Traiteurslagerij Schoenmakers: "De nieuwe winkel zorgt voor nieuwe energie"

31 jaar geleden nam de toen 23-jarige Jos Schoenmakers samen met zijn jeugdliefde Bianca de slagerij in Ravenstein over. Een kleine winkel, maar desondanks een reuzenstap, zo blikt Jos terug. “Ik wist niet eens waar Ravenstein lag.” Twee jaar geleden verhuisde de slagerij van het centrum van het vestingstadje naar een nieuwe en grotere locatie aan de rand. “Dit voelde nog veel spannender, maar we zijn reuzenblij dat we de stap maakten.”

Boerenzoon Jos raakte al op jonge leeftijd gefascineerd door het slagersvak. Hij begon aan een bijbaantje bij de slager in zijn woonplaats Udenhout en volgde de slagersvakopleiding. Tijdens zijn militaire diensttijd besloot hij dat hij een eigen zaak wilde starten. Via een makelaar kwam de slagerij in Ravenstein op zijn pad. “Mijn vader zei: ‘ga ervoor en probeer het vijf jaar’. Daarna zien we verder.”

Weloverwogen beslissing

“Het was een grote stap, naar een plaats waar je niemand kent. Je moet je als nieuweling in zo’n dorp driedubbel bewijzen. Als dat lukt, sluiten ze je in de armen. Zakelijk ging het meteen goed, maar privé was het lastig. We hadden ook best heimwee.” De winkel in het oude centrum zat in een mooi historisch pand, maar was klein en parkeren was er lastig. Andere winkels vertrokken van lieverlee uit het centrum, waardoor de loop eruit raakte. Dat maakte de aanwas van nieuwe, jonge klanten lastig. “Een slager uit Ameide zei ooit in De Slager ‘van een mooi geveltje kun je niet eten.’ Die uitspraak is me altijd bijgebleven. We zijn allebei 50-plus maar hebben nog wel ambitie. Omdat onze zoon Daan inmiddels in de zaak was gekomen, was het een weloverwogen beslissing om te investeren in een nieuwe locatie.”

Nieuwe klantengroep aangeboord

De oude winkel meet 52 vierkante meter, de nieuwe is maar liefst 160. “Ja, we hebben hoog ingezet. Met een heel nieuw assortiment met meer gemaksproducten, met andere productgroepen zoals Pokébowls en met zelfbedieningsmeubelen. Dat is een enorme stap voorwaarts geweest. De naam slager dekt eigenlijk de lading niet meer. Daarom veranderden we ook van het De Zaak vol Smaak-concept naar Traiteurslagerij omdat dat beter past bij wat wij hier doen.” De nieuwe winkel ligt aan de rand van het stadje aan de doorgaande weg vanaf de rijksweg A50 richting de verschillende woonkernen. Met negentig gratis parkeerplaatsen voor de deur, een supermarkt om de hoek en een bakker er direct naast, is de aanloop flink toegenomen. “We hebben een hele nieuwe klantengroep aangeboord. We hebben veertig procent meer klanten en de groei is er nog niet uit.”

Winkelen in plaats van wachten

Het aandeel zelfbediening is in de nieuwe winkel ruim zeven vierkante meter. In de oude winkel was dat slecht één vierkante meter. Qua meters is het maatwerkgedeelte nog steeds groter, maar de zelfbediening maakt inmiddels meer dan de helft van de omzet uit. Jos: “Toch blijft maatwerk onverminderd belangrijk én onze kracht. Het is ook niet zo dat de klant hier anoniem rondloopt.” Bianca: “Door de grotere winkel, de routing, de zelfbedieningsmeubelen en het bredere assortiment zijn de mensen nu echt aan het winkelen in plaats van dat ze staan te wachten voor de toonbank. De tussendeur naar de naastgelegen bakker staat altijd open en klanten kunnen ongestoord een rondje lopen. Dat verlaagt de drempel.” Jos: “Je ziet tussen vijf en zes ook een ander soort klant; die komt echt om boodschappen te doen.” Bakker en slager vullen elkaar goed aan, zegt Jos. “Klanten die een belegd broodje willen, kopen bij de bakker een broodje en wij beleggen het. We maken gebruik van elkaars aantrekkingskracht.”

Heftig

De verhuizing vond plaats tijdens de energiecrisis. De energiekosten vervijfvoudigden terwijl de klanten minder uitgaven. Jos: “Maar we hadden net een vijfjarig huurcontract getekend en alles nieuw neergezet. We hadden geen keuze en moesten door. We hadden corona overleefd, zaten vol positieve energie en deden ons best dat goede gevoel vast te houden.” Het nieuwe pand is gasloos, en Jos en Bianca investeerden in energiezuinige apparatuur. Ook gingen ze slimmer werken, bijvoorbeeld door de hammen ’s nachts te koken op het moment dat de energieprijs het laagst is. Bianca: “We konden ook onze loonkosten drukken door onze zoon een jaar lang bij een collega slager te laten werken. Dat was ook goed voor zijn ervaring, dus daarmee sloegen we twee vliegen in een klap. De keerzijde was dat wij nog harder moesten werken. We hebben enorm afgezien.” Jos: “Het was heftig, maar het plezier in ons werk en de nieuwe locatie sleepten ons er doorheen.”

Mooie basis

Jos: “We hadden een goede, stabiele winkel in het centrum. Het was een grote, spannende stap om te verhuizen en een forse investering, maar wij zagen de mogelijkheden en we wilden nog tien jaar met plezier werken. De nieuwe winkel zorgt voor nieuwe energie. Bovendien leggen we hiermee een mooie basis voor Daan, mocht hij de ambitie hebben om het ooit over te nemen. Ik hoop dat van harte, maar die beslissing is volledig aan hem. Daan zorgt ondertussen voor nieuwe, frisse ideeën. Hij vindt bijvoorbeeld dat we het feit dat we ambachtelijk werken veel meer moeten benadrukken, terwijl ik dat gewoon een vanzelfsprekend iets vindt.” Behalve het echtpaar en zoon Daan werkt ook dochter Silke in de zaak, voornamelijk op de zaterdagen. Er is één vaste medewerker in dienst, plus enkele zaterdaghulpen. Zoon Rick werkt in de bouw en hielp mee met de verbouwing.

“Er is veel te doen over ons vak, over het product en de verkrijgbaarheid ervan. Slagers kunnen een rol spelen in het bewustwordingsproces van mensen door te benadrukken dat het een natuurproduct is, door te wijzen op de herkomst en dat we vakmanschap leveren. Kortom, door te laten zien dat je als slager weet waarmee je bezig bent. Daar liggen de kansen.”

‘We hebben veertig procent meer klanten en de groei is er nog niet uit’

Tips van Jos en Bianca

  • Kijk goed om je heen naar wat klanten willen en durf daarin mee te gaan.
  • Blijf wel dicht bij jezelf en doe geen dingen waar je niet achter staat.
  • Klanten waarderen vernieuwing en het zorgt tegelijkertijd voor meer werkplezier.
  • Naast onberispelijke kwaliteit is een goede, bereikbare locatie een must.