Meesterslager Hans-Peter Spaans wil anders zijn dan de meeste slagers

Hans-Peter Spaans (34) volgde ruim drie jaar de opleiding Vastgoed en makelaardij toen hij zich realiseerde dat zijn liefde voor het slagersvak groter was dan die voor het verkopen van huizen. Nu, zo’n twaalf jaar later, is hij één van de tien ‘branche erkende meesterslagers’ in Nederland. Afgelopen december opende hij zijn eigen slagerij in Ugchelen.

“Het slagersvak trekt mij zo omdat vlees een ontzettend mooi product is. Je kunt er zo veel mee maken, over vertellen, over leren en ontdekken, ermee doen. Dat vind ik heel gaaf. En het klinkt misschien als een cliché maar geen dag, klant of medewerker zijn hetzelfde. Je bent altijd bezig, altijd nadenken, dingen verzinnen. Dat maakt het bij elkaar heel mooi.”

Laatste zetje

“Ik had vanaf mijn veertiende een bijbaantje in een slagerij en vond dat altijd erg leuk. Toen de makelaarsopleiding tegenviel, was de switch snel gemaakt.” Hans-Peter volgde ‘het hele rijtje’ slagersvakopleidingen bij SVO en deed werkervaring op bij Keurslager Lautenschutz in Apeldoorn, Chateaubriand in Heemstede en Slagerij Ter Weele in Oene. Zijn vrouw gaf hem uiteindelijk het laatste zetje om voor zichzelf te beginnen. “Zij zei: waarom zou je al dat harde werken en al die goede ideeën niet in een eigen zaak stoppen? Zonder die steun van je thuisfront moet je er niet aan beginnen, vind ik. Ik kan nu mijn eigen visie kwijt op hoe je een slagerij moet leiden en hoe je met klanten moet omgaan. We vertellen bijvoorbeeld niet alleen over het bereiden van het vlees, maar ook over de herkomst ervan en geven ook een zakje bijpassende kruiden mee. En misschien gaan we straks wel een glaasje wijn of een kop koffie aanbieden. We willen anders zijn dan de meeste andere slagers.”

Breed

“We zijn nu enkele weken open en het begin was hectisch. Er is veel aanloop. De hele buurt keek mee terwijl wij de winkel opknapten. Veel mensen kwamen een praatje maken. De lokale pers besteedde volop aandacht aan de nieuwe winkel en zelf maakten we reclame op de social media. En de vorige slager, tevens eigenaar van het pand, woont nog naast de winkel en zorgde voor de nodige aandacht.” Het publiek dat de winkel bezoekt is heel breed. “We kunnen dan ook alles kwijt, van hamlap tot tournedos. Het is ook leuk om zo breed aan te bieden.” Alle producten, inclusief maaltijden, maakt Slagerij Spaans in eigen huis. Het vlees is hoofdzakelijk Nederlands, met rund, kalf, lam en kip uit de directe omgeving. “We proberen zoveel mogelijk het hele dier te verwaarden, uit respect voor onze aardbol.”

Geweldige locatie

Het pand stond al tien jaar leeg nadat de vorige slager stopte. “De locatie is geweldig: goed bereikbaar en vrij parkeren. We hebben het schoongemaakt en opgeknapt. Nieuw plafond erin, nieuwe leidingen en verlichting en een nieuwe pui. De toonbank was nog goed en die hebben we zwart geverfd. We schaften wel twee nieuwe kassa’s, een dry aged-kast en een zelfbedieningsmeubel aan. We doen het samen; mijn vrouw helpt op de achtergrond met dingen als personeel, administratie en planning.” Er werken twee ervaren medewerkers fulltime in de winkel, aangevuld met parttimers.

De sprong wagen

“Hoe ik me heb voorbereid op een eigen zaak? Door heel veel om me heen te kijken en door heel veel vragen te stellen. Van Johan van Uden van Chateaubriand leerde ik vooral het product nog beter kennen en daarbij altijd oog voor de klant te houden. Het moet altijd top zijn, waardoor de klant getriggerd wordt om terug te komen. Topproducten en topservice. Bij Herman leerde ik op een andere manier het ambacht nog mooier kennen, door het zelf slachten en uitbenen. Daar leerde ik de hele keten van de slagerij nog beter begrijpen. Waardevolle bagage allemaal, maar je moet op enig moment gewoon de sprong wagen. Daarop kun je je niet voorbereiden. Je moet het vooral doen omdat je er veel zin in hebt en omdat het je leuk lijkt. Natuurlijk kom je onderweg allerlei dingen tegen die je moet oplossen. Dan is steun van het thuisfront belangrijk; mijn vrouw, mijn ouders en schoonouders, andere familie en vrienden. Mijn vrouw onderhoudt de meeste contacten met de bank, bijvoorbeeld. En voor het ondernemersplan liet ik verschillende mensen meelezen en commentaar geven.”

Bekroning

Het behalen van de meestertitel beschouwt Hans-Peter als een bekroning op zijn harde werken en leren. “De meestertitel behalen betekent dat je heel hard je best doet om het vak tot het uiterste te beheersen. Nog beter, nog secuurder en op tempo. Mijn ambitie is namelijk om één van de beste slagers van Nederland te worden en dat was de reden om het traject te doen. Ja, ambitie en drive heb ik wel.” Met een glimlach: “Daarom gaat mijn vrouw af en toe wel eens op de rem staan.” De meestertitel is ook een mooi uithangbord richting de klanten; het zorgt voor aandacht en vertrouwen. “Het staat mooi op de gevel, het voelt lekker in je eigen koppie, je laat ermee zien wat je kan. En het vertrouwen van de klanten is er nog groter door.”

“Ik zit vol ideeën, maar nu is het zaak om eerst een lekker lopende winkel te realiseren. Een winkel die vijfhonderd procent top is met tevreden klanten die ik kan onderdompelen in kennis en kunde. Eerst de centjes verdienen en daarna verder kijken, bijvoorbeeld richting catering en barbecue. En ik wil meer zelf doen in het maken van worsten, een rookkast bouwen. Er is nog genoeg te doen.”

Tips van Hans-Peter

• Als je de kans hebt om het traject tot meesterslager te doen: doe het. Het is een fantastisch traject en het verrijkt je vak.
• Houd de focus op je klant; hij is het belangrijkste. Communiceer goed.
• Wees jezelf en doe wat bij je past. Iedere ondernemer en slager is anders en dat is prima.
• Denk bij alles wat je doet: zou ik dit zelf kopen? Is dat niet het geval, verkoop het dan niet.

Terug naar Slager in beeld