Hygiëne & corona

De belangrijkste maatregelen die je kunt nemen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen, zijn heel simpel. Deze maatregelen gelden ook voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken. Het is dus altijd belangrijk om deze op te volgen. Het zijn:

  • Was je handen regelmatig (min. 30 sec. met water en zeep)
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog en gebruik papieren zakdoekjes.
  • Zorg ook voor papieren handdoeken op toilet.
  • Beperk lichamelijk contact in de algemene zin, zoals handen schudden of drie zoenen op de wang geven. Houd ongeveer 1,5 meter afstand
  • Medewerkers met verkoudheid of griepverschijnselen nemen niet deel aan de werkzaamheden in de slagerij. De kans dat andere collega’s besmet worden is groot.

Check hier de veelgestelde vragen over hygiëne

Winkel en klanten

  • Neem maatregelen zodat klanten afstand tot elkaar en tot verkopend personeel kunnen houden. Denk hierbij aan:
    • Motiveer klanten om bestellingen telefonisch/e-mail/whatsapp of via de website te plaatsen, zodat alleen maar afgehaald hoeft te worden.
    • Laat een maximaal aantal klanten toe in de winkel en maak dit kenbaar op de deur voor binnenkomst. Download raamposter
    • Motiveer klanten zoveel mogelijk met pin te betalen in plaats van met contant geld. Hiervoor hebben wij een handig beeld voor narrow casting en andere middelen ontwikkeld. 

Als toch met contant geld wordt afgerekend, houd dan hygiënemaatregelen goed in acht. Was na de betaling je handen met water en zeep of als ze zichtbaar schoon zijn mag dat ook met handalchol (min. 70% alcohol). Doe dit voordat vleeswaren, vers vlees of andere niet-verpakte levensmiddelen worden gepakt. 

  • Reinig en ontsmet meerdere keren per dag materialen en oppervlakken waarmee klanten in de winkel in contact komen. Denk hierbij aan: 
    • Pinapparaten
    • Toonbanken
    • Handgrepen/ deurklinken
  • Voedsel moet in alle gevallen goed afgeschermd zijn. Zorg voor ademschotten bij ongekoelde verkoop (was al verplicht). Gebruik geen proefschaaltjes op de toonbank.
  • Zorg voor voldoende afstand tussen klant en medewerkers:
    • Dit kun je doen door het aantal klanten in de winkel te maximeren om te voorkomen dat klanten binnen 1,5 meter van elkaar moeten staan. Hiervoor hebben wij een handige raamposter ontwikkeld (wel nog aangeven hoeveel klanten en je bedrijfsnaam)
    • Plak vakken af op de vloer waar klanten kunnen staan of zet een afscheidingslijn voor de toonbank op de vloer voor de afstand tussen klant en medewerker te vergroten. Tip: gebruik een opvallende kleur tape. 
    • Zorg voor een afhaalloket/balie waar klanten hun producten kunnen pakken om in hun tas te doen en/of om bestellingen op te halen.
    • Laat klanten met pin of contactloos betalen en niet meer met contant geld (of zo min mogelijk) om zo fysiek contact te beperken. 
    • Of plaats plexiglas op de toonbank om zo jouw medewerkers en klanten zo goed mogelijk te beschermen. Je kunt ook doorzichtig zeil van plafond tot toonbank ophangen om zo de afstand te vergroten. 

Informeer je klanten

De maatschappelijk onrust rondom het Coronavirus kan zorgen voor meer klantenvragen, bijvoorbeeld over te nemen maatregelen. Informeer je klanten over over welke maatregelen jij hebt getroffen. Wij hebben handige communicatiemiddelen voor je: 

Documenten