Slagerij Wilbrink: "Twintig meter verhuisd en toch een wereld van verschil"

Het gaat goed met de slagerij van Gijsbert en Gea Wilbrink aan de rand van Nationaal Park De Hoge Veluwe. Van heinde en verre bezoeken steeds meer klanten de – recentelijk vernieuwde – slagerij in Otterlo. “Wij koesteren dat mensen tegenwoordig bewuster vlees eten.”

Er zijn veel winkels uit het dorp verdwenen, maar de slagerij draait goed, vertelt Gijsbert. “Service en kwaliteit leveren, dat stellen we voorop, met zelfgemaakte vleeswaren en supergoed vlees. We hebben een grote groep vaste klanten, ook uit de omliggende dorpen. We zien ook veel toeristen van de bungalowparken. Vroeger was dat vooral in de zomer, maar nu er luxere huizen staan op die parken, zien we de toeristen het hele jaar door.”

Gezinsbarbecues

Door de coronacrisis lagen catering en barbecue nagenoeg plat. “Normaal doen we veel partijen van vijftien tot wel vijfhonderd man. Nu hadden we vooral veel aanvragen voor gezinsbarbecues”, zegt Gea. Begin juni ziet ze de aanvragen voor party’s tot dertig personen toenemen. “Wij regelen desgewenst alles van A tot Z, dus ook het grillen, bediening, de drank; het hele pakket.” Er is veel vraag naar speenvarken aan het spit, vertelt Gea.

Rechter- én linkerhand

Gijsbert’ vader nam de slagerij in Otterlo in 1965 over. Gijsbert nam het bedrijf op zijn beurt – samen met Gea – over in 2002. Gea werkte in de horeca en de verzorging en ging van lieverlee helpen in de winkel. Nu is ze verantwoordelijk voor de winkel, de catering en de barbecue-activiteiten. Het slagersechtpaar heeft zes vaste medewerkers, waarvan drie fulltime. Gijsbert: “Slager Piet is mijn rechter- én linkerhand en kent het klappen van de zweep. Als wij op vakantie gaan, draait hij de slagerij.”

Alles onder één dak

De winkel is onlangs twintig meter verplaatst. Geen grote verhuizing, maar wel een wereld van verschil voor Gijsbert en Gea. Gijsbert: “We wilden alles onder één dak, zodat we niet meer met de producten door de buitenlucht vanaf de werkplaats naar de winkel hoefden te lopen. Efficiënter en hygiënischer werken; dat was de gedachte achter de verbouwplannen.” De nieuwe winkel meet vijf bij acht meter met een toonbank van vijf meter. Toonbank, airco en koeling werden volledig vernieuwd. De verbouwing gebeurde in eigen regie in nauwe samenwerking met de aannemer. Gea nam de aankleding op zich en koos voor een landelijke stijl. “Ik wilde een ‘warme’ winkel met veel hout en zwart staal, in combinatie met witte tegels.” De verbouwing duurde van begin februari tot half mei en de verkoop gebeurde gedurende die periode vanuit de worstmakerij. “Het was behelpen, maar het was te doen.”

Wild

Sinds vorig jaar verwerkt Slagerij Wilbrink als enige slagerij het geschoten wild van het Nationale Park De Hoge Veluwe. Het wild - moeflons, wilde zwijnen, herten, reeën - wordt in Otterlo afgeleverd, waarna Gijsbert de dieren vilt, uitbeent en ontvliest. Gijsbert: “Vervolgens portioneren we het vlees en verpakken en stickeren we het. Het afgelopen half jaar hebben we ongeveer 280 dieren verwerkt. Een deel verkopen we in de winkel, de rest gaat naar de winkel van het park. We hebben dus elke week vers wild in de winkel en we zien dat de vraag toeneemt. We willen dit nu meer gaan promoten.”

Lupineburger

Gijsbert en Gea hebben sinds de heropening een vegetarische burger in het assortiment. Gea: “In de werkgroep Ambachtelijke Slagersvrouwen bespraken we vorig jaar het thema ‘vegetarisch’. In het westen leeft dat al langer en we zien dat nu ook in onze regio de vraag toeneemt. We besloten daarop aan te haken. Samen met cateringkok Barend Kramer en met hulp van Wageningen University ontwikkelden we de lupineburger, op basis van de zaadjes van de lupinebloem. Een eerste serie ervan is sinds de opening verkocht en we willen het product nog wat verder verbeteren. We gaan er zeker mee door.”

Klanten prikkelen

Gijsbert vertelt dat de winkel sinds pakweg een jaar een gestage groei laat zien. De oorzaak daarvan is niet eenduidig, zegt hij. De kwaliteit van het vlees, de service en het toegenomen toerisme vormen samen waarschijnlijk een deel van het antwoord, vermoeden Gijsbert en Gea. Bovendien is de slagerij ook zeer actief op social media. En met succes, zegt Gea. “Ik doe zelf vooral Facebook en Inge, een van de medewerkers, doet Instagram. We zetten op vaste dagen de aanbiedingen online en we doen like en win-acties. Social media zijn ook goed om in te haken op de actualiteit. Bij de heropening hadden we bijvoorbeeld een wedstrijd en bij mooi weer promoten we de barbecuemogelijkheden. Het is een ideale manier om klanten te prikkelen en je ziet en hoort de resultaten direct terug in de winkel. Ook versturen we elke maandag via het Piggy-systeem een nieuwsbrief. Aan betaalde reclame doen we niet.”

Werk voor derden

“Onze specialiteiten zijn eigenlijk te veel om op te noemen”, zegt Gijsbert. “We maken alles zelf: de hammen, de rookworst, de rauwe hammen. Ook bijzonder zijn ons eigen Otterloos spek en Nagelhout, een streekproduct van aan de lucht gedroogd rundvlees dat met een spijker aan een stuk hout wordt geslagen.” Het vlees komt van een vaste en kwalitatieve leverancier. Gijsbert: “Daar weet ik wat ik heb en dat het klopt. Ik kan er volledig achter staan en dat is belangrijk. Bovendien hoef ik niet zelf ‘op pad’.” Slagerij Wilbrink beschikt over een goed geoutilleerde werkplaats en produceert voor collega-slagers zonder eigen worstmakerij. “Volgens het recept van de collega, of volgens ons recept.” Het werk voor derden is een belangrijk onderdeel van het bedrijf.

Gijsbert: “Ondanks de trend naar minder vlees zijn we best positief over de toekomst. Wij koesteren dat mensen tegenwoordig bewuster vlees eten. Dat betekent dat mensen weliswaar minder gewicht kopen, maar wel bereid zijn te betalen voor een betere kwaliteit. Bak- en bieflappen hebben we bijvoorbeeld niet. Als een klant erom vraagt, ga ik in gesprek en vraag waarom hij niet gaat voor een goede kogelbiefstuk. Neem iets minder en geniet iets meer, dat idee. Meestal slaat die boodschap wel aan. Dat is een trend die je op meer plaatsen ziet en ik denk dat we op die manier nog wel een hele tijd vooruit kunnen.”

Terug naar Slagers in beeld