Slagerij Jan Antonisse: "Klanten moeten voelen dat ze dat specifieke product niet elders kunnen krijgen"

Kevin Bergshoeff (29) ging als veertienjarige aan de slag bij Slagerij Jan Antonisse en ging er nooit meer weg. Acht jaar geleden werd hij mede-eigenaar en vorig jaar nam hij de zaak volledig over. Hij doet iedere dag zijn best om ‘de gevoelige snaar’ te raken bij zijn klanten.

Hij wilde destijds eigenlijk het leger in, blikt Kevin terug. Omdat hij daarvoor nog te jong was, koos hij ervoor om een detailhandelsopleiding te volgen. “Ik moest natuurlijk ook stagelopen en het was een een-tweetje met Jan om dat hier te doen. Een win-winsituatie voor ons allebei.”

Met je tijd meegaan

In 2016 werd de zaak omgezet in een vof en werd Kevin mede-eigenaar. Jan Antonisse ging van lieverlee minder werken om uiteindelijk twee jaar geleden afscheid te nemen. Dat was van tevoren zo bedacht, licht Kevin toe. “Een perfecte manier voor Jan om langzaamaan afscheid te nemen van iets waar hij twintig jaar zijn ziel en zaligheid instopte. Hij zag dat het lekker liep en dat de dingen op dezelfde manier verder gingen. Met dezelfde naam op de gevel, met dezelfde klanten.” Je moet als slager wel met de tijd mee en inspelen op de vraag van de klant, zegt hij. “Dat moet iedere ondernemer en heeft niets te maken met de overname. Als je met je tijd meegaat, komen er vanzelf nieuwe producten bij, zoals (vegetarische) pastasalades, een beef teriyaki en poké bowls.”

Ieder een eigen aandachtsgebied

Het team bestaat uit negen medewerkers. Iedereen heeft een eigen aandachtsgebied waarvoor hij of zij verantwoordelijk is. “Ik heb bijvoorbeeld een iemand die de salades en de etiketten doet, een die de vleeswaren en de inkoop doet en ik heb twee mensen op het vlees staan. Ik ben zelf de man met het overzicht en pak mijn rol in de winkel door het vak te laten zien. Het hakblok staat in het zicht, ik adviseer en maak een praatje met de klant.” Kevins vriendin helpt rond de kerstdagen mee en regelt dan onder meer de bestellingen. “Daar is ze goed in.”

Collega’s in plaats van concurrenten

Er zijn in Alphen aan den Rijn meerdere slagers maar Kevin weigert om die te zien als concurrenten. “Ik zie ze vooral als collega’s. Er is er toevallig net een op bezoek geweest. Alphen is groot genoeg voor meerdere slagers en je moet elkaar helpen als het nodig is, vind ik. Twee jaar geleden viel bij een van de collega’s de koelcel uit. Ik zag zijn bericht daarover op Facebook en bood mijn hulp aan. De business moet door en hij heeft ook jonge mensen in dienst. Door hem te helpen, help ik om het vak in stand te houden. Zo denk ik erover.”

‘Dit gaat werken’

“Ik leg het accent op de producten waarvan ik op voorhand weet dat ik er goede reclame mee kan maken en waarvan ik denk ‘dit gaat werken’. Ons assortiment is breed, dus dat kan van alles zijn. Je geeft je advies erbij en je weet dat klanten er blij van worden. Natuurlijk is een goede brutomarge belangrijk; de prijs-kwaliteitverhouding moet kloppen. Klanten moet voelen dat ze dat specifieke product niet elders kunnen krijgen, dan komen ze namelijk terug. Ik noem dit alles bij elkaar het raken van de gevoelige snaar bij de klant.”

Alleen scharrelvlees

Gevraagd naar de sterke punten van zijn slagerij, somt Kevin op: “Wij maken alles zelf van verse ingrediënten. Daarmee zorgen we voor kwaliteit. Wij verkopen al zo’n tien jaar alleen scharrelvlees.” Het Aerlander Rund komt van twee boeren uit de regio en ook het slachten en uitbenen gebeurt vlakbij. Het varkensvlees is van Duroc d’Olive en de kip komt van Gildehoen. “De mensen kiezen tegenwoordig voor ‘bewust’ vlees.” Kevin communiceert daarover via flyers, productkaartjes, zijn website en de social media. “En het staat op de gevel.” Het is mooi als klanten bijvoorbeeld om een Gildehoenfilet vraagt, zegt hij. “Dat betekent dat ze erover hebben nagedacht.” Alle producten die een of twee dagen voor de THT-datum zitten, gaan overigens naar de Voedselbank.

Klantencontact

Behalve zijn scharrelvlees en de kwaliteit van zijn producten is het klantencontact van doorslaggevend belang, legt de jonge slager-ondernemer uit. “Ik geef bereidings- en bewaaradviezen voor het vlees natuurlijk, maar ook bij de andere producten die we verkopen. En als ze later terugkomen in de winkel vraag ik of het lekker was. Soms laten ze dan een foto zien van het bereide product en zo raak je in gesprek en pak je ze in.” Slagerij Jan Antonisse verkoopt ook vegetarische producten. “Ik ben in de eerste plaats slager en doe het erbij, maar wel met topproducten. Ook die vegetariër kun je als slager inpakken. Als je uitgaat van je kracht kun je van iedere situatie een kans maken. Als iemand een barbecue bestelt, vraag ik of er vegetariërs bij zitten, of mensen met een voedselallergie. Vervolgens zorg ik dat die ook met goede producten aan hun trekken komen. Dan raak je weer die gevoelige snaar. ‘Daar heeft die slager over nagedacht’, hoor je ze dan zeggen. Dat vind ik mooi.”

Ondernemersrisico

Kevin heeft net als iedereen last van de gestegen energiekosten. “Wij hebben geluk dat we vijf jaar geleden de winkel en drie jaar later de werkplaats hebben verbouwd. Alle apparatuur is dus van recente datum en duurzaam. Alle verlichting is LED. We hebben een koelcentrale. Dat is onze redding geweest. Verder laten we koelceldeuren niet open staan en werken we met volle ovens. Natuurlijk betaal ik meer dan voorheen, en dat is heel erg jammer, maar het is vooral ook het ondernemersrisico. Alles uitzetten is geen optie. Het zorgt ervoor dat je scherp blijft.”

‘Het belangrijkste is dat je iedere dag met een glimlach je producten verkoopt’

De slagerij bestond in maart 25 jaar en dat vierde Kevin met uiteenlopende aanbiedingen en proeverijen. Iedere klant kreeg bovendien een stuk worst mee. Het doel is om er nog eens 25 jaar aan vast te plakken, zegt hij. “Het belangrijkste is dat je iedere dag met een glimlach je producten verkoopt. Positieve energie hebben en dat ook uitstralen. Zolang dat het geval is, ga ik door. De afgelopen drie jaren heb ik ontzettend veel gewerkt, maar ik doe het nog steeds graag. Je moet doen waar je je goed bij voelt.”

Tips van Kevin
  • Blijf positief, zeker in de winkel.
  • Durf met collega’s te overleggen en kijk eens bij elkaar in de winkel.
  • Speel in op hypes en blijf interessant voor je klanten.