Keurslager Hans van der Burg: "We staan continu in beeld te werken, heel dynamisch en transparant"

Slager Hans van der Burg in Geldermalsen ziet steeds meer stedelingen zijn winkel bezoeken. Tegelijkertijd blijven ook de oude trouwe klanten uit het dorp komen. Met de vernieuwde slagerij bedient hij samen met zijn vrouw Dieuwertje beide doelgroepen.

De vader van Hans begon de slagerij in 1976 en in 2018 namen Hans en zijn echtgenote de zaak over. Het huidige pand – uit omstreeks 1900 – werd 26 jaar geleden voor het laatst verbouwd. Hans: “Het heeft altijd goed gefunctioneerd, maar het was tijd voor iets nieuws.”

Samenwerken

Afgelopen februari werd de slagerij helemaal gestript en opnieuw opgebouwd. “Van oudsher hadden we een kleine winkel en een grote werkplaats, waarin ik veel zelf maakte. Ik wilde meer in de winkel zijn. Het winkeldeel is nu flink groter, terwijl de werkplaats kleiner is.” Een belangrijke beslissing was om te stoppen met de worstmakerij. “Ik vind het niet heel leuk om te doen, al kan ik het wel. Maar de machines waren verouderd en ik had de ruimte nodig. Twee andere slagers maken nu onze worsten volgens onze receptuur. Dat werkt prima. Als je voor elkaar producten maakt, houd je meer tijd over voor de winkel. Personeel is bovendien de grootste kostenpost in je bedrijf en laat zich moeilijk berekenen. Inkoop daarentegen is veel gemakkelijker.”


Hakblok staat voorin

Een van de vernieuwingen in de verbouwde slagerij is een zelfbedieningsmeubel. “Dat loopt als een trein. De mensen kunnen rustig even rondkijken en dat vinden ze prettig.” Het aanbod in het meubel is aan het begin van de week gericht op de ‘doordeweekse gezinnen’ met weekaanbiedingen en pakketten. Tegen het weekend vult Hans het met uiteenlopende gemaksproducten. De winkel is zo ingericht met een in- en uitgang dat de klanten een rondje lopen langs alle producten. Achter de toonbank met vlees is een werkmeubel en staan de ovens. “We staan dus continu in beeld te werken. Heel dynamisch en transparant. Ik sta zelf met mijn hakblok helemaal voorin, waar de klant binnenkomt. Daar ben ik het grootste deel van de tijd wel te vinden.”

Stijlvol en warm

Alle meubelen in de winkel zijn zwart, omdat dat stijlvol is en zo mooi kleurt met het vlees, legt Dieuwertje uit. De wanden en de vloer zijn van hout en steen waardoor er toch een warm gevoel ontstaat. Led-verlichting draagt daaraan bij. Dieuwertje: “We zaten nog volle bak op gas en TL-verlichting. De stap naar LED is niet zo moeilijk en van het gas af, ging ook redelijk gemakkelijk. We hebben nu een kleine elektrische ketel. De kantine koelen en verwarmen we met een airco en op het dak liggen 44 zonnepanelen. Dat is in deze tijden wel erg fijn, hoewel op dit moment de energierekening desondanks toch nog iets hoger uitvalt dan voor de verbouwing.”

Op leveranciersbezoek

Het milieu speelt ook een rol in de keuze voor de verpakkingen, vertelt Hans. Vrijwel alle verpakkingen zijn van papier met een dunne folielaag en samen mag dat in de papiercontainer. “Tachtig procent van onze producten verpakken we hierin en daarop hebben we onze machines ook aangepast.” Ook in de keuze voor zijn vlees, denkt Hans aan het duurzaamheidsaspect. “We hebben ‘gewoon’ varkensvlees en Livar. We hebben ‘gewone’ kip en scharrelkip. Rundvlees komt van dikbillen die een goed leven hebben gehad.” Tijdens de winkelsluiting vanwege de verbouwing is het hele team op bezoek geweest bij de leveranciers. “Ze hebben met eigen ogen gezien hoe de dieren leven en behandeld worden en kunnen vragen van klanten nu veel beter beantwoorden. We willen wel verder doorgroeien op dat duurzame pad, maar in de huidige tijd wil je de consument niet wegjagen met een te hoge prijs. Je wilt traffic houden in je winkel.”

Eigen verantwoordelijkheid

Het team bestaat – inclusief de twee eigenaren – uit zes personen, plus vier zaterdaghulpen. “Mijn vader, 70 jaar inmiddels, komt elke maandagmorgen nog even meehelpen. Vooral de oude klanten vinden dat leuk. En wij ook, natuurlijk.” Hans richt zich vooral op de winkel en de medewerkers en Dieuwertje doet vrijwel de gehele administratie. Dieuwertje: “En ik doe de salades, de bedrijfslunches en de catering.” Hans: “Alle medewerkers hebben een eigen verantwoordelijkheid en weten precies wat ze moeten doen. Dat werkt prima.”

Stedelingen

Geldermalsen ligt op de kruising van de Rijkswegen A2 en A15 waardoor het heel aantrekkelijk is om er te wonen. “De hele Randstad, maar ook Arnhem en Nijmegen zijn in pakweg een half uur te bereiken. Er zijn en worden nu enkele gigantische woonwijken gerealiseerd en de stedelingen die daar nu wonen zijn een ander assortiment gewend. Dat is de reden dat we tegen het weekend andere producten, meer gericht op gemak en voor bij de borrel, in het zelfbedieningsmeubel leggen.”

Aanpassen

“We verkopen wel wat wijn, olijfolie en dergelijke maar het is niet echt een speerpunt. Je moet wel steeds breder kijken, vind ik. We bieden nu bijvoorbeeld vegaproducten vanuit de diepvries, omdat het vanuit de toonbank niet werkte. Maar nu de doelgroep verandert, heb je kans dat de vraag naar vega ook toeneemt. Als dat zo is, zullen we ons daarop aanpassen.” De slagerij heeft ook een webshop en hoewel die maar een klein percentage van de omzet uitmaakt, is Hans er toch positief over. “Het loopt goed mee en nu de winkel klaar is, moeten we de webshop upgraden.”

“Toen we dicht gingen voor de verbouwing waren de prijzen nog redelijk. Toen we heropenden waren alle prijzen enorm gestegen en toen moest de energiecrisis nog komen. We houden de klantenaantallen nog goed vast, al zijn er aan de onderkant wel wat afgevallen. Het is nu een kwestie van stabiliseren. Te luxe producten verkopen werkt nu niet. Maar ik zie vooralsnog geen beren op de weg richting de toekomst.”


‘In de huidige tijd wil je de consument niet wegjagen met een te hoge prijs. Je wilt traffic houden in je winkel.’

Tips van Hans en Dieuwertje

• Werk samen met andere slagers. Dat levert tijdwinst op.
• Wees aanwezig in de winkel en onderhoud het contact met de klant.

Terug naar 'slagers in beeld'