Slagerijen Kaldenberg: "Je moet niet vertellen wat het kost, maar wat het oplevert"
Wat in 1959 begon als een slagerij ‘in het kruidenierswinkeltje van ons moeder’ is nu een modern slagersbedrijf met een omzet van bijna zestig miljoen euro. En de groei is er nog lang niet uit, vertellen de broers Piet en Joop Kaldenberg die al 25 jaar samen de leiding hebben. “We werken al 38 jaar samen.” En: “Hier bruist de passie voor kwaliteitsvlees.”
Het slagerswinkeltje in Herwijnen werd al snel te klein en Piet Kaldenberg senior bouwde een halletje. De extra ruimte die dat opleverde, leidde tot de vraag ‘wat kunnen we nog meer?’. Joop: “En zo zijn we aan de horeca en instellingen gaan leveren.” Na vijf verbouwingen in 35 jaar werd er twee jaar geleden een hypermodern en duurzaam pand van tienduizend vierkante meter neergezet langs de A15, in Vuren.
Partners
Kaldenberg had eind jaren 80 acht slagerijen in de regio toen horecagroothandel Sligro de grossier van de kruidenierswinkel overnam. De contacten die hierdoor ontstonden, leidden ertoe dat Kaldenberg een slagerij opende in de Sligro-vestiging in Nieuwegein. Binnen twee jaar kwamen er nog twee Sligro-winkels bij. Joop: “Sligro werkte oorspronkelijk met een leverancier per regio. Maar door de toename van landelijke klanten ontstond ook vraag naar een gelijk assortiment en kwaliteit. Op één na namen we alle slagerijen van Sligro over. We zijn inmiddels al 27 jaar de vleespartner van Sligro.”
Samenwerkingscontract
Een concessionairs concept dus. Sligro is niet de eindklant, maar speelt wel een belangrijke rol. Want de Sligro-klant komt ook bij de slagerij over de vloer – en vice-versa. De klant ontvangt één factuur voor al zijn aankopen, ook bij online aankopen. “Eén auto, één factuur”, zegt Joop. Kaldenberg en Sligro rekenen ‘aan de achterkant’ met elkaar af. “Met 38 filialen in Sligro-vestigingen zijn we stevig met elkaar verbonden en dat hebben we contractueel goed vastgelegd. Sligro is ook voor een derde aandeelhouder.”
Familiebedrijf
Aan titels doen ze niet bij Kaldenberg. Joop ‘doet’ de commerciële kant en is daarbij verantwoordelijk voor de verkoop, het assortiment, de marketing en de filialen. Piet regelt de inkoop, de algemene, bouw, financiële, en technische zaken. Piet: “Wij zijn totaal verschillend en vullen elkaar goed aan. We werken al 38 jaar samen en er zijn veel dingen die we niet meer hoeven te bespreken, omdat we weten hoe de ander er over denkt.” “Maar,” zegt Piet, “vanwege de constante groei hebben we ons team uitgebreid met een financieel directeur en managementlaag waarin onder andere de derde generatie zich al aandient.” De broers hebben beide drie kinderen in het bedrijf. Joop: “Wij hadden veel onbesproken regels, maar nu onze kinderen erbij zijn gekomen, hebben we wel spelregels opgesteld. Met deze zogenoemde familiestatuten behoud je helderheid binnen het bedrijf en krijg je geen ruis of afdwaling.”
Ondernemer
Piet en Joop zijn van oorsprong allebei slager – Joop geeft nog regelmatig demo’s – maar in hun hart zijn ze allebei ondernemer. Piet: “Ondernemen kregen we met de paplepel ingegoten. Pa kocht nog wel eens te veel in en daar moest dan handel voor gezocht worden.” Joop: “Het gaat om constant verbeteren en dingen slimmer doen. We zijn groot, maar nog steeds een gepassioneerd slagersbedrijf. Onze kernwaarden zijn ambachtelijkheid, innovatie en kwaliteit. We zijn gespecialiseerd in vier diersoorten: rund, varken, kalf en lam en bieden 2.500 artikelen. We hebben bijvoorbeeld dertig verschillende rib-eyes, ieder met een eigen verhaal.”
Vlees
Joop: “Klanten komen met vragen als ‘wij willen een biefstuk uit Noord-Amerika’ of van een boer op de hoek. Daarom ook die dertig soorten rib-eyes. Sinds kort doen we ook het Japanse Wagyu beef. De centrale verwerking gebeurt in Vuren en we leveren landelijk uit per kilo. Zo maken we ons hele assortiment in de winkels en belevering beschikbaar. En dat doen we voor ons hele assortiment in vers, bevroren en convenience (voorgegaard –red.).” Klanten komen bij Kaldenberg voor veel soorten rundvlees, waaronder het private label O’Sullivan, de oud-Hollandse Lakenvelder, Limousin en Angus. Voor het merendeel van het varkensvleesassortiment werkt Kaldenberg samen met Keten Duurzaam Varkensvlees 1 ster (KDV). Kalfsvlees is er onder meer van het Nederlandse Meierijsche Roem, voorzien van het Beter Leven -kenmerkKeurmerk. Het lamsvlees komt uit Nieuw-Zeeland, Pyreneeën en Ierland. Piet: “We zijn nu bezig met een natuurvleesproject; vlees van runderen uit Nederlandse natuurgebieden.”
Concepten
Kaldenberg biedt afnemers diverse concepten, waaronder een dry aged-concept met een partner die hiervoor droogkasten levert. Joop: “We hadden een seizoensgebonden restaurant dat om goedkoper vlees vroeg. We hebben gepraat, de omstandigheden geanalyseerd en geadviseerd om het dry aged-concept te implementeren. Duurder, maar met een verhaal en met droogkasten in de zaak. Aanvankelijk wilde de restaurateur niet, maar uiteindelijk ging hij toch om. Nu zit zijn zaak het hele jaar door vol en onlangs heeft hij een vijfde kast besteld. Dat is ons verhaal: meedenken. Je moet niet vertellen wat het kost, maar wat het oplevert. Vroeger hadden we het over hamburgers van vijf euro, nu gaat het om complete maaltijden, inclusief hamburger, voor vijftien euro, waarbij de ondernemer meer verdient.”
Duurzaamheid
Het assortiment van Kaldenberg is voor vijftig procent verduurzaamd en verder verduurzamen is een speerpunt voor de komende jaren. Het nieuwe bedrijfspand is gebouwd volgens de Breeam-normen voor duurzaam bouwen. Dat betekent onder meer een duurzaam koelsysteem (met CO2 in plaats van freongas), het gebruik van restwarmte voor vloerverwarming en het verwarmen van schoonmaakwater meten zonnepanelen op het dak. De medewerkers hoeven nu minder te tillen. Het pand is namelijk voorzien van een slimme lopende band die de kratten op de juiste plek bezorgt.
De omzet gaat dit jaar richting de zestig miljoen euro. Kaldenberg startte dit jaar ook in België met de overname van de slagersafdelingen van groothandel ISPC (onderdeel van Sligro) in Gent en Luik. Antwerpen volgt binnenkort. Joop: “Sligro heeft de distributie van de regionale dranken-distributiecentrac’s van Heineken in Nederland overgenomen. Uit die hoek verwachten we mooie aanwas. Dankzij de EMT-deal kregen we La Place erbij en daar komt Java Foodservice in Belgje ook nog bij.” Joop, glimlachend over al die extra volumes: “Gelukkig hebben we 275 zeer betrokken medewerkers en zijn we samen kampioen in schakelen.”