Groot geloof in eigen kunnen bij Slager Vogels in Elsendorp

Slagerijen met een webshop starten die online shop meestal vanuit een winkelsituatie. Slagerij Vogels uit Elsendorp deed het precies andersom. Er was eerst een webshop en sinds afgelopen Pinksteren is er ook een fysieke winkel. “Geen echte winkel hebben was een gemiste kans.”

De beslissing om een winkel te openen, werd niet lichtzinnig genomen, vertelt Gijs Vogels. “Drie jaar geleden begon het te kriebelen toen het pand van de buurman vrij kwam, maar het is best een stap om een slagerswinkel te beginnen in een dorp van 1.100 inwoners terwijl overal in de dorpen de winkels verdwijnen.”

Is het wel verstandig, was dus een terugkerende vraag. Het geloof in eigen kunnen gaf de doorslag. “Wij geloven erin voor de volle honderd procent; in onszelf en in onze producten. En we begonnen natuurlijk niet vanaf nul. We hadden al een goedlopende en groeiende webshop en datzelfde gold ook voor de barbecuecatering.”

Huisslachtingen

De historie van het bedrijf gaat terug tot 1987 toen de vader van Gijs voor zichzelf begon in Gemert. “Pa richtte zich op huisslachtingen voor boeren uit de regio. Dat ging goed en hij verhuisde naar Elsendorp waar hij een slachterij en uitsnijderij opzette. Veel boeren stopten er echter mee in de loop der jaren, vooral door de dierziektes die we meegemaakt hebben. Hierdoor vielen veel klanten weg. Pakweg tien jaar geleden zaten we op een dieptepunt en stonden we voor de vraag: doorgaan, of stoppen.” De opkomst van boerderijwinkels zorgde echter voor een onverwachte wending. “Hierdoor nam het aantal boeren dat hun vee wilde laten slachten en vleespakketten wilde, weer toe.”

Webshop als kans

Acht jaar geleden kwam Gijs in de zaak en niet veel later volgde zijn echtgenote Petra. Gijs: “Ik had al wel een toekomstvisie om meer richting de particuliere markt te gaan. Mensen kenden ons bedrijf wel, maar de drempel voor particulieren om vlees te bestellen was te hoog. Ik zag de opkomst van online webshops als een kans voor de toekomst. Vlees online verkopen was destijds nog heel klein en we hebben veel gepionierd om het van de grond te krijgen. Vlees is natuurlijk geen stuks-artikel met een vaste prijs en dat maakt het lastig. Met vallen en opstaan is het gelukt.” Klanten kunnen bestellingen laten bezorgen, of afhalen op zaterdagmorgen. Petra: “Later kwamen daar de donderdag- en vrijdagmiddag bij. Het vergrootte de zichtbaarheid en er kwam steeds meer aanloop van mensen die aan de deur wilden kopen. Er was dus wel belangstelling voor iets meer dan alleen een online shop.”

Beslissing

Toen het pand van de buurman vrijkwam en nadat de beslissing was genomen, volgde een intensief traject met vergunningen, een flinke verbouwing en het uitdenken van het concept. Petra: “Onze standaard vleesproducten liggen in de winkel in de diepvries. We hebben een zelfbedieningsdeel en een versdeel. Vooral het diepvriesdeel moet je goed neerzetten, anders oogt het al snel goedkoop. Wij kiezen voor diepgevroren, omdat dat beter is voor de houdbaarheid dan E-nummers toevoegen. Dat moet je vervolgens wel uitdragen.”

Kookstudio

Het bedrijf omvat nu een volledig geoutilleerde en gecertificeerde slachterij, een slagerswinkel, een webshop en barbecuecatering. Achter de productieruimte is een kookstudio gemaakt voor het geven van demo’s en workshops. Petra: “We kunnen er groepen ontvangen en ons verhaal doen, en vervolgens samen met de consument gerechten bereiden.” Gijs: “We bieden in de winkel ook verse maaltijden, vers brood van een bakkerij uit Gemert, verse vleeswaren die we in toenemende mate zelf maken en zelfgemaakte vegetarische producten voor de eigen winkel en de horeca.” Petra: “Steeds meer mensen hebben te maken met voedselintoleranties, daar moet je de ogen niet voor sluiten, net als voor vegetarisch en flexitarisch. Laatst was er een klant voor barbecuecatering en die wilde ook glutenvrij en vegetarisch erbij. Die proberen we dan te voorzien.”

Vlees uit de omgeving

Het vlees komt allemaal van dieren uit de nabije omgeving. Gijs betrekt de runderen (Belgisch Blauw) al 25 jaar van een boer uit het naastgelegen dorp en de varkens komen letterlijk van de buurman. Sinds kort koopt hij in de regio ook Limousinrunderen, met name voor de barbecuecatering. “We kennen de boeren en weten hoe ze met hun dieren omgaan. De runderen lopen in de natuur, de varkens staan bij de boer hier 150 meter vandaan. Omdat we alles lokaal inkopen zijn de transportkilometers beperkt. We doen alles ook nog eens met eigen vervoer. Zo beheersen we de hele keten vanaf inkoop tot en met het afleveren van online bestellingen met koeltransport.”

Topsport

De diversiteit in het bedrijf en in klanten is groot. “Dat is leuk”, zegt Gijs. “Het is elke week weer topsport om alles goed neer te zetten. Petra richt zich daarbij vooral op de winkel. De vleestoonbank doen we samen en ik zorg voor de voorraad. Samen met de winkelslager denken we na over nieuwe vleesproducten, maaltijden en salades waarmee we de mensen kunnen verrassen. Denk aan bewerkte spiesen, of sleetjes die zo de oven in kunnen. Lekkere gemaksproducten die je niet ziet in de supermarkt. Daarvoor komt de consument naar de winkel en dat werkt.”

Gijs: “Wij geloven erg in onze werkwijze, met een korte keten. Vanaf de boer tot en met het eindproduct hebben we alles in eigen beheer. Inkoop, vervoer, slachten, uitbenen, portioneren en verpakken; alles doen we zelf. Het voordeel van zelf slachten is dat we elk deel kunnen verwaarden en elke snit kunnen maken. Het is heel leuk om die speciale vraagstukken te kunnen bedienen. Eigen recepten zorgen daarbij voor een unieke smaak en dat maakt het bijzonder en sterk. We maken alles zelf, maar tot nu toe konden we dat niet laten zien. Wij weten ook wat de achtergrond is van ons vlees en kunnen nu daarover met de klant in gesprek. Geen winkel hebben, was voor ons dus een gemiste kans. We zijn nu twee maanden onderweg en we hebben een goede stap gezet.”