang. Het slagerspaar nam de tijd om het nieuws persoonlijk aan hun trouwe klanten te vertellen. Om ze te informeren werd onder andere de overname in huis-aan-huisfolders aangekondigd. "We hebben zoveel lieve reacties ontvangen," zegt Miny. "Het was geweldig om te zien hoeveel we voor de lokale gemeenschap hebben betekend." Ze besloten bewust om geen afscheidsreceptie te organiseren, maar namen in plaats daarvan de tijd om persoonlijk afscheid te nemen van hun klanten.

Ruud en Miny sluiten af met tips voor andere ondernemers die een vergelijkbaar traject overwegen. "Begin op tijd, zet een stip op de horizon, en win advies in bij verschillende partijen," raadt Ruud aan. "Communiceer goed met je medewerkers, je klanten, en het thuisfront. Dat heeft ons echt geholpen."

Lees hier meer over bedrijfsopvolging