De blog van Marian Lemsom

Marian Lemsom, directeur van KNS, deelt haar visie op zaken die haar opvallen in haar blogs.

Onderaan de pagina vind je het archief.

Waar is iedereen?

De arbeidsmarkt, dat levert in elke sector veel gezucht op. Vacatures te over, waar is iedereen? Er zijn haast geen mensen te krijgen. Goed om daarom stil te staan bij de uitdagingen die ook de slagersbranche kent.

Als je werkt in de slagerij ben je eigenlijk de belangrijkste ambassadeur als het gaat om werving. Door het vertellen over de veelzijdigheid en creativiteit kan je mensen enthousiast maken. Er zijn veel initiatieven om werken in de slagerij onder de aandacht te brengen.

Zo gaat de Meat Your Future karavaan naar middelbare scholen om met een interactieve les aan scholieren te laten zien wat het slagersvak kan brengen, er zijn lespakketten voor het basis- en voortgezet onderwijs en is er de website werkenindeslagerij.nl.

Maar liefst 11 jaar geleden is de Dag van de Slager geboren. Een dag waarin de kunst van de slager centraal stond. Inmiddels is er zelfs een hele week waarin het slagersvak centraal staat. Een mooie start van de Week van de Slager was de masterclass bij SVO vakopleiding food door branche erkend meesterslager Peter van der Geest. De deelnemers brachten een enorme creativiteit mee. Eigenlijk blijkt zelfs een week niet lang genoeg want er zijn zóóóóóóveel redenen om slager te worden! Die redenen dragen we vol enthousiasme uit om zo het werk in de slagerij op de kaart te zetten, want is werken in de slagerij is aantrekkelijk en veelzijdig.

Daarnaast zijn er speciaal voor de Week van de Slager mooie complimenten verzameld die de waarde van de slager nog eens benadrukken. Bijvoorbeeld “Ik lees geen etiketten, liever hoor ik het echte verhaal” of “Je kunt niets vragen aan een koelvak, voor maatwerk ga ik naar de vakman.” Zóóóóóóóó blij met mijn slager dus. Juist die waardering is ook van belang als je je oriënteert op een ander pad, lekker werken in de slagerij dus.

Een week met extra aandacht voor ambacht, vakmanschap maar ook creativiteit en afwisseling. Tijdens de campagne met verschillende filmpjes vertellen jongeren, herintreders en zij-instromers waarom zij in de slagerij werken. ‘Ze staan in de rij voor mij’ kan zo maar een reden zijn om te kiezen voor het slagersvak. Die echte verhalen zijn belangrijk om mensen, die al dan niet bewust, op zoek zijn naar een baan te verleiden om ook eens aan de slagerij te denken. Een kans dus; vertel ook waarom jij in de slagerij werkt. Jouw verhaal helpt om vacatures in te vullen!

Met vriendelijke groeten,

Marian Lemsom

Meer blogs van Marian Lemsom