Tips bij het overdragen van jouw slagerij aan een medewerker
Uit de resultaten van de onlangs gehouden enquête over bedrijfsopvolging blijkt dat een opvolger vaak wordt gevonden binnen het eigen team. Na familie zijn medewerkers de belangrijkste groep waar een overnamekandidaat voor de slagerij wordt gevonden.
Wil je je bedrijf verkopen en is een medewerker geïnteresseerd, dan moet het verkoopproces zorgvuldig worden ingestoken (alleen al om de onderlinge verstandhouding goed te houden). Vertrouwen, betrouwbaarheid en transparantie vormen de basis voor dit proces. Een mooi voorbeeld is Slagerij Jan Pinckaers uit Sint Geertruid. Medewerker Maurice Rutten is daar inmiddels medevennoot en gaat volgend jaar de slagerij volledig overnemen. Jan en Maurice geven een kijkje in het verloop van het verkoopproces bij hen.
Slagerij Jan Pinckaers
Jan en Nellie Pinckaers zijn in 1984 gestart met hun slagerij in Sint Geertruid. De pijlers onder het bedrijf waren (en zijn) de worstmakerij en de traiterie. Eigenlijk heeft de slagerij zich steeds meer ontwikkeld van een traditionele slagerij tot een moderne slagerij –traiteur met een aanbod waar klanten graag een stukje voor omrijden.
In 2006 begon de toen 15-jarige Maurice als zaterdaghulp in de slagerij van Jan en Nellie te werken. Maurice wist al snel dat het werk in de slagerij datgene was wat hij graag wilde blijven doen. En Jan en Nellie zagen in hem een potentiële overnamekandidaat en na enige jaren zijn ze met elkaar in gesprek gegaan.
Goede voorbereiding
Zorg dat je je goed voorbereid voordat je een aanbod aan de medewerker doet. Een goede voorbereiding geldt overigens ook voor de medewerker. Vraag jezelf als zittende ondernemer af: Wat wil ik? Nog een tijdlang mee blijven werken of ineens helemaal stoppen? Ligt jouw prioriteit bij een zo hoog mogelijke opbrengst of bij de voortzetting van jouw levenswerk? En welke gevolgen hebben jouw wensen op fiscaal, financieel en juridisch gebied? Probeer daarbij in te calculeren wat voor jouw opvolger mogelijk is. Specialisten zoals jouw accountant, fiscalist en (bedrijven)makelaar/taxateur kunnen jou meer informatie geven. Na goed bedacht te hebben wat je wilt en wat mogelijk is, is de volgende stap om met elkaar in gesprek gaan.
De praktijk leert dat een overname niet van de ene op de andere dag plaats vindt. Beide partijen moeten ‘groeien’ in het proces. Als ervaren slager-ondernemer ken je de fijne kneepjes van het ondernemerschap. Neem de tijd en de ruimte om deze kennis op jouw opvolger over te dragen. Jan, Nellie en Maurice hebben in overleg met de accountant en in samenwerking met de KNS gezamenlijk een meerjarenplan opgesteld waarin bedrijfsstrategie, begrotingen, doelen en afspraken helder stonden geformuleerd. Dit plan heeft Maurice vervolgens nog door een externe accountant laten toetsen en vervolgens zijn ze hiermee aan de slag gegaan. ’Dit plan heeft weliswaar veel tijd en geld gekost, maar was het dubbel en dwars waard’: zo zeggen Jan en Maurice.
In de afgelopen vijf jaar is op elke 1e woensdagavond van de maand in een informele setting het reilen en zeilen binnen het bedrijf tussen de drie vennoten besproken. ‘Vertrouwen is erg belangrijk bij dit soort trajecten en je moet dan ook alles wat je dwars zit tegen elkaar kunnen zeggen. Het is een kwestie van geven en nemen’, aldus Jan Pinckaers.
Toekomstperspectief slagerij
Besef dat een bedrijf met goede omzetperspectieven beter in de markt ligt dan een bedrijf waar jaren niet in is geïnvesteerd. Ook jouw houding als huidige eigenaar is van belang. Wees positief en geef jouw beoogde opvolger de ruimte.
Als een gezamenlijk traject eenmaal is ingezet, is het van belang dat initiatieven van jouw opvolger niet alleen worden gehoord maar ook in praktijk worden gebracht. ’Een goed verzorgde website met webshop is van deze tijd en zorgt dat de klanten ons op meerdere manieren kunnen bereiken. Het zorgt ook voor meer omzet. Jan heeft mij alle ruimte gegeven om hier mee aan de slag te gaan’, laat Maurice weten. ‘Er vinden nu ook leveringen aan derden (horeca) plaats, wat voorheen niet gebeurde.’
Taken en verantwoordelijkheden
Er komt een moment dat jouw opvolger het alleen moet gaan doen. Ook naar dit moment moet worden toegewerkt. Dit betekent concreet dat jouw taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden als slager-ondernemer steeds meer naar de overnemende partij gaan. Denk bijvoorbeeld aan het inkoopproces, het personeelsbeleid en de promotionele activiteiten. Voor jou als overdragende ondernemer is het van belang dat je zaken gaat loslaten. Voor de nieuwe ondernemer is het van belang om ervaring op te doen. Jan voegt toe: ’Je weet zoveel door al die jaren dat je voor jezelf bezig bent, maar je moet je vennoot zelf zaken laten uitzoeken. Belangrijk is om ruimte te geven, om fouten te laten maken. Alleen op deze manier kan ik Maurice laten groeien en een goede ondernemer achterlaten. Leren doe je voor een belangrijk deel door het zelf te doen.’
Een bedrijf overdragen is afscheid nemen van iets wat je jarenlang hebt opgebouwd. Afscheid nemen betekent ook loslaten en de stap nemen om een nieuwe invulling aan jouw leven te geven. De één blijft nog wel (voor een deel) betrokken bij de slagerij en de ander neemt bewust afstand. Dit doet ieder op zijn eigen manier en er is ook geen goed of fout. Maar dat dit een emotioneel proces is, dat is duidelijk.
Meer informatie bedrijfsopvolging