Nico’s Slagerij & Traiteur: "Klantvriendelijkheid is de kracht van ons bedrijf"

Bij Nico’s Slagerij & Traiteur in de Amsterdamse Bijlmer gaan veel dingen net even anders dan bij de gemiddelde slager. Geen kant en klare maaltijden bijvoorbeeld en ook geen gegaarde spareribs. Wel veel ‘hele delen’, Surinaamse bloedworst en gezouten vlees. “We verkopen wekelijks zo’n vijfduizend kilo vlees.”

Ron Willemse (37) en zijn vrouw Tiffany (37) runnen samen de slagerij. Ruim tien jaar geleden namen zij de zaak over van Nico, de vader van Tiffany. Ron: “Nico’s ontstond in 2001 toen mijn schoonouders besloten om voor zichzelf te beginnen. Mijn schoonvader werkte eerder in een andere slagerij. Ik had daar een bijbaantje en ging met hem mee.” Tiffany vult aan: “Mijn ouders waren bijna klaar met de verbouwing toen mijn moeder kwam te overlijden. Zij heeft het dus allemaal niet meer mee mogen maken.”


Naamsbekendheid

Vanaf haar dertiende wekte Tiffany als zaterdaghulp in de slagerij bij haar ouders, tot zij ervoor koos om de opleiding Ondernemer/Manager te gaan volgen en elders werkervaring op te doen. Na een paar jaar ertussen uit te zijn geweest kroop het bloed toch waar het niet gaan kon en startte zij met werken in de nieuwe slagerij van haar ouders. Ron begon na de middelbare school aan een studie Bouwkunde en probeerde ook Civiele Techniek, maar beiden bevielen niet. “Ik miste het werk in de slagerij en ging bij Nico werken. Toen ik 25 jaar was, zei ik tegen hem ‘ik vind het wel leuk hier, maar ik wil wel meer uitdaging. Ik wil een deal met je sluiten. Als jij later wil stoppen, wil ik de eerste keuze hebben om de zaak over te nemen’. Dat vond hij goed en ik dacht dat het nog wel een tijdje zou duren, tot na mijn dertigste. Maar even later kwam hij terug van vakantie met de mededeling dat hij de zaak nu al wilde verkopen. Ondertussen had ik net een relatie met zijn dochter. In 2012 namen Tiffany en ik de zaak over. Vanwege de naamsbekendheid en de familieband besloten we om de naam te behouden.”


Fladder

De doelgroep van Nico’s is heel breed en bestaat uit allerlei culturen, waaronder Antilianen en Surinamers. Het assortiment sluit daar met veel zelf gemaakte gezouten en gerookte producten op aan. “Bijvoorbeeld met gezouten varkensoren en Fladder, een Surinaamse bloedworst. Sommige producten zie je ook elders wel, maar door de jaren heen specialiseerden wij ons erin en we leveren topkwaliteit voor een eerlijke prijs. Kwaliteit en versheid, daar komen de mensen voor.” De slagerij heeft veel klanten die hun vlees op een specifieke manier gehakt of gesneden willen hebben, legt Ron uit. “Wij beantwoorden die vraag. Klantvriendelijkheid is de kracht van ons bedrijf. Mensen willen bijvoorbeeld vier kilo spek aan het stuk, of hele delen zoals schouders, varkenspoten of buiken. Die vraag beantwoorden wij. In Wassenaar hoef je dit concept niet te proberen. De presentatie in de toonbank is ook heel anders, zo zijn bij ons ook hele delen te zien.”


Rolluik omhoog

De winkel is zes dagen per week geopend van zes tot zes. Tiffany werkt in de winkel en kan ook hakken, zagen en uitbenen. Ron is de slager die vooral ‘achter’ bezig is. Daarnaast zijn er een productiemedewerker, twee vaste verkopers en drie oproepkrachten. “We hebben een bewerkelijke slagerij. We verkopen wekelijks zo’n vijfduizend kilo vlees. We doen heel weinig aan kant en klare producten maar hebben wel veel zelf gemaakte gezouten producten voor onze buitenlandse doelgroep. Om negen uur moet de toonbank vol zijn. Vroeger hadden we de eerste uren het rolluik naar beneden, maar de mensen zagen ons bezig en tuurden door het luik om te zien waarmee we bezig waren. Dus Nico besloot destijds om het rolluik omhoog te doen zodat die mensen – vaak vanuit de nachtdienst - hun in–open konden doen op weg naar huis. Zie het als een extra service naar de mensen.”


Verbouwing

De winkel was gedateerd en had een rommelige uitstraling. Begin 2023 vond een verbouwing plaats. Vloer, leidingen, plafond, alle machinerie, de toonbank; alles werd vernieuwd. De productieruimte is nu open. “De mensen hier waarderen een schone winkel waarin ze kunnen zien wat er gebeurt.” De nieuwe koelingen draaien op een koelmotor en de restwarmte ervan wordt gebruikt om warm water te produceren. “We hebben de hele dag gratis warm water.” Er kwamen nieuwe machines bij, zoals een slicer. De winkel moest zes weken dicht en dat werden er negen. Het liep dan ook niet allemaal even soepel, blikken Ron en Tiffany terug. “Het nieuwe kassasysteem bleek voorzien te zijn van nieuwe software en wij waren de eerste die ermee ging werken. De software bleek echter nog vol met kinderziektes te zitten. Dat was echt een drama bij de opening. Uiteindelijk moesten we zelfs een dag dicht. Tegen de interieurontwerper zeiden we dat de nieuwe toonbank robuust en krasvrij moest zijn, maar de materialen die hij adviseerde bleken dat na installatie helemaal niet te zijn. De nieuwe koelcellen functioneerden ook niet naar behoren en het mes van de slicer ging na twee weken al kapot, omdat de leverancier het verkeerde mes had geleverd.”


Ondernemerschap

“De verbouwing was een pittige investering en dan verwacht je wel wat terug. Als je dan al die ellende tegelijk krijgt terwijl je eigenlijk verder wil, is dat niet fijn.” Het is gelukkig niet zo dat de zakelijke beslommeringen ’s avond’ op de bank dooremmeren, zegt Ron. “Nee, Tiffany is en blijft heel rustig. Ze kan het heel goed loslaten en relativeren, ook als de spanning oploopt. Veel beter dan ik. Die mazzel heb ik dus wel. We hebben ook nooit onenigheid over de winkel.” De website met webshop is na de verbouwing uit de lucht gehaald. “De webshop werkte niet echt lekker, omdat de klanten zulke specifieke eisen hebben. We denken na over een nieuwe site en wat we daarmee willen. En wat gaan we doen met de social media? Op dat vlak lopen we nog wel wat achter. Dat is ook allemaal ondernemerschap en dat trekt me. Hoe kun je nog meer mensen naar binnen trekken? Hoe kun je intern de dingen nog beter organiseren? Daarmee zijn wij gaag bezig. De zaak loopt goed, we plussen elk jaar en beetje en kunnen de werkdruk net aan.”


‘We doen heel weinig aan kant en klare producten’


Tips van Ron en Tiffany:

  • Onderzoek wat de mensen in jouw buurt willen en trigger ze om naar jouw winkel te komen.
  • Focus op je vak en op het leveren van kwaliteit. Maak producten waar je achter staat, dan straal je dat ook uit.
  • Zorg dat je beter bent dan een ander.