Speciaalslagerij Van Koppen: ‘We zijn niet alleen slagers, we zijn ook ondernemers’
Vader Bjorn en zoon Dyon van Koppen runnen samen een slagerij in Naaldwijk. Ze noemen het een speciaalslagerij omdat ze in alle aspecten van de bedrijfsvoering de beste kwaliteit leveren, legt Bjorn van Koppen uit. “Het is een manier om je in de markt te zetten.”
“Onze visie is dat we ons willen onderscheiden in kwaliteit”, legt Bjorn (50) uit. “Natuurlijk in je vlees, maar ook in je service, uitstraling en medewerkers. Ook in zaken als de marketing en de webshop willen we de beste zijn. Samen proberen we de dingen elke dag beter te doen. En activiteiten waar we wat minder verstand van hebben, besteden we uit aan specialisten, zoals de social mediamarketing.” Zoon Dyon (25): “Wij kiezen ervoor om het onderscheid te maken in een niche en daar extreem goed in te zijn. Om dat te bereiken, moet je op alle onderdelen het verschil maken.”
Verantwoordelijkheden
Bjorn opende de zaak in Naaldwijk in 2002. Hij begon met drie medewerkers, nu zijn dat er 25. Bjorn: “De groei vraagt om een andere organisatiestructuur. Toen ik tien medewerkers had, paste ik de structuur al aan, en onlangs bij twintig weer. Daarvoor schakelen we de hulp van een HR-consultant in. We werken nu met assistent-teamleiders en leggen meer verantwoordelijkheden in de organisatie.” Dyon: “We zijn niet alleen slager, we zijn ook ondernemers en dat proberen we goed in te vullen.” Bjorn: “De markt vraagt daar ook om.”
Kwaliteit en rust
Het uitbesteden van activiteiten kost geld, maar het geeft rust en je kiest voor kwaliteit, vervolgt Bjorn. “Als je zelf dingen tussendoor doet, geeft dat stress en lever je in op de kwaliteit. Onze social mediapartner bijvoorbeeld, komt één dagdeel per maand langs om content te verzamelen. Dat geeft rust.” Het is bovendien een aanpak die werkt, vervolgt hij. “Het bureau maakt hartstikke mooie reels. Het spreekt de jeugd aan, wat helpt om nieuw personeel én jonge klanten aan te trekken. Sommige reels worden wel tot 250.000 keer bekeken.” Met een grote grijns: “Ik hoop niet dat die mensen allemaal vandaag langskomen.”
Sparren
Vader en zoon sparren dagelijks over de uiteenlopende onderwerpen waarmee een slagerij te maken heeft. Meestal gebeurt dat ’s ochtends om zes uur, bij de eerste kop koffie. Bjorn: “Maar we gaan ook wel eens een paar dagen samen op stap.” Dyon: “We hebben een verbazingwekkend goede band en denken over veel dingen hetzelfde. Pa is in zijn denken en doen nog jong van geest. We hebben goede discussies, waarin de meer traditionele gedachtegang van mijn vader en mijn kijk, samenkomen. Die mix en de overlap die erin zit, is mega goed. De adviseur van KNS die ons begeleidde bij de overname gaf dat al aan en het klopt helemaal.” Dyon is sinds 2020 mede-eigenaar. Hij breidt zijn aandeel gaandeweg uit en volgend jaar krijgt hij de touwtjes volledig in handen. Bjorn: “Ik ben al aan het afbouwen. Samen met mijn vrouw verhuis ik dan naar Portugal. Ik blijf betrokken als adviseur en zal in drukke periodes nog wel eens komen helpen.” Dyon ziet het als een mooie uitdaging: “Dan is het helemaal mijn ding. De eerstkomende tien jaar wil ik volop vlammen. Ik maak nu een plan voor de eerstkomende drie tot vijf jaar.”
Artificial intelligence
De komst van Dyon in het bedrijf zorgde voor wat nieuwigheden in de bedrijfsvoering. Dyon: “Catering! Het verzorgen van complete barbecues voor bedrijven is een trend waarop we zijn ingesprongen. Datzelfde geldt voor kant-en-klare verse maaltijden. We bieden een uitgebreid assortiment maaltijden.” Bjorn: “We werken nu ook meer met data. Loopt een product niet, dan zoeken we naar de oorzaken en pakken die aan, of stoppen ermee. Het softwaresysteem dat we gebruiken, is sowieso niet meer weg te denken. Alles wat je wilt weten staat erin. Het geeft overzicht en zorgt voor een efficiënte manier van werken.” Aan het boekhoudprogramma voegde Van Koppen een extra softwarepakket toe dat werkt met artificial intelligence, waardoor repeterende administratieve handelingen volledig automatisch worden afgehandeld. Bjorn: “Helemaal geweldig. Het scheelt enorm veel tijd en moeite.” Niet per se een gevolg van Dyons komst, maar wel vermeldenswaardig, is het zelfbedieningsmeubel dat zeven jaar geleden zijn intrede deed. Bjorn: “We hebben een kleine winkel en je wilt zoveel mogelijk mensen in zo min mogelijk tijd helpen.” Het meubel was een schot in de roos. “De mensen vinden het makkelijk, het scheelt ze tijd. Twee jaar geleden hebben we het meubel uitgebreid en er meer vakken in gemaakt. Dat is een goede keuze geweest.”
Kerst
Doen vader en zoon nog speciale dingen richting de Kerst? Bjorn: “We gaan niet ineens ‘geheimzinnige’ vlees of vleeswaren doen. We proberen het standaard assortiment nóg beter te maken dan normaal.” Dyon: “We zien wel meer vraag naar varkenshaas, biefstuk en rollade. Gourmetschotels lopen heel hard. De topper vorig jaar was onze Bavette Carpaccio Rollade.” Bjorn: “Het is een drukke periode, maar we werken met een draaiboek. We weten precies wat we nodig hebben en iedereen weet zijn taak.” Het is ook een gezellige periode, zegt Dyon. “De collega’s bakken bijvoorbeeld taart of koekjes.” Bjorn, lachend: “We moeten extra koffiepauzes houden om alles op te krijgen.”
Net als bij de collega-slagers is de kerstperiode er een van hard werken, vervolgt Bjorn. “Als je jouw klanten blij hebt gemaakt met een goed stuk vlees ben je moe, maar voldaan.” Dyon: “Daarna is het tijd voor ons om lekker samen te eten.” Bjorn: “Het is een kwestie van de balans zoeken. Hard werken, maar ook hard genieten.”
‘Zaken waar we wat minder verstand van hebben, besteden we uit aan specialisten’
Tips van Bjorn en Dyon
• Houd de trends in de gaten en ga met de tijd mee.
• Stel jezelf regelmatig de vraag ‘waar sta ik over 3 en 5 jaar?’ en pas je plannen erop aan.
• Werk efficiënt(er) en kies voor een goede automatisering.
• Doe niet alle aspecten van het ondernemerschap zelf maar werk met gespecialiseerde partners.