De Zaak vol Smaak Carry van Rooij - "Klanten zien ons nu echt als speciaalzaak"

Het ondernemersechtpaar Carry en Mandy van Rooij begon ruim vier jaar geleden een eigen slagerij in Budel. Een duidelijke visie waarin kwaliteit de boventoon voert, zorgt voor gestage groei. Twee jaar geleden verhuisde de zaak naar een groter pand. Van concurrentie hebben ze geen last, zegt Carry.

“Het bestedingspatroon is laag hier. Je moet de klant verleiden met kwaliteit tegen een betaalbare prijs en met een breed assortiment. Door het verschil te maken voelen wij geen concurrentie We zitten naast een supermarkt. Dat is een pluspunt, maar dat zou het niet zijn als wij hetzelfde zouden doen”, legt Carry uit.

Kriebelen

Carry voltooide de slagersvakopleiding en wilde aansluitend als achttienjarige al een eigen slagerij beginnen. Mandy zag dat niet zo zitten. Ze wilde een eigen carrière en ging aan de slag in de jeugdzorg. Carry ging als keurmeester werken voor een keuringsinstantie. Het bleef echter kriebelen, vertelt hij. “De slagerij in het dorp ging vijf jaar geleden failliet. Mandy was tevreden over wat ze bereikt had in haar loopbaan en zei ‘dit is je kans’. Binnen een maand was het geregeld.” Mandy bleef in loondienst om de risico’s te beperken, maar na drie maanden kwam ze ook aan boord.

Eigen keuzes maken

Mandy moest in het begin erg wennen, maar zou nu niet meer terug willen. “Terwijl ik veel meer uren maak. Maar dat ik nu mijn eigen keuzes kan maken is zo fijn. Ik doe vooral de catering en dat vind ik superleuk. Samen met de klant iets nieuws verzinnen bijvoorbeeld. We hadden eerst van die klassieke buffetten, nu doen we ook heel veel kleinere en chiquere hapjes. Wij bezorgen ook. De oudere maaltijdklanten hebben vaak behoefte aan een praatje en dan kan ik mijn zorghart laten spreken.” Behalve de catering doet Mandy ook de belegde broodjes en het grootste deel van de administratie. Carry is behalve slager, verantwoordelijk voor de inkoop en de winkel. Daarnaast is hij ook nog gemeenteraadslid.

Toekomstbestendig

Carry begon in het pand van de vorige slager. Dat bleek al snel te klein. “In 2020 vonden we een ander pand. Modern, vier keer zo groot en toekomstbesteding. Het vleesaandeel loopt terug terwijl maaltijden en salades toenemen; daarvoor hebben we nu volop ruimte.” Behalve een grotere toonbank heeft de slagerij nu een zelfbedieningsmeubel, een koelvitrine en veel presentatieschappen. Klanten nemen bij binnenkomst een boodschappenmandje en lopen een rondje. De kassa is aan het einde. Dankzij de mandjes zijn de gemiddelde bestedingen enorm toegenomen. Mandy: “Klanten zien ons nu echt als een speciaalzaak, dat is wel anders dan vijf jaar geleden.”

Chocolade

Carry: “Ik denk dat we zo succesvol zijn omdat we de vraag van de klant zo goed weten te bedienen. We zijn zelf altijd aanwezig. Als er vragen zijn, beantwoorden we die.” Mandy: “Je moet het verhaal achter je vlees kunnen vertellen. Tegelijkertijd moet je allergenenverhaal ook kloppen. We besteden veel aandacht aan de etikettering en de volgorde in productie waardoor we kruisbesmetting uitsluiten. Klanten weten dat en komen er speciaal voor.” Carry: “We gaan ook niet voor de massa, maar voor kwaliteit. Ik hoef geen vijfhonderd biefstukken op een dag te verkopen. We maken en verkopen ook enkele vegaproducten zodat een gezin met één vegetariër ook bij ons terecht kan.” Mandy: “Juist dat brede maakt het leuk. We verkopen bijvoorbeeld ook chocolade en dat loopt als een trein.”

Online

Klanten kunnen ook online bestellen. Carry: “Het is een onmisbaar deel van de slagerij geworden en vertoont een stijgende lijn. Ook de catering neemt toe. Wij doen niet het standaard speklapje en proberen er iets anders van te maken door er bijvoorbeeld een speciale spies mee te maken. Het zit ‘m ook in de kleine dingen. De verpakking, etikettering, naamgeving; wij proberen de naam barbecuepakket te vermijden en gebruiken namen als BBQ In the mix en BBQ Party. We maken ook alle producten zelf en er komt niets uit de vriezer.”

Duurzaamheid

Mandy en Carry werken zo duurzaam mogelijk. De winkel is gasloos en zonnepanelen voorzien in ongeveer tweederde van de energiebehoefte. De maaltijdbakjes zijn van papier, het wegwerpbestek is van suikerriet gemaakt. De leverancier komt drie keer per week in plaats van vijf om transportbewegingen te minimaliseren. “We hebben alleen nog vlees uit Nederland. Vorig jaar zijn we gecertificeerd door KDV. We voeren Pork Best en Beef Best; al het vlees komt van één leverancier. Wij kopen niets bij. Doordat we één inkooplijn hebben, hebben we altijd dezelfde kwaliteit. Daar ben ik heel strikt in.”

Flat iron steak

Carry: “We werken met halve dieren die we maximaal verwaarden om de prijs van het eindproduct laag te houden. Je moet ook meer met het vlees doen. Je kunt een sucadelap maken, maar ook een flat iron steak.” De absolute hardlopers zijn de kogelbiefstuk, entrecote en gehakt. “Ons gehakt is geen afvalproduct maar van echt vlees. We zijn daarmee de beste en de duurste in de regio, maar omdat je het meeste eindproduct overhoudt, zijn we dus uiteindelijk niet duurder. Dat communiceren we ook.” Je moet altijd eerlijk zijn, vervolgt hij. “Je moet laten zien wat je doet en je moet zeggen wat je doet. De winkel is helemaal open en iedereen kan zien wat we doen. Onze koude schotel komt bijvoorbeeld van een andere slager en dat zeggen we dan ook.”

Het echtpaar woont boven de winkel. Carry: “Wat boven speelt, blijft boven en hetzelfde geldt voor de winkel. De taakverdeling is helder en zolang we ons niet met de ander bemoeien, gaat het prima.” Mandy: “En soms doen we dat wel en dan botst het weleens. We zijn nu achttien jaar getrouwd dus de basis was al goed toen we hier aan begonnen.” Carry: “Wat we hier hebben neergezet is ongelooflijk. We werken er ook keihard voor. Alles wat we verdienen investeren we in het bedrijf.”

Tips van Carry en Mandy

• Zorg voor onderscheidend vermogen. Ga voor kwaliteit.
• Wees altijd open en eerlijk. Laat zien wat je doet.
• Werk zo duurzaam mogelijk.