Slagerij De Vries: "Mensen komen voor de smaak en de versheid"

Slager Anton de Vries runt zijn slagerij in Hazerswoude-Dorp samen met zijn vrouw Petra. Zoon Thomas werkt sinds ruim twee jaar mee in de zaak en zal die op termijn overnemen. “Toen ik hier zestien jaar geleden begon, was het advies om er niet aan te beginnen.” Anton begon op vijftienjarige leeftijd als zaterdaghulpje bij een slager en werkte daarna bij meerdere slagers om het vak onder de knie te krijgen. “Ik deed ook de SVO-opleidingen. Dat was allemaal in Friesland, waar ik vandaan kom.” Hij leerde Petra kennen tijdens een vakantie en de twee kregen een relatie. Toen Anton zijn opleidingen had afgerond, verhuisde hij naar Petra in Hazerswoude.

Advies

Anton: “Ik vond een baan als chef-slager in de lokale supermarkt. Na vijftien jaar was ik aan wat anders toe.” Petra: “Ik zocht op internet naar vacatures voor chef-slager, maar kwam dit pand op het spoor. Het stond te koop en er had een slager in gezeten.” Meerdere slagers hadden hun tanden al stuk gebeten op de locatie. Anton: “We kregen het advies om er niet aan te beginnen. Maar we gingen ervoor. Petra werkte toen nog voor een bank dus we hadden een inkomen.”

Goed luisteren

Nu, zestien jaar verder, is het duidelijk dat er een succesvolle slagerij is neergezet. Altijd kwaliteit leveren en heel hard werken, vormen de basis, denkt Petra. Anton vult aan: “Altijd alles vers, goed luisteren naar de klant en hem ontzorgen. Bijvoorbeeld met compleet verzorgde barbecues, kant-en-klare maaltijden en gourmetschotels met alles erop en eraan. En we laten de klanten weten dat we met hele runderen en varkens werken. Dat stellen de mensen op prijs.” De compleet verzorgde barbecues zijn een succesnummer. “Weekenden met barbecues voor totaal zo’n vijf-zeshonderd man zijn geen uitzondering. Als de klant dat wil, doen wij ook het grillen. Alleen de drank moet hij zelf verzorgen.”

Iedereen doet alles

Petra werkte twintig jaar bij een bank. Daar volgde reorganisatie op reorganisatie en op een gegeven moment was Petra ook ‘aan de beurt’. Petra: “Ik werkte al mee in de slagerij en toen ik ontslag kreeg, kon ik fulltime in de slagerij aan de slag en werden we een vof. In het begin vond ik het erg wennen, maar nu zou ik niet meer anders willen.” Qua taakverdeling lopen de zaken wel wat door elkaar, legt Anton uit. “Mijn focus ligt wat meer op de productie en de toonbank. Petra richt zich op het koken, de administratie en het voorbereiden van de barbecues. Thomas doet vooral de winkel. Maar eigenlijk doet iedereen alles.”

Blijven ontwikkelen

Zoon Thomas (22) werkt drie dagen per week in het familiebedrijf. De andere dagen werkt hij bij de zelfslachtende slager Van Meurs in Reeuwijk. Anton: “Het is belangrijk dat hij brede ervaring opdoet en daar leert hij alle facetten van het vak.” Eerder werkte Thomas bij de slagerij Van der Valk Versmarkt in Voorschoten waar hij leerde om massaproductie te draaien. Petra: “We leren van elkaar. Thomas werkt bijvoorbeeld met machines die wij hier niet hebben.” Anton: “Het enthousiasme en de ambitie van Thomas zorgt ervoor dat wij ons blijven ontwikkelen en blijven investeren. De afgelopen jaren hebben we de nodige machines bijgekocht, bijvoorbeeld.” Thomas zal het bedrijf op termijn overnemen. Anton: “Stap voor stap, zodat hij er rustig in kan groeien.”

Begrip in de regio

In 2011 verbouwden en moderniseerden Anton en Petra de winkel en zeven jaar later kochten ze het naastgelegen pand om er een productieruimte en worstmakerij in te realiseren. Anton: “Eigenlijk is het dorp te klein voor wat wij hier doen. Wij hebben ook klanten uit de omliggende dorpen die naar ons komen omdat wij bijna alles zelf maken. Alle vlugklaarartikelen, alle maaltijden, de meeste vleeswaren: het is allemaal vers. Mensen komen voor de smaak en die versheid. We hebben bijvoorbeeld ook nog een traditionele rookkast.” Petra: “Dat al die mensen ons weten te vinden en dat we een begrip zijn geworden in de regio, maakt mij wel trots.” Anton: “Ja, één aspect eruit lichten is lastig. Ik ben trots op de winkel, op de worstmakerij, het succes van onze barbecues én op ons team. Want zonder hen kunnen wij dit allemaal niet.” Petra: “De omzet groeit nog steeds. We proberen mee te gaan met de tijd. Zo proberen we jongeren de winkel in te krijgen met kant-en-klare producten. Die doelgroep wil geen karbonade of riblap, maar komt voor een bavette of rib-eye. Thomas ziet dat soort dingen elders gebeuren en hij zorgt voor nieuwe ideeën, enthousiasme en reuring.”

Automatisering ontstresst

De feestdagendrukte gloort aan de horizon. Anton en Petra worden er niet zenuwachtig van. Anton: “In november beginnen we met het plannen van het personeel, het maken van de kerstfolder en de bestellijst en het bestellen van de verpakkingen.” De slagerij heeft sinds twee jaar een nieuw kassasysteem en dat scheelt een slok op een borrel, legt hij uit. “De klant kan online zijn bestelling doorgeven, of via het formulier. In dat geval voert Petra de bestelling in het systeem in. Het maakt de inkoop en de planning een stuk makkelijker en verkleint de kans op fouten.” Het systeem is ook gekoppeld aan de allergenenadministratie, de facturatie, de etikettering en de HACCP-taken. “We zijn dus goed geautomatiseerd en dat ontstresst. Ook met de kerstdrukte. De dag voor Kerst is eigenlijk de makkelijkste dag.” Klanten halen hun bestelling af tijdens afgesproken bloktijden. Petra: “Het is een drukke, maar ook gezellige tijd. Uitrusten doen we weer in januari.”


Qua ‘ondernemersuitdagingen’ zijn de zaken goed onder controle, meent Anton. “Alles loopt lekker. De energiecrisis twee jaar geleden hakte er wel in, maar dat is opgelost met een nieuw contract en een efficiëntere manier van werken. Personeelstekorten hebben we niet. Ik ben dan ook positief over de toekomst. Als je meegaat met de veranderingen die er plaatsvinden, is het altijd mogelijk een goed lopend slagersbedrijf te hebben.”

‘Dat we een begrip zijn geworden in de regio, maakt mij wel trots’

Tips van Anton en Petra

  • Doe wat je zegt en zeg wat je doet
  • Wees transparant
  • Houd plezier in je werk