Slagerij Geelhoedt: "Met alleen vlees red je het straks niet meer"

Slagerij Geelhoedt in het Zeeuws-Vlaamse dorp Zaamslag werd 107 jaar geleden gestart door Piet Geelhoedt. Hij werd opgevolgd door zijn zoon Piet, die op zijn beurt zijn zoon Piet het stokje zag overnemen. “Maar de vierde Piet, mijn broer, verrekte het”, lacht John. “Dus toen ben ik erin gerold.”

Dat was begin jaren 80. John begon met de ‘kleine klusjes’ en deed vervolgens de slagersvakschool. In 1996 nam hij de zaak over. John: “Dat waren andere tijden. Je hoefde maar iets in de vitrine te leggen en het ging weg.” Er kwam toen nog veel woon-werkverkeer door de straat en de slagerij in Zaamslag was een tussenstop voor veel forensen. Dat veranderde toen in 2002 de rondweg gereed kwam.” Het aantal klanten liep in de jaren die volgden steeds verder terug. Toen er ook een paar grotere afnemers wegvielen, ging het steeds minder.

Bedrijfsblindheid

In 2015 realiseert John zich dat het zo niet verder kan. “Ik ben gaan praten met andere ondernemers. Ik ben echt heel open geweest en heb mijzelf helemaal blootgegeven. Daar heb ik veel van geleerd.” Feedback die hij terugkreeg, luidde onder meer: ‘je doet alleen wat er van je verwacht wordt’ en ‘het is een anonieme Keurslager geworden’. John: “Ik realiseerde me door al die gesprekken dat ik door bedrijfsblindheid maar wat aan bleef sudderen en niet vernieuwde.” Johns echtgenote Kaylee: “John gaf aan dat hij positief wilde veranderen. Het was vijf over twaalf en er moest echt wat gebeuren; het moest weer Johns zaak worden.” In 2016 sluit John zich aan bij het concept Zaak vol Smaak en een jaar later wordt Kaylee mede-eigenaar.

Catering Zaamslag

De eerste aanvragen voor het verzorgen van barbecues druppelen dat jaar binnen. Mede op advies van de Zaak vol Smaak besluiten John en Kaylee dat uit te bouwen onder de vlag van Catering Zaamslag, waarbij het vooral Kaylee is die het nieuwe bedrijfsonderdeel trekt. Kaylee: “Nu doen we meerdere barbecues en buffetten per week. Ik kook graag en ben graag met eten bezig, dus dat is hartstikke leuk.” De catering is voor groepen van pakweg vijftien tot zestig personen en is vooral voor (bedrijfs)feestjes. “We doen alles zelf.”

Maaltijden en salades

John: “Onze slagerij is nu een ouderwetse slagerij in de zin van het ambacht, maar met een assortiment van deze tijd. We staan bekend om onze spareribs, gehaktbrood, verse worst, ovenspek en hoofdkaas.” Het aanbod aan maaltijden en salades in de winkel neemt toe, vertelt Kaylee. Voor het bereiden van de maaltijden en de cateringproducten werd een moderne keuken gebouwd en ingericht achter de slagerij. Het maaltijdenassortiment omvat een aantal standaardmaaltijden, een aantal ‘wisselmaaltijden’ en een weekaanbieding. “Verder is het ook seizoensgebonden, nu nog met enkele stamppotten, binnenkort starten de asperges. Het meeste bereiden we zelf.”

Uit de regio

Het vlees komt voor negentig procent uit de regio. “Een bewuste keuze”, zegt John. “Ons rundvlees is al heel lang afkomstig van Zeeuwse runderen. Sinds dit jaar is het varkensvlees ook van lokale varkens. Waarom? Omdat klanten steeds meer vragen waar het vlees vandaan komt, hoe de dieren worden geslacht.” Kaylee: “We verkopen een product waar we volledig achter kunnen staan; de hele keten bevindt zich in een straal van 25 kilometer. We willen als winkel wel langzaamaan veranderen. Vlees wordt minder populair, maar we willen wel populair blijven bij onze klanten. Daarom doen we meer gemaksproducten en meer verse producten, zijn we gestart met de catering, vertellen we klanten over de oorsprong van ons vlees en doen we nu ook vegetarisch.” John: “Wij vinden het leuk als klanten willen weten waar het vlees vandaan komt of wat er in een maaltijd zit. We nodigen ze dan uit voor een kop koffie aan de keukentafel, want we vertellen er graag over.”

Samenwerking

De samenwerking met Kaylee verloopt geweldig, zegt John. “We vullen elkaar goed aan. Werk en privé loopt wel door elkaar heen.” Kaylee: “Als we op vakantie gaan, spreken we bijvoorbeeld af om het niet over het werk te hebben. Dat lukt dan maximaal twee dagen, want als je op je gemak zit, dan komen er als vanzelf nieuwe ideeën en wil je er toch samen over praten.” John en Kaylee zijn blij met hun team dat bestaat uit een slager en vier verkoopmedewerkers. John: “Zij zijn de gezichten van de slagerij. Een van de dames loopt hier al sinds 1983.” Kaylee: “Ook zij vullen elkaar goed aan. Ieder pakt zijn rol. Als er eens iemand ziek is, dan vangen ze dat zelf automatisch op. Daarnaast hebben we een goed en leuk zaterdagteam.”

Toekomst

Kaylee: “We denken veel na over de toekomst.” John: “Ook ’s avonds, op de bank. De toekomst zien rooskleurig in, maar niet meer alleen als slager.” Kaylee: “Alleen met vlees red je het straks niet meer. Over pakweg tien jaar zijn we een versspecialist met een breed assortiment, inclusief een goed stuk vlees en inclusief een alternatief daarvoor.” John: “We hebben veel nieuwe ideeën, ook in de wisselwerking met de barbecue en catering.” Kaylee: “Blijven experimenteren; wat is gangbaar, wat kan ik daaraan toevoegen, welke trends komen eraan, dat soort dingen.”

Verwennen

John: “Nu een nieuwe winkel neerzetten is voor ons bijvoorbeeld niet handig. Daarmee kunnen we beter een paar jaar wachten totdat de ontwikkelingen wat meer uitgekristalliseerd zijn. We zitten nu in een overgangsperiode. De vleeseters blijven wel en het is onze taak die te verwennen.” Kaylee: “Ik verwacht dat de massaproductie minder wordt en dan heb je als slagerij een voorsprong. Je kunt heel specifiek ingaan op de klantenwens en je daarmee onderscheiden.”

John: “Het lijkt allemaal niet zo superspannend wat we doen, maar als je ziet uit welk dal we zijn opgeklommen, dan ben ik supertrots op waar we nu staan. Dit is in het klein ons verhaal; Zaamslagse nuchterheid.”