Reiniging en desinfectie volgens de hygiënecode in zes vragen
Ook in de huidige hygiënecode is reiniging en desinfectie (r&d) weer een onderdeel. Het is dé basis van het hygiënisch werken. Waarom is het een belangrijke dagafsluiter? En wat is eigenlijk het verschil tussen reiniging en desinfectie? Lees dit en meer in dit artikel.
1. Waarom zijn reiniging en desinfectie belangrijk binnen het slagersbedrijf?
Productresten en vuil vormen een voedingsbron voor (schadelijke) micro-organismen en ongedierte. Houd
daarom ruimten, apparatuur, materialen en vervoermiddelen die worden gebruikt voor opslag, bereiding,
presentatie en vervoer van producten continu schoon. Op deze manier hebben bacteriën en ongedierte
minder kans om zich te nestelen en te vermeerderen.
2. Wat is het verschil tussen reiniging en desinfectie?
Reinigen is het verwijderen van zichtbaar vuil zoals vleesresten, vet, touw, plastic, etc. Desinfecteren is het
verwijderen van micro-organismen die na het reinigen nog aanwezig zijn.
3. Wat hoort er in het schoonmaakplan?
Alle bedrijfsruimten, materialen, apparatuur, sanitaire voorzieningen, transportmiddelen en toiletten binnen
het bedrijf moeten schoon zijn. De gemakkelijkste manier om dit bij te houden, is door te werken met een
schoonmaakplan. Stel een schoonmaakplan samen, gebruik het Schoonmaakplan uit Bijlage G. van de hygiënecode of hanteer een plan van bijvoorbeeld de producent van de reinigings- en desinfectiemiddelen.
In het schoonmaakplan en de registratielijst schoonmaak staan de volgende punten:
• Schoon te maken ruimten, materialen, apparaten en dergelijke;
• De frequentie;
• De middelen die gebruikt moeten worden;
• De naam van de verantwoordelijke/uitvoerder;
• De naam van de controleur.
Algemene uitgangspunten:
• Maak alle ruimten, inclusief sanitaire voorzieningen en toiletten, schoon na gebruik;
• Maak materiaal en apparatuur die met producten in contact (kunnen) komen schoon na gebruik. Houd
materiaal, apparatuur en oppervlakken zichtbaar schoon;
• Reinig wanden, vloeren en deuren van bedrijfsruimten. Doe dit met een frequentie dat de wanden,
vloeren en deuren niet lang vuil blijven;
Laat schone en vuile werkoppervlakken en materialen niet met elkaar in aanraking komen;
• Gebruik aparte hulpmiddelen (bijvoorbeeld herkenbaar gemaakt door een andere kleur) voor
voedselcontact-oppervlakken (werktafels) enerzijds en vloeren en wanden anderzijds.
4. Wat zijn de regels (voor gebruik) van reiniging- en desinfectiemiddelen?
Voor het gebruik van schoonmaakmiddelen, -materialen en -apparatuur geldt:
• Gebruik alleen voor het doel geschikte apparatuur, professionele reinigingsmiddelen en desinfectiemiddelen.
Desinfectiemiddelen hebben een N-nummer (oud format), NL-nummer (toegelaten in NL) of
EU-nummer (toegelaten in de hele EU);
• Gebruik alleen schoonmaakmateriaal (zoals bezems) van metaal en/of kunststof (geen hout);
• Sla schoonmaakmiddelen apart van voedingsproducten op;
• Maak schoonmaakmateriaal na gebruik schoon en sla schoon materiaal op een aparte en hygiënische
plek op;
• Volg de gebruiks- en veiligheidsvoorschriften van de leverancier van schoonmaakmiddelen op.
• Draag voorgeschreven persoonlijke bescherming indien nodig (bijvoorbeeld handschoenen);
• Doseer middelen volgens voorschrift;
• Volg voor de schoonmaak van machines de handleiding van de fabrikant;
• Voorkom dat resten reinigings- en desinfectiemiddel achterblijven op apparatuur en oppervlakken;
• Raadpleeg en volg, voor een goede werking van de vaatwasser, de handleiding van de fabrikant.
5. Hoe controleer je de schoonmaak?
Controleer na iedere schoonmaak visueel of de regels voor reiniging en desinfectie zijn nageleefd.
• Kijk onder en achter apparatuur, werktafels en andere moeilijk bereikbare plekken;
• Let tijdens de visuele controle ook op andere gebreken zoals beschadigingen van muren, vloeren,
materiaal, sporen van ongedierte, etc.
Als blijkt dat iets niet schoon is, moet datgene opnieuw worden gereinigd en gedesinfecteerd. Registreer
dergelijke afwijkingen in Bijlage H. Registratielijst schoonmaak.
6. Is registratie op de registratielijst verplicht?
Met de nieuwe hygiënecode is de registratieplicht verminderd. De controle op de schoonmaak is wel verplicht. Maar alleen als er afwijkingen (lees geen goede reiniging) is vastgesteld moet je dat aangeven in de Bijlage H.
Heb je vragen over r&d en de hygiënecode, neem dan contact op met Jacques Rijk, beleidsmedewerker Vaktechnologie op 070 3314630.
Meer over de hygiënecode voor het slagers- en poeliersbedrijf