Uw Slager Dick Bruintjes: "In mijn winkel wil ik iedereen kunnen bedienen"

Slager Dick Bruintjes in Zwartsluis pakte bijna ieder jaar wel iets aan in zijn winkel. Vorig jaar was het tijd voor een grondige renovatie. Koeling, vriezer, toonbank en wand- en vloertegels: alles werd aangepakt. Het nieuwe zelfbedieningsmeubel had achteraf wel groter gemogen.

De verbouwingsplannen dateren van vóór corona. ‘Achter’ mocht de techniek wel wat duurzamer en verder wilde Dick de bestaande ruimtes efficiënter indelen. “Vorig jaar april begonnen we met het vervangen van de koel- en vriescel, maar het winkelgedeelte heb ik vervolgens bewust uitgesteld. Het was door corona flink drukker en als je dan ook nog te maken krijgt met een nieuwe routing, dan wordt het wel veel.”

Leidend

Uiteindelijk ging de winkel in september nog een keer ruim een week dicht voor een totale upgrade met nieuw wand- en vloertegels, een nieuw verlichtingsplan en een nieuwe toonbank. “En we hebben nu voor ’t eerst een zelfbedieningsmeubel. Als ik zie hoe goed dat loopt; die had wel twee meter groter gemogen.” Het meubel is voor de salades, voorverpakte maaltijden en verpakte spekblokjes, stukjes leverworst en dergelijke. “Maar de toonbank met vers vlees en onze adviesfunctie, die blijven leidend.”

Ingetuind

Dick is de derde generatie Bruintjes in het bedrijf. Zijn opa startte in 1949 en in 2008 nam Dick het stokje over van zijn vader, die nu nog helpt in de worstmakerij. Dick werkte voordat hij in de slagerij kwam vijftien jaar als slager en later bedrijfsleider in een supermarkt. “Ik wilde eigenlijk niet in de zaak. Ik vond dat mijn ouders altijd te hard moesten werken.” Met een brede glimlach: “Je ziet het: ik ben er toch ingetuind.”

Supermarktachtergrond

“Mijn winkel is toegankelijk voor iedereen. Dat zal mijn supermarktachtergrond zijn; ik heb liever tien keer een dubbeltje dan drie keer een kwartje. Ik ga meer uit van omzet dan van bruto winst. Ja, dat is denk ik anders dan de meeste collega’s. Ik bedien zeer uiteenlopende doelgroepen, maar je kunt ze toch verenigen in één winkel. Een gehaktdag midden in de week kan prima en is nog steeds een wezenlijk onderdeel van de slagerij. En niet iedereen eet op zondag een picanha van de Big Green Egg.”

Zelf maken

De slagerij heeft steeds meer een regiofunctie. Andere slagers in Zwartsluis en omliggende dorpen zijn verdwenen. “We proberen de dingen ‘gewoon’ goed te doen door met veel ambacht de producten te vervaardigen. Zelf maken; daar ligt de toekomst. Je moet geen supermarktje willen spelen. Een slager moet net even anders zijn, met goede producten tegen een redelijke prijs. Redelijk voor de consument én voor de slager. Dat gaat goed. De omzet groeide vorig jaar met achttien procent en het jaar daarvoor noteerden we ook al een flinke groei. Door die extra omzet kon ik ook investeren in nieuwe machines voor de worstmakerij.”

Vis

Sinds drie jaar voert Dick het Meat & Meals maaltijdenconcept, omdat hij meer afwisseling in de recepten wilde. Dat werkt goed, zegt hij, maar toch zijn het de stamppotten die het jaar rond het beste lopen. “Er is een groep die wel verrast wil worden, maar er is ook een grote groep die kiest voor het traditionele, voor dat wat ze kennen. Laatst heb ik wat gedaan met vis – toch wel een dingetje voor een slager – en dat viel best goed. Catering doe ik niet veel en dat wil ik graag zo houden. Ik doe wel aardig wat barbecue-events en dat lag vorig jaar zomer natuurlijk stil.

Booming

De slagerij werkt sinds 2012 met het webshop-concept van Shopforce dat lokale versondernemers online verbindt op een ‘digitaal dorpsplein’. Gemak voor de consument staat hierin voorop. “In het begin was het pionieren en groeide het langzaam, met piekmomenten rond het barbecueseizoen en de Kerstdagen. Sinds vorig jaar maart is het echt booming en nu is het tien procent van de omzet.” Gevraagd naar tips omtrent webshops, zegt Dick dat het belangrijk is dat het geheel ‘goed staat’. “Er komt veel bij kijken. Een foutje in de prijs of het gewicht is zo gemaakt. Ook up-to-date houden vraagt om aandacht.”

Zonnig

Dick ziet de toekomst van de slagerij positief in. “Ondanks alle veranderingen die gaande zijn, is er nog steeds plek voor een goede ambachtelijke slager die inspeelt op de heersende trends. Natuurlijk, je ziet het veranderende eetpatroon en dat mensen minder vaak vlees eten. Daar moet je niet tegen vechten, je moet het omarmen. De boodschap is: als je bewust kiest om minder vlees te eten, kiest dan wel voor kwalitatief goed vlees van dieren die goed zijn behandeld. Waarbij ik me overigens afvraag of consumenten dat dan ook echt doen. Want als goed betekent dat het ook duurder is, dan weet ik het nog zo net niet..” Op het gebied van vegetarische producten ziet Dick zichzelf overigens meer als trendvolger dan als trendsetter. “Vegetarische producten hebben geen prominente plek in de winkel. Als klanten erom vragen dan heb ik het. In de winkel en ook bij de barbecues is het geen probleem.”

Over vier jaar wordt Dick vijftig. “Dat is het moment om de slagerij toekomstbestendig te maken en te houden; gereed voor een toekomstige overname. Er zijn niet veel slagers in opleiding en een overnamekandidaat vinden is een lastig verhaal. Stel je krijgt een twintiger in huis die het vak wil leren en zich wil ontwikkelen richting een eigen zaak, dan moet je daar klaar voor zijn. Mensen enthousiast maken voor het slagersvak en nieuwe slagers opleiden zie ik dan ook als een gezamenlijke opgave voor de slagers en KNS.”

Tips van Dick

• Durf keuzes te maken. Maak ze weloverwogen.
• Laat zien waar je goed in bent en draag dat uit.
• Wees trots op je vak.

Terug naar Slagers in beeld