Grillworst is bestverkochte vleeswaar bij de ambachtelijke slager

Als je een slagerij binnenloopt en de geur van warme grillworst komt je tegemoet, dan is de kans groot dat je een stukje meeneemt. Grillworst is geliefd voor bij de borrel, op de boterham of als snack. Maar, hoe belangrijk is grillworst nu eigenlijk in de ambachtelijke slagerij? En welke grillworst is het meest populair? Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) deed onderzoek en ontdekte dat grillworst hoog in de top 5 van bestverkochte vleeswaar en grillproducten staat.

Geen eenheidsworst

Uit een poll onder leden van KNS blijkt dat alle respondenten, te weten 104 slagers, grillworst verkopen. Ruim 90% maakt deze grillworst zelf, in eigen worstmakerij. De slager heeft een persoonlijke receptuur en dat maakt dat de grillworst bij elke slager uniek is. De ambachtelijke grillworst is dus geen eenheidsworst, maar een ambachtelijk versproduct dat gemaakt wordt dankzij het vakmanschap van de slager.

Naturel of met kaas?

In het assortiment worden vaak meerdere soorten grillworst aangeboden. Bijna alle slagers verkopen een naturel grillworst, vaak van varkensvlees, en een grillworst met kaas. De meerderheid verkoopt ook kipgrillworst, gevolgd door een variant met sambal. Een enkele slager verkoopt een bijzondere variant zoals kip-jalapeňo of saté-kip. De naturel grillworst verkoopt het beste, gevolgd door de worst met kaas.

Top 5

Grillworst staat in de top 5 van de bestverkochte producten, in termen van klantenbesteding. Voor ruim de helft van de slagers staat de grillworst op de eerste plaats van bestverkopende grillproducten. Voor de meerderheid van de slagers, 36%, is grillworst ook de bestverkochte vleeswaar.

Wat is het geheim van de ambachtelijke grillworst?

Branche erkende meesterslager Arno de Best uit Bergen geeft zijn visie op het geheim van de smid: “Goede en verse grondstoffen zijn de basis. Mijn voorkeur heeft het om daarbij enkelvoudige kruiden te gebruiken, ik voeg geen smaken toe die er niet in thuishoren. En dan die mooie bruine kleur, die bereik je door de juiste bereiding. De oven moet flink heet zijn om een mooie grillkleur te krijgen. In Limburg wordt het vaak in dunne plakjes op de boterham gegeten. In het Westen is de worst populairder en wordt de worst vaker aan één stuk verkocht om er dikkere plakken van te snijden voor de borrelplank. Het is leuk om te zien hoeveel verschil er is in eetcultuur in een klein land als Nederland.”

Finalisten

Meer dan de helft van de respondenten heeft de grillworst wel eens ingediend bij een vakwedstrijd. KNS organiseert jaarlijks de Grote Grillworst test. In deze wedstrijd onder leden wordt gestreden om de beste grillworst. De top tien van dit jaar is onlangs bekendgemaakt. Bekijk hier bij welke ambachtelijke slagers je terecht kunt voor een overheerlijke grillworst uit de top-10. Op 15 februari wordt duidelijk welke slager de winnaar is van de Grote Grillworsttest. De uitkomst lees je op www.knsnet.nl/nieuws.