Voor winkeliers geen mondkapjesboete

Vanuit het Ministerie van Justitie & Veiligheid is duidelijkheid verschaft over de zogenaamde 'mondkapjesboete'. Vanuit MKB-Nederland is op verzoek van diverse branches, waaronder de KNS, gevraagd om duidelijkheid op dit punt te verschaffen zodat jij als ondernemer weet hoe het zit. In de brief die je onderaan dit bericht kunt downloaden zijn de antwoorden duidelijk.

Wat geldt voor jou als ondernemer?

Als ondernemer heb je de plicht om actief te stimuleren dat jouw werknemers en klanten de maatregelen volgen. Dat doe je door o.a.:

  • Voer een actief deurbeleid. Dit houdt in dat je bij de winkelentree door middel van de raamposter jouw huisregels (waaronder dus het verplichte mondkapje) communiceert. Het is aan te raden om deze poster ook nog een keer in de winkel zichtbaar op te hangen of als toonbankdisplay.
  • Je zorgt ervoor dat markeringen op de grond zichtbaar zijn waar de klant kan staan, looprichtingen duidelijk zijn, goede schoonmaak van pinautomaat en meer, dat er desinfectievloeistof beschikbaar is en dat de 1,5 meter afstand wordt bewaard.
  • Weigert de klant een mondkapje te dragen, dan heb jij het recht als ondernemer om deze klant uit de winkel te weren. Gaat de klant toch de winkel in, dan is hij/zij in overtreding en kan dus een boete krijgen. 

Conclusie: De ondernemer is niet verplicht om de mondkapjesplicht te handhaven en krijgt geen boete als de klant geen mondkapje draagt, zolang de naleving van de wet actief gestimuleerd wordt. De minister van Justitie zal naar verwachting hierover ook duidelijkheid geven aan gemeenten en handhavers. 

Wat geldt voor de klant?

  • De klant dient er voor te zorgen dat hij of zij een niet-medisch mondkapje bij zich heeft en draagt zodra hij/zij een stap over de drempel zet. Daarnaast volgt elke klant alle andere geldende maatregelen. Een klant die geen mondkapje in de winkel draagt, kan wel een boete krijgen.
  • Het is mogelijk dat een klant geen mondkapje draagt met een geldige reden, bijvoorbeeld door ziekte of beperking. Soms zichtbaar maar vaak ook onzichtbaar. Het is aan deze klant om dit duidelijk te maken aan de winkelier. Bijvoorbeeld door een kaartje waarop staat dat er gebruik wordt gemaakt van de uitzonderingsregel of een verklaring. In de brief van het ministerie staat dit uitgebreid toegelicht. Of check deze informatie van de Rijksoverheid.
Lees hier de brief van het ministerie