Pragmatisme voert de boventoon bij Keurslager De Haas

De grootscheepse renovatie van winkelcentrum Presikhaaf in Arnhem is nog in volle gang, maar Keurslager De Haas opende er begin april al een moderne, open winkel. Het is het negende filiaal. “We willen vooral een goed product in de markt zetten.”

De winkel in Presikhaaf was er bijna niet geweest, vertelt Rob Klouwers, algemeen manager van Keurslager De Haas. “Wij wilden een winkel dichtbij de supermarkten en andere verswinkels. Dat zorgt voor traffic. De verhuurder dacht daar aanvankelijk anders over. Later kwamen ze daar op terug en hebben we elkaar gevonden.”

Verbouwd

“Vervolgens denk je na over hoeveel meter toonbank, een grilhoek en ‘iets’ met belegde broodjes. Het is vooral een pragmatische aanpak. Zo zitten wij wel in elkaar”, vertelt Rob over de totstandkoming van de winkel. Zijn collega Sanne Schonis: “We hebben vorig jaar twee winkels verbouwd, dus we wisten wel waarheen we wilden.”

De klant begrijpen

Rob - van huis uit slager - werkt bijna dertig jaar bij het bedrijf en ‘probeert’ samen met Sanne alles in goede banen te leiden. Rob: “We zijn ooit van één naar twee winkels gegaan en dat beviel wel. Na de fusie met keurslager Pluim in 1996 kwamen we op drie winkels. Wij snappen de klant en wat hij wil; zo kwamen er vanzelf meer winkels bij. Maar er zijn er in de loop der jaren ook gesloten, omdat de locatie niet goed bleek.”

Bakkerij en groentezaak

Het bedrijf omvat behalve negen slagerijwinkels ook een bakkerij en een groentezaak. Rob: “Een traditionele slagerij draait om vlees. Maar consumenten kijken anders, willen een product met vlees, in combinatie met groente bijvoorbeeld. In onze maaltijden zitten groenten en dan is het fijn als je dat in eigen huis hebt. We kopen die componenten niet in, omdat we geloven in onze eigen kwaliteit. Wij hebben ervoor gekozen om dat wel apart te doen.”

Bedrijfsorganisatie

Ondanks de omvang van het bedrijf is de organisatie wel plat, zegt Rob. Elke locatie heeft zijn eigen team met een slager aan het hoofd. “Sanne en ik hebben de dagelijkse leiding. Het is heel veelzijdig: planning, werving, kwaliteitszorg; noem maar op. Maar ook winkels bezoeken, zodat je weet wat er speelt op de vloer.” Sanne: “We werken volgens een bepaalde formule, filosofie eigenlijk. Je wilt dat elke winkel volgens die manier werkt. Klanten moeten bij elke winkel zien dat ze bij Keurslager De Haas zijn.”

Productie

Keurslager De Haas heeft een eigen worstenmakerij. Het uitbenen, verdelen en ontvliezen gebeurt centraal, evenals het maken van de bulkartikelen en de maaltijden. Rob: “Je ziet het hier: er is alleen een winkel en verder niets. Het is zeer efficiënt qua planning, voorraadbeheer en inkoop. Je kunt ook de HACCP zeer goed waarborgen. Je krijgt er wel een stukje logistiek voor terug. We beleveren de winkels gemiddeld vier keer per week.”

Verschillende marktgebieden

De marktgebieden van de diverse winkels zijn totaal verschillend, zegt Rob. “Dit is een winkelcentrum met een regionale functie, maar we zitten ook in dorpen en nieuwe woonwijken. We weten van elke  winkel het marktgebied en of het aansluit op wat wij de klant bieden. Of je het kunt waarmaken, dat is een proces. Dat kun je ook niet altijd beïnvloeden; krijg je de loop in een nieuw centrum bijvoorbeeld? Hier in Presikhaaf is het idee om een eigentijdse slagerij neer te zetten. De slager maakt in de winkel alleen de specials klaar en snijdt het vlees op de gewenste grootte. Zo heeft hij meer tijd voor de winkel en de klant.”

Personeel

Totaal werken er ruim honderd mensen bij De Haas. Het werven van medewerkers is voor Rob en Sanne ‘geen probleem, maar wel een uitdaging’. Sanne: “Natuurlijk denk je er vooraf over na. Werven doen we via SVO, posters in de winkel, op Ffacebook. En er is een natuurlijke doorstroom in het bedrijf vanaf andere locaties.” Rob: “Een nieuwe medewerker moet wel ‘matchen’. Wij verwachten wel een bepaald niveau en dat moet hij of zij wel laten zien én ook zelf leuk vinden om te doen. Omgekeerd proberen wij ze een leuk bedrijf te geven. We proberen veel kennis te stoppen in de mensen, bijvoorbeeld met workshops of informatieavonden over uiteenlopende onderwerpen. Er is weinig verloop.”

Klant volgen

Het assortiment is in alle vestigingen van De Haas hetzelfde. De ene vestiging doet meer in vlees, de ander in maaltijden. Rob ziet wel een ontwikkeling in het aanbod. “Klanten houden steeds meer van gemak. Daar moet je steeds beter op inspelen.” Ook de openingstijden veranderen door de jaren heen. Ging een slagerswinkel vroeger om half acht ’s ochtend open, tegenwoordig is dat half tien. Rob: “Je moet aansluiten op de klant. We sluiten hier om zeven uur. En als straks het winkelcentrum helemaal af is, gaan we ook op zondag open. Je hebt geen keuze, je volgt de consument.”

Visie?

Rob: “Wat onze visie is? We willen vooral een goed product in de markt zetten. We zeggen niet dat we de beste zijn, maar we  proberen dat wel te zijn.” Sanne: “Beleving is belangrijk. Dat begint bij binnenkomst met de begroeting, maar gaat ook over hoe de winkel eruit ziet.” Rob: “En transparantie: laten zien waar het vlees, of de maaltijd vandaan komt. Dat doen we al dertig jaar zo.”

Toekomst

Hoe ziet de toekomst eruit? Rob: “We gaan door op de ingeslagen weg. Dat betekent nog meer professionaliseren, nog meer klanten in de winkels krijgen en nog betere producten maken. Op een positieve manier groeien dus. Het is een pragmatisch verhaal: aan de ene kant zoek je het op, die groei, aan de andere kant overkomt het je. Daarvoor heb je mensen nodig die dat ook willen; de juiste poppetjes op de juiste plek.”

Komen er nog meer winkels bij? Rob: “Daar denken we niet echt zo over na. Het is gewoon leuk om klanten te bedienen en waardering te ontvangen, hier of elders. We staan er niet zo bij stil. Zoals ik al zei: het overkomt je. Je krijgt aanbiedingen voor overnames, of je wordt benaderd door vastgoedeigenaren. We hebben nu twee slagerijen geopend in anderhalf jaar. Dat was niet zo gepland.”