Single Use Plastics (SUP): de stand van zaken

Met ingang van 1 juli gaat er een nieuwe fase van de ‘Single Use Plastics’-regeling (SUP) in. Dit is ook van toepassing op slagerijen.

Wat is het doel van de regeling?

Doel is om met deze wetgeving de hoeveelheid plastic te beperken om milieuwinst te behalen en zwerfafval te beperken.

Brandbrief

KNS is van mening dat de uitvoering van de nieuwe regeling in de praktijk complex is en voor veel onduidelijkheid zorgt. In navolging op de brandbrief die KNS heeft gestuurd, is een reactie gekomen van de Staatssecretaris; slagers en andere fooddetaillisten krijgen geen uitstel of uitzondering op de wetgeving. KNS is teleurgesteld dat er geen gehoor is gegeven aan het verzoek tot uitzondering of uitstel.

Wat adviseert KNS nu aan haar leden?

De wetgeving voor SUP is dus van kracht voor de slagersbranche. SUP betreft de plastic, vormvaste verpakkingen, zoals schaaltjes en bakjes, die gebruikt worden bij direct te consumeren producten. Ook verpakkingen die voor een klein percentage uit plastic bestaan. Deze verpakkingen moeten in rekening worden gebracht vanaf 1 juli en dit moet op de kassabon apart vermeld worden.

Wat is een SUP?

Een verpakking betreft een SUP als het aan alle onderstaande voorwaarden voldoet:

  • Als er een product in zit dat niet meer bereid hoeft te worden door de consument. Dus wel SUP: maaltijdsalade, broodjes voor directe consumptie. Geen SUP: vers of gemarineerd vlees of koude bami.
  • Als de verpakking plastic bevat en als het vormvast is. Ook afbreekbaar plastic, verpakking die bestaat uit 95% papier en 5% (of nog minder) plastic en ook materialen met lijm vallen hieronder. Denk aan zwarte of doorzichtige bakjes waar een folie of deksel op gaat. Plastic zakjes zijn geen SUP, omdat ze niet vormvast zijn.
  • Portiegrootte: als het al verpakt in de winkel klaar staat en voor minder dan twee personen bedoeld is. Als het op verzoek van de klant wordt ingeschept in een bak dan maakt de portiegrootte niet uit.

Voor deze verpakkingen moet een meerprijs in rekening worden gebracht en dit moet zichtbaar zijn op de bon.

Er is dan nog een aantal producten waarover onduidelijkheid bestaat. Zoals een plastic schaaltje onder vleeswaren, aangezien die niet bedoeld zijn om rechtstreeks te consumeren.

Als daar meer duidelijkheid over is bericht KNS hier uiteraard over.

Aanbieden van herbruikbaar alternatief

Daarnaast moet je klanten een herbruikbaar alternatief aanbieden. Denk hierbij aan bekers of bakjes die klanten later weer terug kunnen brengen of het meenemen van een eigen beker of bakje accepteren (bring your own). Beide mag natuurlijk ook.

  • Je biedt klanten herbruikbare bekers en bakjes aan. Daarvoor kun je borg laten betalen, die je terugkrijgt wanneer je de bekers en bakjes terugbrengt.
  • Je vult de beker of het bakje dat de klant heeft meegebracht.

Slagers moeten zich aan verschillende hygiëneregels houden, dat geldt uiteraard ook voor klanten die eigen verpakkingen meenemen. Zie het artikel over de voorwaarden eigen verpakking consument.

Veelgestelde vragen

Special voor leden van KNS zijn de veelgestelde vragen over SUP verzameld en te lezen op Mijn KNS.

Lees hier de veelgestelde vragen over SUP

Wat doet KNS?

Sinds begin van dit jaar staat Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) in nauw contact met het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat over de toepassing van deze wetgeving.

Begin juni werd een nieuwe stappenplan voor slagers en andere fooddetaillisten voorgelegd om zo duidelijkheid te verschaffen over de toepassing van de SUP. Op basis van de processen in de dagelijkse praktijk van de slagerij bleken er nog veel onduidelijkheden. Dit maakt een juiste toepassing van de wet en correcte informatie, naar medewerkers en consumenten niet mogelijk. Daarop besloot KNS met andere brancheorganisaties de noodklok te luiden bij de verantwoordelijke Staatssecretaris Heijnen. KNS vindt de regeling te complex, onduidelijk en daarmee niet werkbaar voor het ambachtelijk mkb-bedrijf.

Op 28 juni jl. ontving KNS een reactie van de staatssecretaris. Kernpunten uit het antwoord zijn:

Geen uitstel op de regeling die ingaat op 1 juli, wel een gewenningsperiode.

Geen uitzondering (of aanpassing nu) voor fooddetaillisten, zoals slagers, omdat er een gelijkspeelveld moet zijn in relatie tot andere branches. In 2024 wordt de regeling geëvalueerd en worden eventueel aanpassingen doorgevoerd.

KNS is teleurgesteld dat er geen gehoor is gegeven aan het verzoek tot uitzondering dan wel uitstel. Wel is er mogelijkheid om in overleg met het ministerie maatwerkinformatie te ontwikkelen voor de slagersbranche. Ook is er een toezegging gedaan voor een werkbezoek bij een slager vanuit het ministerie. Mogelijk brengt deze praktijkervaring nog andere inzichten met zich mee.