Ambachtelijke slagerij van ’t Oever: Drie winkels erbij in drie jaar

Kansen zien en direct doorpakken, dat is het credo van Davey van ‘t Oever. Samen met zijn vader runt hij inmiddels vier slagerijen. Een in Hoorn, twee in Zaandam en een in Landsmeer. Die laatste is er pas net bij en de rust in de organisatie is nog niet helemaal teruggekeerd. Toch broedt Davey alweer op nieuwe plannen. “Ik ben meer de ondernemer, pa de slager.”

Het gesprek vindt plaats in het winkelcentrum aan het Juliaplein in Zaandam. Slagerij van ‘t Oever zit er samen met een koffiebar en een bakker recht tegenover de AH-supermarkt. “De traffic die dat genereert, is enorm”, zegt Davey. “De supermarkt is zeker geen concurrent. We hebben regelmatig overleg en we bedenken plannen, zoals een gezamenlijk Paasontbijt voor de klanten, hier in de centrale ruimte tussen de kassa’s van AH en de verswinkels. Zo proberen we samen sterk te zijn.”

Centrale productie

Ambachtelijke slagerij van ‘t Oever startte in 1992 in Loosdrecht, maar zit nu al 24 jaar in Hoorn. Afgelopen drie jaar kwamen er drie winkels bij: Verskade en Julianaplein in Zaandam en recent de aanwinst in Landsmeer. “Die winkel is sinds begin september open; drie weken na het aanbod van de slager die daar vertrok. Ja, kansen zien en doorpakken dus”, glimlacht Davey. Het bedrijf groeide in twee jaar tijd van vijf naar 28 medewerkers. De centrale productie gebeurt in Hoorn en de winkels worden dagelijks beleverd. In de winkels maken de medewerkers zelf vleesproducten als rosbief, rollade, hamburgers (‘heel veel hamburgers’) en de specials.

Versondernemers onder één dak

Davey (29) kocht zich vijf jaar geleden in en is sindsdien voor de helft eigenaar. “We hadden overcapaciteit in Hoorn en ik wilde graag slager worden. Naast de slagerij heb ik toen een jaar lang in de Hoornsche Food Market broodjes met hamburgers, pulled pork en dergelijke verkocht.” Dat was een groot succes en de aanleiding om een tweede foodhal-locatie te zoeken. “Die vonden we hier in Zaandam, maar het liep niet.” Davey werd gewezen op het Verskade-initiatief waar verschillende versondernemers onder één dak zitten. “We waren het er snel over eens om daar een slagerij te beginnen. Negen maanden later kwam AH met de vraag om hier een zelfde concept te beginnen.”

Aandacht genereren

De nieuwe winkels in Zaandam brengt Davey onder de aandacht op de lokale radio en in de lokale krant. Daarnaast sponsort hij de tennisleraren op de tennisclub en voetbalclub Zaanlandia. Niet door ‘zomaar’ geld te geven. “We leveren bijvoorbeeld de gehaktballen, of vlees voor de barbecue. De mensen proeven dan ons vlees waardoor ze sneller naar de winkel komen.” Ook op social media is Davey actief met berichten over nieuwe producten, workshops en meer. “Mijn vrouw bemoeit zich verder niet met de slagerij, maar die berichten mooi vormgeven doet ze wel. Mijn zwager maakt de foto’s.”

Workshops

De slagerij verzorgt ook workshops, vertelt Davey. “Deelnemers gaan bijvoorbeeld aan de slag met varkensvlees; zelf uitbenen, splitsen en schoonmaken en daarna zelf hamburgers en worst maken en rollade knopen. Als het klaar is, steken we de barbecue aan en eten we het gezamenlijk op. Het is een perfecte manier om nieuwe ambassadeurs te creëren voor de slagerij. Er wordt op verjaardagen en elders over gepraat en zorgt zo weer voor nieuwe aanwas. Het is hartstikke leuk om te doen.” Er zijn ook workshops Rundvlees en Italiaans koken.

Loslaten?

“Ik zie mezelf meer als ondernemer dan als slager. Pa is precies andersom, maar hij kan het moeilijk loslaten. Hij is nu op vakantie maar als hij iets voorbij ziet komen in de groepsapp dan bemoeit hij zich er nog graag even mee. Ik ben in principe meer van het delegeren.” Schouderophalend en met een grijns: “Twee weken geleden was ik op vakantie en dan doe ik het zelf ook.” De webshop staat op een laag pitje vanwege de aandacht die de nieuwe winkel in Landsmeer opeist. “Mijn vader runt die zaak. Ik verdeel mijn aandacht over alle winkels, maar mijn focus ligt toch wel hier in Zaandam. We proberen zoveel mogelijk te standaardiseren, maar dat lukt niet altijd. We hebben bijvoorbeeld overal dezelfde kassasystemen en snijmachines. Dat is gemakkelijker als het personeel moet switchen.”

Werkoverleg in de sauna

“Afgelopen zaterdag belde er nog een slager die zijn winkel wil verkopen. Mijn eerste reactie was ‘o jee’ en ook mijn vrouw was niet enthousiast. Maar tegelijkertijd zie ik ook kansen. Ja, dat is mijn valkuil. Ik ben heel gedreven, wil te veel tegelijk en ga het liefst vol gas. Pa houdt me dan in toom. Dat werkt prima. We overleggen veel, vaak tussen de bedrijven door. Eens per twee maanden gaan we uitgebreid naar de sauna om in alle rust de zaken door te nemen.” Enthousiaste en vakbekwame slagers vinden, is een van die lastige opgaven die dan ter sprake komen. “Gisteren had ik nog een sollicitant van 27 jaar. Mijn vader is 63 en zal een stapje terug gaan doen. In zo’n sollicitatiegesprek praat je ook over de toekomstmogelijkheden. Stel dat je samen een goede klik hebt, dan zijn er misschien wel mogelijkheden om je in te kopen. Het zou mooi zijn als dat wat wordt.”

“Hoe ik de toekomst zie? Toen ik in de zaak kwam, zei ik voor de grap tegen mijn vader ‘op naar de vijf winkels’. Dat is nu bijna zover. Tegen de dames hier zeg ik wel eens ‘als jullie met pensioen gaan, ga ik ook’. Dat is over twintig jaar. We zullen zien. Het is allemaal lastig te voorspellen. De consument verandert: bestaat de slagerij over tien jaar nog wel, of zijn we dan allemaal vega? In de winkel aan de Verskade zien we dat het steeds meer verschuift naar belegde broodjes, soep en lunches en steeds minder vlees. Hier is het toch nog vooral vlees. Pa werkt nog knetterhard mee, maar zal gaan afbouwen. Ga ik alleen verder, of komt er iemand bij? Dat is nog koffiedik kijken. Dat aanbod van afgelopen zaterdag zit ook nog in mijn hoofd. Wat doe ik daarmee? Hoe dan ook: kwaliteit en service blijven de sleutelwoorden. We hebben veel geïnvesteerd de afgelopen jaren en dat moet er nu uitkomen.”