Slagerij Mast: "We zijn allemaal verbaasd dat het zo druk is"

Vorig jaar oktober verhuisde Slagerij Mast zo’n vijfhonderd meter naar een nieuwe locatie in Heenvliet. Slager Michael Mast rekende daarbij op een omzetgroei van dertig procent. Dat werden er tachtig. “Wij verkopen hier alles wat lekker is”, zegt Michael.

“We maken in principe alles zelf, maar sinds de verhuizing zijn we zo verschrikkelijk druk dat we sommige producten moeten inkopen.” Om de smaak en kwaliteit daarvan te bewaken bezocht hij eerst de leveranciers. “Ik heb alles eerst uitgebreid geproefd. Mijn passie zit ook in het vlees en de producten die je ervan maakt.” Het ondernemerschap is iets dat hij ‘erbij doet’, zegt hij zelf. Maar uit zijn relaas blijkt anders.


Directe feedback

Na de mavo startte Michael met een studie Rechten. “Ik vond het echter niet leuk en ging werken bij een uitzendbureau voor slagers.” Zijn vader was ambulant slager en raadde hem af om een slagerij te beginnen. “Pa zag er geen toekomst in. Bovendien is het zwaar werk.” Maar het bloed kroop waar het niet gaan kon en Michael ging werken in de vleesindustrie en later bij een worstenmakerij. Hij volgde de SVO-vakopleiding en ruim tien jaar geleden nam hij de slagerij in het dorp Heenvliet over. “Ik kon gelijk mijn eigen ding doen, want die winkel was redelijk ingeslapen. Ik gooide de toonbank helemaal om, maar dat vonden de vaste klanten niet zo leuk. Die directe feedback krijg je wel, hier in het dorp. Dus veranderde ik de dingen daarna stapsgewijs.”


Extra ruimte en omzet

Slagerij Mast verkoopt scharrelvlees. De hoge, continue kwaliteit daarvan vormt de basis van het succes, zegt de slager. “We verkopen eigenlijk alles wat lekker is. Van borrelplank tot catering, alle soorten vlees- en worstproducten, bonbons, noten en kaas; noem maar op.” De oude winkel was met 66 vierkante meter aan de krappe kant. “Na vijf jaar waren we echt uit onze jas gegroeid.” Toen de kans zich voordeed nam Michael de naastgelegen kaasspeciaalzaak van 35 vierkante meter over. “We verhuisden onze delicatessen naar het nieuwe kaasgedeelte en zagen de omzet flink toenemen.” Ondertussen was Michaels vader de winkel komen versterken. “Mijn moeder werkt al vanaf het begin mee.”


Kruisbestuiving

De nieuwe slagerij meet 164 vierkante meter en zit net als de oude in een pand samen met een AH en enkele andere winkels. Slagerij Mast bevindt zich direct na binnenkomst rechts, waar de in-shop broodjescorner van Délifrance direct opvalt. “Ik wilde net na de ingang zitten zodat klanten niet het hele centrum door hoefden voor een broodje.” De broodjescorner is een soft franchise concept. “Je betaalt voor de naam en je wordt volledig ontzorgd met materialen, marketing en calculaties. De recepten en broodjes komen van Délifrance maar ik beleg ze met mijn producten. We dachten tachtig broodjes per dag te verkopen. Dat werden er al gauw 220 en nu zitten we op gemiddeld 150 stuks per dag. Iedereen is verrast, ook Délifrance.” Klanten die een broodje kopen en het beleg lekker vinden, kopen ook sneller iets in de slagerij of kaashoek, zegt Michael. “De kruisbestuiving over en weer is goed.”


Tachtig procent omzetgroei

Michael liet KNS vooraf een locatiescan uitvoeren, onder meer voor de financiering bij de bank. De KNS-adviseur kwam uit op een mogelijke omzetgroei van dertig procent. “Hij had het mis”, lacht Michael. “Alle ondernemers hier rekenden op een omzetgroei van dertig procent, maar iedereen ging daar ruim overheen. Wij zaten in de eerste week al op zestig procent en nu op tachtig. We zijn allemaal verbaasd dat het zo druk is.” Volgens Michael komen de extra procenten vooral doordat ook mensen van verder weg het winkelcentrum weten te vinden. “Je ziet sowieso dat mensen graag naar een plek gaan om alle boodschappen in een keer in te slaan. En er passeren hier zestig- tot tachtigduizend auto’s per dag. Dat betekent extra drukte bij de broodjes rond lunchtijd en tegen vier uur moeten de kant-en-klare maaltijden in de toonbank liggen.” De financiering kwam overigens tot stand via een private investeerder uit zijn netwerk. “De bank was niet erg bereidwillig. Nu heb ik een lagere rente en de investeerder ontvangt een hogere rente dan wanneer hij zijn geld op een spaarrekening zet.”


Trekpleister

“Klanten noemen ons de trekpleister van het centrum. We stralen luxe uit, maar niet té. Daarover hebben we goed nagedacht met onze winkelinrichter. Ik wilde een natuurlijke uitstraling met veel hout en zwart. Dat geeft sfeer en is tijdloos. We hebben nauwelijks reclame gemaakt. Je zit in een dorp en iedereen leeft mee. We deelden wat flyers uit, posten wat op Facebook en er was een folder samen met de andere winkels. Dat was het wel. Het was vanaf de opening echt totale chaos, met extreem lange werkdagen. Ik ben sinds juli geen dag meer vrij geweest. Mijn vrouw is jeugdpsycholoog en werkte ook mee. Nu helpt ze nog met personeelszaken. Maar het hele team heeft een fantastische prestatie neergezet. Niemand deed moeilijk over het overwerken, er is echt gebuffeld. Ik moest wel op korte termijn extra mensen aantrekken en dat is gelukt.”


“Ik hoop dat we in de nabije toekomst de catering weer kunnen opstarten. Ik wil ook broodjes gaan bezorgen bij bedrijven. En over tien jaar moet hier een winkel staan die grotendeels zelfstandig draait waarbij ik op de achtergrond de lijnen uitzet. Ik heb nu een enthousiaste leerling slager die aan de opleiding gaat beginnen. Zo bouwen we samen verder.”

‘Over tien jaar moet hier een winkel staan die grotendeels zelfstandig draait’


Tips van Michael

  • Kies niet voor de goedkoopste aannemer of leveranciers als je gaat verbouwen. Kies voor kwaliteit.
  • Stap niet direct naar de bank voor een financiering, maar kijk eens in je netwerk of je een betrouwbare private investeerder kunt vinden.
  • Neem je medewerkers mee in de planvorming van je nieuwe winkel. Dat levert waardevolle input op.
  • Open je nieuwe winkel niet binnen 3 maanden voor de Kerst ;-).