Slagerij Aarnoutse: "Het is drukker geworden, en met hetzelfde team kunnen we dat aan"
Sam Aarnoutse werkte bij een bank aan de Amsterdamse Zuidas maar werd er niet gelukkig van. Na ampel beraad besloot hij terug te gaan naar zijn roots: het slagersbedrijf van zijn vader in Gennep.
Sam Aarnoutse werkte ruim zeven jaar als dataspecialist op het snijvlak van bedrijfskunde en IT. In 2020 behaalde hij zijn master Information Science. “Ik kan goed leren en rolde vanzelf de datawereld in. Maar ik miste het ondernemersgevoel van de slagerij: samen knallen, snel resultaat zien van je acties. Dat krijg je op kantoor niet.” Eerst overwoog hij een andere baan, maar uiteindelijk bleek de logische stap zich aan te sluiten bij zijn vader Robèr. Dat deed hij in oktober vorig jaar. Daarmee vertegenwoordigt hij de zesde generatie Aarnoutse in het familiebedrijf.
Routekaart
“Ik werkte van jongs af aan mee in de slagerij. Zelfs toen ik bij de bank werkte, hielp ik af en toe nog mee. Kennis van de processen had ik dus al.” Sams broer runt een slagerij in Malden en daar ging hij op ‘spoedcursus’. “Dat hielp mij om in de juiste modus te komen en de overstap te maken. Ik kreeg als het ware een routekaart met onderwerpen die belangrijk zijn voor het runnen van een slagersbedrijf. Mijn vader is een fantastische vakman, en we hebben nog een slager in dienst, dus die kennis is in huis. Ik heb zelf geen SVO-opleiding gedaan. Ik kijk nu eerst wat mij niet lukt en dan beslis ik later wel of ik daar een cursus in wil doen.”
Altijd up-to-date
Het is de bedoeling dat Sam de zaak binnen drie jaar overneemt. Hij verwacht dat zijn vader daarna nog wel aanwezig blijft om te helpen, al zal dat niet meer voor zes dagen in de week zijn. “Mijn vader is vooral de vakman en mijn broer meer de ondernemer. Ik breng zelf wat meer de innovatieve blik, wellicht doordat ik meer afstand heb van het slagersvak.” Eén van de nieuwigheden die sinds zijn komst werden ingevoerd, is een nieuw softwaresysteem. “De vleesprijzen stijgen hard. Je wilt ieder moment je marges kunnen zien én aanpassen. Daar kochten we een softwarepakket voor. We lopen nooit achter, zijn altijd up-to-date.” Daarnaast is het assortiment sinds zijn komst verbreed, en zijn er nieuwe leveranciers toegevoegd.
Verbouwing
Het pand in Gennep was aan een bouwkundige renovatie toe en ook de inrichting was gedateerd. Sam: “We hadden verschillende uitgangspunten. Klanten willen sneller geholpen worden, terwijl personeel schaars is. Dus moet je efficiënter werken, met hetzelfde team meer doen. Het assortiment is ook veranderd: nog steeds mooie stukken vlees, maar ook veel kant-en-klaar, vlugklaar, voorgerechten en desserts. Gemak is het toverwoord. Negentig procent van de winkel is nu zelfbediening.” Vader en zoon lieten zich inspireren door collega’s. “We bezoeken regelmatig andere winkels en zijn actief in een studiegroep van vooruitstrevende slagers. Maandelijks bespreken we een actueel thema en leren we van elkaar.”
Alles op de schop
Zelfbediening vraagt om een andere manier van conserveren, verpakken en presenteren. Bij het inrichten van de winkel is rekening gehouden met een logische volgorde van de processen. “Voor de medewerkers is alles op de schop gegaan. Ingesleten werkwijzen kunnen grotendeels overboord. We moeten anders denken, bijvoorbeeld dat je eerder moet verpakken om het op tijd in de winkel te hebben. Misschien dat we op dat gebied nog eens een cursus moeten doen, of van andere slagers kunnen leren.”
Meer jonge klanten
De verbouwing vond dusdanig recent plaats dat het nog lastig is om te spreken van een significant effect. Toch vallen een aantal dingen al op, licht Sam toe. “Het is drukker geworden, en met hetzelfde team kunnen we dat aan. We zijn dus efficiënter. Bovendien trekken we meer jonge klanten aan – dat was ook een doel, want het klantenbestand vergrijsde.” Klantreacties zijn overwegend positief. “De meeste mensen vinden het prachtig. Sommigen zijn wat terughoudender. Die moeten we beter uitleggen dat maatwerk en specifieke wensen nog steeds mogelijk zijn, zodat ook zij zich welkom voelen. En dan is er een klein deel dat er niets aan vindt – maar ook zij lijken vooralsnog vaak te blijven komen. Die mensen begeleiden we extra, zodat ze zich thuis blijven voelen.”
Duurzame toekomst
De resultaten sluiten aan bij de doelen die Sam en zijn vader vooraf stelden. “We wilden het klantenbestand verjongen en inspelen op trends. Onze nieuwe koelinstallatie is duurzamer. De zelfbedieningsformule speelt in op gemak – zowel bij het winkelen als in het aanbod van producten. En dankzij efficiënter werken vangen we de stijgende kosten beter op. Allemaal factoren die bijdragen aan een toekomstbestendig bedrijf. Het is een foodmarketachtig gevoel waarin de klant zelf een compleet driegangen menu kan samenstellen, met ruimte voor persoonlijke aandacht en maatwerk.”
Leermomenten
Sam draait inmiddels bijna een jaar mee. Wat leerde hij in die tijd? Lachend: “Ik leer iedere dag. Grote fouten maakte ik niet, behalve misschien bij het snijden – ik snijd alles kapot.” Serieuzer: “Een belangrijke les is dat het mogelijk is om een chique zelfbedieningswinkel te realiseren, ook in een arbeidersdorp als Gennep. De winkel liep al erg goed, dus waarom zou je zo rigoureus veranderen? Maar nu weten we: als we tien jaar hadden gewacht, waren we misschien te laat geweest. Dus: durf, en ga ervoor. Dat is ons leermoment.”
Volgens Sam zal de traditionele slager van twintig jaar geleden het moeilijk krijgen. “Innoveren in assortiment is essentieel geworden. En scholing ook. Voor mij betekent dat vooral: kijken naar collega’s die vooroplopen. Maar ook leren van bijvoorbeeld bakkers, delicatessewinkels en patissiers. Tegelijkertijd blijft persoonlijke aandacht voor je klant cruciaal. Juist die combinatie is de uitdaging die het leuk maakt.”
‘Als we nog tien jaar hadden gewacht, waren we wellicht te laat geweest.’
Tips van Sam
- Verbreed je assortiment om een jongere doelgroep te bereiken.
- Begin zo snel mogelijk met zelfbediening (mits de ruimte het toelaat). Het maakt het werk makkelijker voor jezelf én voor je klant.
- Steek je licht op bij andere winkels. Iedereen doet het anders en overal haal je iets op.