Henk Bouter: "Traditie en vernieuwing succesvol gecombineerd."

Samen bestieren vader Jan Bouter en zoon Henk een bijzonder bedrijf met zestien medewerkers, dat traditie en vernieuwing succesvol combineert. De slagerij is na een verbouwing net vier weken open, als ze openhartig vertellen over hun winkel en ondernemerschap in het Zuid-Hollandse dorp Hoornaar.

De gezellige, nieuw ingerichte winkel aan de Dorpsweg blinkt je tegemoet. Een verbouwing vonden ze na 25 jaar wel een keer nodig, al merkten de klanten niet dat het alweer zo lang geleden was. De winkel is de kleinste van de twee zaken in de VOF van Henk en Jan. De grootste staat zo’n vijf kilometer naar het zuiden, in Giessenburg, net als Hoornaar een dorp in de gemeente Giessenlanden. Die namen ze vijftien jaar geleden over. De winkels verschillen niet alleen in formaat. In Giessenburg, 5.500 inwoners, staat de slagerij recht tegenover een vestiging van Albert Heijn. Toch pakken de slagers het er niet heel anders aan dan in de zaak in Hoornaar, waar een kleine 1.800 mensen wonen.

NADRUK OP VERS VLEES

Henk: “Ik kijk niet zo naar wat anderen doen. Ik houd bij het samenstellen van aanbiedingen vooral in de gaten of ik producten heb die jongere consumenten én senioren aanspreken. Zeg maar dat er zowel gemaksproducten bij zitten, als vlees waar je juist wat tijd aan moet besteden, zoals sudderlapjes. Het aandeel gemaksproducten in ons assortiment - maaltijden, eigengemaakte salades - hebben we de afgelopen jaren flink uitgebreid. De nadruk blijft bij ons ondertussen wel op vers vlees liggen.” De verkoop groeit sinds een aantal jaar.
Over de oorzaak daarvan twijfelen de beide slagers niet: de groei is te danken aan het vertrouwen van de klanten in de kwaliteit en de herkomst van de producten in de winkel. Ze horen bij de kleine groep slagers die nog zelf slacht. Dat waren er 10 jaar geleden nog maar zo’n 150 en dat aantal is sindsdien verder gedaald tot ruim honderd. Dat er steeds minder zelfslachtende slagers zijn, vindt Henk niet vreemd. De kosten voor de strenge en vele controles door NVWA en KDS zijn hoog en vooral slachters met een relatief klein volume merken dat. De slachterij achter de winkel in Hoornaar blijft echter in gebruik, want klanten vinden het belangrijk dat ze precies weten wat de herkomst is van het vlees dat ze kopen. Jan: “Dit is geen massabedrijf, we hebben aandacht voor de dieren die we slachten. En wij zijn slagers: het vlees dat we uitbenen en uitsnijden verkopen we zelf in de winkel. Op onze beurt willen wij weten wat voor dieren we kopen. Waar komen ze vandaan, in welke weide hebben ze gelopen en waarmee zijn ze gevoerd? De stieren die we slachten komen uit Hoek in Zeeuws-Vlaanderen van een veehouder die zelf zijn voer mengt. Hij weet daardoor precies wat hij ze te eten geeft.” De varkens die Bouter verwerkt, komen vooral uit de directe omgeving, de Alblasserwaard.

WORKSHOPS IN SLACHTERIJ

Het resultaat van de werkwijze mag er zijn. Henk: “Onze klanten hebben enorm veel vertrouwen in ons. Zij horen het natuurlijk ook als er iets mis gaat in de industrie en de supermarkt en weten dat het bij ons wél goed zit. De honger naar kennis over gezond en veilig eten is groot. We merken het ook aan de belangstelling voor onze workshops Slachten. Mensen willen weten: waar komt het dier vandaan, hoe wordt het verwerkt. Tijdens een workshop verwerken we een half varken. Daar zijn we twee uur mee bezig en al die tijd volgen de deelnemers ademloos wat er gebeurt. We zijn er een aantal jaren geleden mee begonnen, toen klanten ernaar vroegen. Eerst dachten we nog wel: wat moeten we dan laten zien? Maar we doen gewoon wat we altijd doen en dat vinden mensen hartstikke interessant. Na afloop komen de vragen los. Van ‘hoe kun je dat stukje vlees het best bereiden?’ tot aan: ‘hoe schiet je de stieren’? We denken erover ook een workshop Worstmaken te gaan geven, maar werken nog aan een goed programma. Het is moeilijk om dat in één avond te proppen.”
VERKOOPWAGENS VOOR BUITENGEBIED Worst is, naast rundvlees en gehakt, een succesproduct in het assortiment. “We maken 90% van de worsten die we verkopen zelf. Grillworst loopt het hardst.” Het assortiment is na de verbouwing van de winkel in Hoornaar niet veranderd en is voor beide winkels gelijk. Het is ook het assortiment van de twee verkoopwagens van Bouter. Die rijden sinds jaar en dag een route door het buitengebied van de gemeente. Met die winkelwagens is Bouter uniek. Henk: “Er zijn nog wel kruideniers met een wagen, maar slagers voor zover ik weet niet meer. In de wagen verkopen we onze producten voorverpakt. Alles wat we in de winkel hebben liggen, is ook in de wagens te koop, het enige verschil is dat we in de winkel snel nog wat bij kunnen snijden.”

BOUTER APP

De verkoopwagens, die in het hele verzorgingsgebied onderweg zijn, brachten Henk op het idee van een app voor het online bestellen. “De wagens kunnen dan ook direct de bestellingen meenemen. Het heeft veel voordelen: meer service voor de klant, minder derving, meer spreiding van de verkoop. Er is een goede app gemaakt. We moeten er nu nog voor zorgen dat meer mensen hem gaan gebruiken. Zo komen de verkoop aan de deur van vroeger en de online verkoop van nu mooi samen.”

FAMILIEBEDRIJF

Henk kwam op zijn zestiende in de zaak. Hij komt uit een echte slagersfamilie. Niet alleen zijn vader is slager, ook een aantal van zijn ooms heeft een slagerij en zijn grootvader had een groothandel in vlees. Henk vindt het een mooi vak, al had zijn vader, die op zijn dertiende al bij zijn vader aan de slag ging, hem gewaarschuwd: miljonair word je er niet mee. Zijn vader waarschuwde hem niet voor het harde werken. “De zaak gaat voor, zo is ons dat geleerd, dus je maakt elke week 80 tot 100 uur. Je zegt niet
snel: en nu is het klaar voor vandaag. We doen hier altijd alles samen.” Dat vindt hij prima, maar soms vraagt hij zich wel af of hij niet ook tijd moet vrijmaken om te netwerken. “We verzorgen samen met een partner complete barbecues. Daarvoor zou netwerken misschien wel nuttig zijn. Het is er nog niet van gekomen: te druk in de slachterij, de worstenmakerij en de winkels.”

Henk heeft ervaren dat het belangrijk is dat de slager geregeld in de winkel te vinden is. Aan het begin van de week lukt dat niet: dan is hij druk bezig met het verwerken van de dieren die net geslacht zijn. De rest van de week werkt hij wel in de winkel, in Giessenburg. Zijn vader staat in de winkel in Hoornaar. Henk: “Klanten vragen bereidingsadvies graag aan de slager zelf en ik wil een goed contact met mijn klanten. Dat directe contact is de basis van het vertrouwen waarmee wij ons onderscheiden.”