Keurslager Hans Halman: "Het draait niet meer alleen om vlees"

Hans Halman zit al veertig jaar in het slagersvak en heeft al 22 jaar een eigen zaak in Den Helder. Oktober vorig jaar verkaste hij naar het Food Station, een replica van een oud stationsgebouw. Voor het winkelconcept liet hij zich inspireren door de bakkerswereld. “De regie is terug bij de klant.”

Ruim tien jaar geleden startte Den Helder met de herindeling en herontwikkeling van het winkelgebied. Leegstaande winkels kregen een woonbestemming, de centrumhoreca verkaste naar een oude marinehaven en er ontstond ruimte voor nieuwe ontwikkelingen, zoals het Food Station. De replica van het oude Helderse stationsgebouw biedt ruimte aan een vijftal vers-speciaalzaken. “Ik was direct enthousiast toen ik ervan hoorde. Ik was een van de eerste huurders en heb een prachtige plek, inclusief terras.”

Meer beweging

Hans greep de verhuizing aan om het aanbod en de presentatie van zijn producten te veranderen. “Het koopgedrag verandert en gaat steeds meer richting gemak. We verkopen steeds meer belegde broodjes bijvoorbeeld.” In het nieuwe pand wilde hij het niet meer zoals gewoonlijk aanpakken, waarbij de klant voor de toonbank ‘één meter naar links en één meter naar rechts kijkt’. “We wilden meer beweging in de winkel. Daarvoor hebben we gespiekt bij de bakkers; daar pakken de klanten bijna onbewust die zak krentenbollen mee en zoiets wilden wij ook. Je moet je producten dusdanig neerzetten dat het verkoop-bevorderend werkt.”

Centrale kassa

Omdat Hans ook een eigen draai wilde geven aan de inrichting en uitstraling van zijn nieuwe zaak ging hij ook in zee met een interieurbouwer uit de bakkerijsector. “Onze visies kwamen overeen en samen zijn we tot mooie oplossingen gekomen.” Klanten pakken bij binnenkomst een winkelmandje en komen vervolgens eerst langs de voorverpakte producten. Er is een maaltijdentoonbank waar mensen zelf hun maaltijd kunnen pakken. Door de nieuwe opzet pakken ze makkelijker een aanbieding mee. “We blijven een slager, dus is er ook een versgedeelte voor vers vlees.” Klanten worden niet meer door één medewerker geholpen en rekenen af bij de centrale kassa. “Als iemand slechts één broodje wil dan hoeft hij niet meer te wachten tot iedereen geholpen is. Alles loopt door elkaar en het werkt. De gemiddelde besteding steeg met € 2,20. Met de Kerst was dat zelfs € 7. De regie is terug bij de klant.”

Plezier

Tien medewerkers heeft hij in dienst, waarvan sommigen al heel lang. “Je moet goed met iedereen omgaan en wat voor elkaar over hebben. Iedereen – ook mijn vrouw Miranda en ikzelf – moet met plezier naar zijn werk gaan. Als je dat uitstraalt, voelen klanten dat ook.” Over zijn vrouw gesproken; die speelt een belangrijke rol. “Ze doet de planning, staat in de winkel, maakt alle maaltijden, kan de worstmakerij draaien en als ik er niet ben, snijdt ze ook vlees. Een kanjer. Moet ook wel, want als slager kun je het niet meer alleen.”

Ambacht behouden

De worstsoorten zijn een belangrijke reden waar de mensen voor naar de winkel komen. “Wij maken zo veel mogelijk zelf. Ik wil de kwaliteit zelf in de hand houden en het ambacht behouden.” Een andere hardloper is het aanbod aan belegde broodjes. “Dat had ik tien jaar geleden niet zien aankomen. In de nieuwe winkel hebben we dat uitgebreid met koffie, thee en soep. Er is een klein zitje in de winkel en dan hebben we het terras nog.” Rund- en varkensvlees komen van Texel, waar Hans ook regelmatig de boeren bezoekt. “We dragen dat lokale aspect ook uit in de winkel met mooie foto’s.” Er zijn plannen om na corona ook met klanten langs de boeren te gaan.

Kampioen

Hans doet regelmatig mee met vakwedstrijden vanwege de professionele feedback die dat oplevert. “Wat kan er beter, maar ook een stukje bevestiging, of je op de goede weg bent. En als je een prijs wint – wat meermaals is gebeurd - dan is het ook nog eens goede reclame.” Lachend: “Miranda kan verschrikkelijk lekker koken. Toen er eens wat ingrediënten overbleven, maakte ze daar een kip-cocktailsalade van, waarmee ze vervolgens Nederlands kampioen werd.”

Jonger publiek trekken

Door de verhuizing en corona ziet Hans andere klanten in de winkel. “Ja, vooral meer jonge mensen. En namen die voorheen alleen een broodje, nu lopen ze langs het hele aanbod en nemen ze ook andere producten mee. We zien ook meer gezinnen dan voorheen. Er zijn veel senioren hier en dankzij de broodjes zien we dat we ook een jonger publiek trekken.” Sinds een jaar of drie heeft Hans een webshop. “Dat is inmiddels substantieel geworden met zo’n twintig bestellingen per week.”

Versheid en ambacht

“Wat de toekomst betreft zie ik de gemaksfactor als grootste trend. Door de verhuizing heb ik het assortiment aan kunnen passen. De maaltijden zijn luxer gemaakt, er zijn broodjes voor in de oven en er zijn meer voorverpakte (vlees)producten. Ik zie dat nog wel toenemen. Ja, inclusief vegetarisch; het draait niet meer alleen om vlees en je wilt zo veel mogelijk klanten tevreden stellen. Daarvoor moet je met speciale dingen komen die de supermarkt niet kan bieden. De versheid en het ambacht uitstralen.”

“Ik ben nu 56 maar vind het spelletje nog zo leuk. Ik ga door zo lang als het kan. Ik vind het mooi om met mensen om te gaan en om iedere dag weer lekkere producten te maken. Het vak heeft heel veel facetten en je kunt er zo veel mee. Een leerlingslager erbij zou wel mooi zijn trouwens. De komende jaren wil ik deze locatie leren kennen en op de rit krijgen. De uitdaging is om je visie goed over te brengen, zodat de mensen die voor jou werken als het ware door jouw ogen kijken.”


TIPS van Hans

• Denk eens na over de routing en presentatie in je winkel. Stimuleer impulsaankopen. Overweeg een centraal kassapunt.
• Zoek inspiratie in andere sectoren; hoe pakken zij het aan en welke elementen passen bij jouw winkel?
• Denk na over welke producten je kunt aanbieden om (ook) een ander (jonger) publiek aan te spreken.

Terug naar Slagers in Beeld