Slagerij van Melik: ‘Wij verkopen geen eenheidsworst’

De winkel van Slagerij Van Melik inclusief de inpandige broodjeszaak Bufkes in Sittard werd afgelopen juni volledig gerenoveerd. Charles Sampers: “Je moet hier eens op zaterdagmorgen komen. Dan lijkt het wel of er een evenement is, zo druk. Mensen zijn bereid om te wachten en een faire prijs te betalen, omdat het zo lekker is.”

Het pand in Sittard staat ook wel bekend als ’t Versströatje met meerdere verszaken. Tot begin dit jaar zaten er ook nog een groenteboer en een bakker in het pand. Maar om uiteenlopende redenen wilden ze niet mee in de vernieuwing. Tegenover de slagerij zit nu een chocolaterie. Voor de andere hoek van de ruimte zoekt men nog invulling.

Franchisemodel

Slagerij Van Melik ontstond in 1938 in Treebeek en groeide uit tot de Van Melik Food Groep, met negen slagerijen, 37 broodjeszaken onder de naam Bufkes en een centrale productiekeuken. Vorig jaar werd het bedrijf overgenomen door het managementteam en twee externe aandeelhouders. Charles Sampers is een van de drie directeuren en mede-eigenaar. Bufkes is vanaf de start een franchiseorganisatie en inmiddels zijn de slagerijen ook overgestapt op dit model. Sampers: “Het voordeel van de franchise is dat de bedrijfsleiders ondernemers worden terwijl de uitgangspunten van de formule overeind blijven.”

Voor eigen beurs

Frank Janssen is de eigenaar van de winkel in Sittard. Hij werkt al 35 jaar bij Van Melik, eerst op de loonlijst, sinds 2006 als franchisenemer. “Je werkt voor je eigen beurs en de samenwerking is meer op basis van gelijkwaardigheid”, zegt Janssen. Sampers: “Dat is het verschil tussen een centraal gestuurde filiaalorganisatie en een franchisemodel met lokale verschillen. Er is ruimte om Sittard Sittard te laten zijn.”

Honderd procent lekker

De groep verzorgt de huisstijl en de reclamevoering en levert onder meer vleeswaren, salades en maaltijdcomponenten. De slagerswinkels betrekken hun vers vlees van lokale leveranciers, voor Bufkes geldt een honderd procent verplichte afname. Het uitgangspunt van de formules is dat de producten ‘lekker en vers’ moeten zijn. Sampers: “Het is geen toeval dat de top drie van meest verkochte producten overal hetzelfde is.”

Imagobuilding

Sampers: “We doen veel aan imagobuilding via social media. De formule laden in plaats van advertenties als: het gehakt is vandaag één euro. We doen roadshows met smaaktesten en daar maken we video-opnamen van die we delen op social media. Of we bakken slagersgehakt en supermarktgehakt naast elkaar en tonen het verschil. Ik schrijf de weekreclames onder andere met Frank. Ook hebben we twee fulltime marketingmedewerkers die campagnes bedenken en met een jaarplanning werken. Zo zijn de Kerstacties nu al klaar.”

Lekker Limburgs hapje

Bufkes ontstond in 1996. Met Bufkes werd conceptmatig invulling gegeven aan de verkoop van broodjes die tot die tijd ‘ongeorganiseerd’ verliep. Het concept van verse, ruim belegde broodjes was meteen een succes en de omzet van broodjes schoot omhoog. Onrendabele meters in de winkel werden zo zeer interessant door op beperkte ruimte een Bufkes shop-in-shop te integreren. Sampers: “De broodjes worden speciaal voor jou gemaakt op het moment dat je bestelt.” Janssen wijst naar zijn Bufkes: “Vroeger zat hier de koelcel. Nu is het een succesvol verkooppunt naar buiten toe.” Bufkes betekent overigens: lekker Limburgse hapjes.

Echt lekker

De winkel in Sittard is een bijzondere, meent Sampers. “Een slagerij midden in de stad die meer dan de helft van zijn omzet uit vers vlees haalt. Dat is veel en ook wel apart. De reden? De combinatie van topkwaliteit en vriendelijke, vakbekwame medewerkers.” Bij van Melik is gebakken ook echt gebakken en gerookt ook echt gerookt, zegt Janssen. “Op dat gebied doen we geen concessies. Het moet echt lekker zijn. We verkopen geen eenheidsworst.”

Toekomstplannen

Sampers: “Vooruitkijkend willen we de slagerijen vooral toekomstbestendig maken. Dat gebeurt in nauw overleg met de franchisenemer. Die beslist en investeert. Deze winkel is al de derde die we hebben aangepakt.” Nieuwe slagerijen openen ligt niet echt voor de hand, zegt hij. “In Zuid-Limburg zitten we al op de beste locaties en we richten ons op het laten groeien van de Bufkes-formule.”

Vergrijzing

Janssen: “De klantengroep vergrijst. Jonge mensen koken weinig thuis. We proberen erop te anticiperen met meer vlugklaarartikelen en kant-en-klaarmaaltijden. En door aanwezigheid op de social media.” Sampers: “Het gaat goed met de winkels, maar je moet blijven inspelen op de veranderende omstandigheden. Er zijn meer flexitariërs en consumenten die bewuster voor lekker kiezen. Daar moet je iets mee en kun je op inspelen door een gevarieerd en gespecialiseerd assortiment.”

Beter Leven vlees

Blurring is in de mode tegenwoordig. Van Melik doet het eigenlijk al vanaf de introductie van Bufkes, zegt Sampers. “En begin jaren 90 waren we de eerste met convenienceproducten als nasi, bami en hutspot. De nieuwste trends? Er zijn nu meer hobbykoks, dus je verkoopt nu ook bavettes en tomahawk steaks, maar procentueel is dat nog niet veel. Livar, het Limburgs Kloostervarken, is ook niet meer weg te denken net als Beter Leven vlees.” Janssen: “Dat is al bijna de standaard geworden. We hebben nu ook Irish Nature rundvlees en dat loopt goed.”

Varkensvleesburger

Veel recepten bij Van Melik zijn al generaties oud en zijn daarmee echte streekproducten. Janssen: “Neem nou onze grillham, honderd procent gebraden en superlekker, een pareltje waar de klant speciaal voor naar ons komt. Daarnaast is een van de grootste streekproducten Livar, waarvan wij geselecteerd dealer zijn.” Sampers: “We hebben een Van Melik-burger ontwikkeld van honderd procent Livar. Dat ligt niet voor de hand, want het is varkensvlees. Maar het is echt een lekkernij. Dat moeten we nu in beeld brengen en promoten.”

Belangrijk is ook de adviesfunctie van Frank, zegt Sampers. “Mensen komen met een recept in de hand vragen om advies. Maar de kracht van de winkel hier zit ‘m ook in het team. Er is vrijwel geen verloop, ze zijn allemaal uit het goede hout gesneden en ze snappen het vak. Er is veel interactie in de winkel. Slagerij Van Melik is van oudsher een begrip in de regio en een A-merk. Topkwaliteit leveren is onze enige overlevingskans. Het moet lekker zijn.” Janssen: “Thuis op het bord wordt bepaald of iemand terugkomt.”