Hygiëne & verkoop

Hygiënisch werken is altijd al heel belangrijk en wezenlijk onderdeel binnen de slagerij en nu met het coronavirus nog meer dan normaal. Naast het volgen van de richtlijnen en protocollen zoals opgenomen in de Hygiënecode voor het Slagersbedrijf.

Hieronder tref je onze adviezen aan. En uiteraard de antwoorden op vragen die aan ons zijn gesteld. Heb je nog vragen of is iets onduidelijk? Neem contact op met Vaktechnologische Zaken via 070 3314630.

Waar moet ik in het algemeen op letten?
Hygiënisch werken en handelen is om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan belangrijker dan ooit. Extra richtlijnen en aandachtspunten hebben wij voor jou op een rijtje gezet. 

  1. Was je handen regelmatig (30 seconden en met zeep)
  2. Houd 1,5 meter afstand tot elkaar en beperk fysiek contact en markeer plekken (kruis/streep/vak) op de vloer om aan te geven waar klanten kunnen staan. Gebruik bijvoorbeeld ook raamposter om te communiceren hoeveel klanten in de winkel mogen zijn. 
  3. Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
  4. Gebruik papieren zakdoekjes
  5. Medewerkers met verkoudheid of griepverschijnselen nemen niet deel aan de werkzaamheden in de slagerij. De kans dat andere collega’s besmet worden is groot. 
  6. Reinig en ontsmet meerdere keren per dag materialen en oppervlakken waarmee klanten in de winkel in contact komen. Denk hierbij aan: 
    • Pinapparaten
    • Toonbanken
    • Handgrepen/ deurklinken
  7. Zet desinfectiemiddel bij de entree van de winkel

Social distancing in de slagerij

Hoe zorg ik voor voldoende afstand tussen klant en medewerkers?

  • Dit kun je doen door het aantal klanten in de winkel te maximeren om te voorkomen dat klanten binnen 1,5 meter van elkaar moeten staan. Hiervoor hebben wij een handige raamposter ontwikkeld (wel nog aangeven hoeveel klanten en je bedrijfsnaam)
  • Plak vakken af op de vloer waar klanten kunnen staan of zet een afscheidingslijn voor de toonbank op de vloer voor de afstand tussen klant en medewerker te vergroten. Tip: gebruik een opvallende kleur tape. 
  • Zorg voor een afhaalloket/balie waar klanten hun producten kunnen pakken om in hun tas te doen en/of om bestellingen op te halen.
  • Of plaats plexiglas op de toonbank om zo jouw medewerkers en klanten zo goed mogelijk te beschermen. Je kunt ook doorzichtig zeil van plafond tot toonbank ophangen om zo de afstand te vergroten. 

Check onze facebookpagina voor inspiratie van collega-slagers.

Hoe zorg ik voor voldoende afstand tussen medewerkers onderling?
Hygiëne, gezondheid en veiligheid zijn nu extra belangrijk, ook op de werkvloer. Ga vooral door met het opvolgen van de instructies vanuit de overheid en geef elkaar ook de gelegenheid. 

Werkgevers en medewerkers hebben tenslotte een gezamenlijk verantwoordelijkheid (Arbowet) om de risico’s op eventuele besmetting te verkleinen. Sommige richtlijnen lijken in de dagelijkse praktijk soms lastig uit te voeren, maar zoals gezegd daarvoor bedenken werkgevers en medewerkers samen creatieve én verantwoorde oplossingen. Enkele tips:

  • Wees kritisch op symptomen bij werknemers en stuur medewerker met klachten naar huis. Check rivm.nl.
  • Met de ruggen naar elkaar toe langs je collega’s lopen achter de toonbank.
  • Stem je medewerkers achter de toonbank af op basis van aantal klanten die per keer in de winkel aanwezig mogen zijn.
  • Klaarmaken en -zetten van bestellingen kan wellicht ook buiten de reguliere openingstijden.
  • Daar waar mogelijk medewerkers in de winkel laten wisselen met medewerkers in de werkruimtes.
  • Of geef iedere medewerker een “blok” en laat de klanten langs lopen.

Het is bijvoorbeeld mogelijk om de werktijden aan te passen, zodat niet iedereen tegelijkertijd werkt. Werknemers, die een zieke partner hebben maar wel de verplichting hebben om te komen werken, zouden dan op een rustiger moment kunnen komen werken.

