Slagerij Rietveld: kwaliteitsvlees van eigen boerderij

Slagerij Rietveld in Bodegraven is een familiebedrijf dat al bijna honderd jaar bestaat. Op de twee eigen boerderijen fokt de familie de Rietvelder Runderen. “Omdat we eigen koeien hebben, vallen er schakels uit de keten waardoor we het vlees in de winkel goedkoop kunnen aanbieden. Tegelijkertijd bieden we topkwaliteit, omdat we de alles in eigen hand hebben.”

“Vroeger gingen we naar de veemarkt om zelf koeien uit te zoeken en te kopen. Pa had destijds al wat hobbykoeien en toen de veemarkten verdwenen, kocht hij zelf een boerderij. We zijn klein begonnen en hebben het gaandeweg uitgebouwd. Nu hebben we twee boerderijen, vlak bij elkaar, met in totaal zo’n 350 runderen”, zegt Thierry Rietveld. Het team bestaat – inclusief de familie - uit twaalf medewerkers. De chefslager werkt al meer dan 25 jaar voor de familie. “Alles gaat hier in goed onderling overleg. Het is niet zo dat ik ‘de baas’ ben. Als het er echt op aan komt, hak ik samen met pa de knopen door.”

91 jaar

Thierry’s opa Dorus begon de slagerij 91 jaar geleden op hetzelfde adres. Dorus’ zoon Theo kwam in 1970 in de zaak en vijf jaar later volgde zijn vrouw Janny ook. Thierry en Tony, de twee zonen van het slagersechtpaar draaien inmiddels de nodige jaren mee. Thierry richt zich hoofdzakelijk op de winkel, Tony op de twee eigen boerderijen. Thierry: “In eerste instantie had ik niet veel animo voor het slagersvak. Ik had wel interesse in de internationale handel, maar uiteindelijk koos ik toch voor onze eigen business.” Hij haalde vervolgende alle SVO-diploma’s en werkt inmiddels bijna vijftien jaar in het familiebedrijf. “Het echte vak leer je pas in de praktijk: van worst maken tot lappen snijden.”

Malsheid en kleur

De Rietvelder runderen worden op de boerderij geboren en daar ook grootgebracht, met zelf samengesteld voer en heel veel aandacht. “We hanteren hoge kwaliteitseisen als het gaat om malsheid en kleur.” De dieren worden geslacht in een kleine, ambachtelijke slachterij in een nabijgelegen dorp. De dieren gaan er eerst twee dagen op pension voordat ze worden geslacht. “Op die manier voorkom je stress bij de dieren.” Het eigen Rietveldvlees staat al vermeld op de gevel van de winkel en binnen domineert een grote foto van grazende Rietvelders een muur. Daarnaast is er een speciaal Rietveld-logo en de slogan: (h)eerlijk vlees van eigen boerderij. “We hebben een paar jaar geleden eens een open dag gehouden op de boerderij en dat was wel een succes. Het wordt tijd om dat weer eens te herhalen.”

Maaltijdencarrousel

Anderhalf jaar geleden werd de winkel ingrijpend verbouwd en gemoderniseerd. Er zijn nieuwe, energiezuinige koelingen geïnstalleerd en de koelcellen zijn vernieuwd. Voorheen was er voor elke sectie een aparte motor, nu zijn dat er nog maar twee. “De winkel is ongeveer verdubbeld in omvang omdat we het pand hiernaast erbij hebben getrokken. We hadden eerst een pijpenla, met een toonbank van negen meter. Nu is de toonbank vijftien meter met als blikvanger de maaltijdencarrousel.” De carrousel is een ronde vitrine aan de kop van de toonbank die kan ronddraaien. “Het is een idee van de toonbankleverancier en ik moet zeggen dat het een echte eyecatcher is.”

Barbecues verkopen

In de uitgebreide winkel is meer ruimte gekomen voor de drie slagers. Was er voorheen één hakblok en de ruimte zeer beperkt, nu is er een breed blok waaraan de drie naast elkaar kunnen werken. Er is een dry aged-kast en een display met barbecuekruiden en –sauzen van het merk Not Just BBQ. “Dat loopt als een trein.” En er staan twee stoere barbecues voor in de winkel van het merk Barbacoa. “Liep ik tegenaan op een beurs en heb ik als probeersel in de winkel gezet. In een paar maanden heb ik er toch al twaalf verkocht.”

Streekproducten

De slagerij biedt volgens Thierry topkwaliteit tegen een lage prijs. De doelgroep bestaat daarom uit ‘iedereen’: consumenten die wat minder te besteden hebben kunnen er terecht, net zoals iemand die een Côte de Boef uit de Dry Aged-kast wil. Klanten komen niet alleen uit Bodegraven, maar ook uit omliggende plaatsen en uit een nabijgelegen vakantiepark. Een klein, maar groeiend deel van de omzet komt uit de horeca. “Vooral restaurants die met streekproducten werken, weten ons te vinden.” Barbecueliefhebbers kennen de weg naar de slagerij duidelijk ook, zegt Thierry. “Ik adverteer er niet over, maar toch zit ik elke vrijdag en zaterdag van mei tot en met september vol met barbecuepartijen.”

Nieuwe dingen verzinnen

“We maken al ruim negentig jaar dezelfde worsten en vleeswaren. Daarin is niet veel veranderd. Sinds ik erbij ben, doen we wel meer in vlugklaarartikelen en kant-en-klare maaltijden. Dat is toch wel een trend waar je niet omheen kunt.” Sinds de grootscheepse verbouwing is er nog meer ruimte en aandacht voor de maaltijden en is er een fulltime kok in dienst. “Daarnaast probeer ik af en toe wat nieuws te verzinnen, zoals het Rietveldertje, een gevuld biefstukje, en het kippakketje, een kipschnitzel gevuld met ham, kaas en spek. Maar het is best lastig om daar voldoende tijd voor vrij te maken.”

Facebook

De slagerij heeft een actuele en moderne website. Thierry is ook actief op facebook. “Niet voor de ‘platte acties’, maar meer om de leuke dingen te delen. Bijvoorbeeld over de verbouwing, of als de koeien weer de wei in gaan. Dat is leuk om te doen. Het gevaar is dat er stiekem veel tijd in kan gaan zitten, dus ik doe dat vooral ’s avonds en in het weekend.” Verder gelooft Thierry vooral in persoonlijk contact: in de winkel, of gewoon ‘ouderwets’ via de telefoon.

Vorig jaar werd het familiebedrijf genomineerd voor de regionale ondernemersprijs. “Een bekroning op hard werken en liefde voor het vak. We beseffen dat we dit samen met onze medewerkers hebben bereikt. We kwamen bij de laatste drie maar we hebben niet gewonnen. Dat is niet erg. Het is mooi dat anderen ook onderkennen dat we hier samen iets bijzonders neerzetten. Daar gaan we de komende jaren mee door en zo gaan we samen richting de volgende mijlpaal: het honderdjarig jubileum.”