Denk ook na over hoeveel personen tegelijkertijd kunnen pauzeren in de kantine en hoe ga je om met omkleden voor en na werktijd. Want ook in deze situaties geldt de 1,5 meter afstand. 

Wat is het Protocol Verantwoord winkelen?
Vanuit de overheid zijn maandag 23 maart nieuwe maatregelen afgekondigd en op basis hiervan is het protocol ‘Verantwoord Winkelen’ ontwikkeld. De maatregelen in het protocol zijn bedoeld om besmettingen met het coronavirus te voorkomen en de gevolgen van het nieuwe virus te beperken. Handhaving vanuit de gemeente ziet toe op naleving van dit protocol. Jouw huisregels zijn zichtbaar aan de buitenkant van de winkel en in de winkel heb je de ‘huisregels’ ook in een display staan of opgehangen. Gebruik de raamposter hiervoor. Meer weten, lees verder

Mag ik handschoenen dragen?
Ja, uiteraard mag je handschoenen dragen. Elke keer dat je anders je handen zou wassen, moet je nu je handschoenen verwisselen. Dus na het aanpakken van contant geld, aanraken van een deurknop enzovoort.

Toonbank

Moet ik vleeswaren en vers vlees voorverpakken?
Het belang om hygiënisch te werken wordt alleen maar groter met de coronacrisis. Naast het volgen van de Hygiënecode voor het Slagersbedrijf en aanvullende maatregelen nemen zoals handen wassen/ handdesinfectie na contant geld afrekening, fysiek contact voorkomen en geen onverpakte producten waar de klant bij kan, is het ook aan te raden om waar mogelijk vleeswaren en snellopers binnen vers vlees voor te pakken. Dit heeft een aantal voordelen: het verminderd de kans op besmetting, op deze manier laat je zien dat er hygiënisch gewerkt wordt en hoeven klanten niet langer in de winkel te zijn dan noodzakelijk.

Hoe scherm ik voedsel goed af?
Voedsel moet in alle gevallen goed afgeschermd zijn. Zorg bijvoorbeeld voor ademschotten bij ongekoelde verkoop (was al verplicht).

Maar gebruik ook geen proefschaaltjes op de toonbank.

Zijn spatschermen nodig?
In steeds meer winkels hangen er spatschermen om besmetting tussen klant en verkoopmedewerker te voorkomen. Als de afstand tussen de klant en verkoopmedewerker minder dat 1,5 meter is, kan een spatscherm een goede aanvulling zijn op de andere maatregelen die je in de winkel neemt. In de meeste gevallen staat er echter een koeltoonbank tussen klant en medewerker waardoor voldoende afstand geborgd is. Eventueel kan een tape op de grond of een gespannen lint de afstand ook helpen vergroten.  De verwachting is niet dat een spatscherm verplicht wordt.

Geld & pinnen

Als er met contant geld betaald is, wat moet ik doen?
Als toch met contant geld wordt afgerekend, houd dan hygiënemaatregelen goed in acht. Was na de betaling je handen met water en zeep of als ze zichtbaar schoon zijn mag dat ook met handalchol (min. 70% alcohol). Doe dit voordat vleeswaren, vers vlees of andere niet-verpakte levensmiddelen worden gepakt.

Probeer pinbetalingen of contactloos betalen zoveel mogelijk te stimuleren. Hier vind je handige communicatiemiddelen.

Mijn klanten betalen allemaal met pin. Hoe zorg ik ervoor dat de pinautomaat goed schoon blijft?

  • Laat zoveel mogelijk contactloos betalen.
  • Reinig en desinfecteer na elke klant het apparaat.
  • Leg bijvoorbeeld tussenleggertjes bij elke betaling over het apparaat en gooi het tussenleggertje daarna gelijk weg.

Check onze facebookpagina voor inspiratie van collega-slagers.

Ik heb een spaarsysteem. Hoe voorkom ik fysiek contact?

  • Verplaats je terminal naar klantzijde zodat de klant zelf de spaarpas kan aanbieden. Zorg ervoor dat de terminal regelmatig per dag wordt gedesinfecteerd.
  • Kun je de terminal niet verplaatsen, dan kun je er ook voor kiezen om de punten later bij te boeken. Dit moet dan we mogelijk zijn in jouw systeem.

Terug naar informatiedossier