Spreiden van drukte in de decembermaand, hoe pak je dat aan?

Dat kerst in coronatijd nog meer vraagt van jou als ondernemer en van je team, is duidelijk. Voorbereiding en communicatie zijn, nog meer dan voorgaande jaren, de sleutel. Het spreiden van de drukte en zorgen voor een snelle doorlooptijd is erg belangrijk. Hoe pak je dit aan? In dit artikel vind je tips en suggesties. 

Drukte spreiden

Om de drukte te spreiden zodat er veilig gewinkeld kan worden, is er een aantal zaken die je kunt regelen:

* Laat bestellingen ophalen in zogenaamde bloktijden. Hiermee spreid je de drukte in en rondom de winkel.

* Of zorg voor een speciaal pick-up point buiten de winkel.

* Zorg voor genoeg (mobiele) pinautomaten om klanten snel en veilig te laten betalen.

* Zet een gastheer/-vrouw in om alles in goede banen te leiden.

* Verruim je openingstijden. Check bij jouw gemeente wat de mogelijkheden zijn.

* Zorg voor een plek waar klanten buiten kunnen wachten. Bijvoorbeeld een tent of overkapping. Uiteraard volgens de geldende coronamaatregelen en in overleg met jouw gemeente.

* Betrek de gemeente/ BOA bij je plannen maar ook je collega-ondernemers. Zorg er gezamenlijk voor dat het veilig winkelen is.

Communicatie

* Betrek je medewerkers in jouw voorbereidingen op de feestdagen. Door samen in gesprek te gaan zorg je dat ze betrokken worden en de juiste informatie en advies aan jouw klanten wordt gegeven.

* Beschrijf in je kerstfolder (eventueel met bestelformulier) hoe de klanten de kerstaankopen bij jou kunnen doen. Kan er van tevoren besteld worden? En zo ja, tot wanneer? Kan er afgehaald of bezorgd worden?

* Begin zo snel mogelijk met het informeren van je klanten over kerst. De kracht zit in de herhaling.

* Stuur een nieuwsbrief met je kerstassortiment, (eventuele) bestellijst, spelregels naar je klanten. Neem ze mee in jouw voorbereidingen en leg uit waarom je het dit jaar anders (moet) doet dan andere jaren.

* Inspireer je klanten via Facebook of Instagram met jouw kerstassortiment. Verwijs naar je website of het bestelformulier waar ze kunnen bestellen. En een gratis lekker product voor de vroege bestellers kan een extra stimulans zijn om tijdig te bestellen. Jouw klant is misschien nog niet zo bezig met kerst dus start niet te laat met jouw communicatie.

* Vermeld in de bestelbevestiging nog een keer de spelregels die je hanteert (wanneer ophalen, welke tijd, betaling, kom in je eentje de bestelling ophalen en meer).

Een bijzondere kerst

Dat het een andere kerst wordt dan vorig jaar is duidelijk. Voor jou heeft de KNS speciale communicatiemiddelen ontwikkeld om jou in jouw communicatie te ondersteunen #hartvoorslagers. Zoals je gewend bent: een poster en beelden voor Facebook en Instagram.

Kunnen klanten bestellen? Gebruik dan de documenten met 'Bestellen'.

Werk je zonder bestellingen, gebruik dan de documenten met 'boodschappenlijstje'.

De bestanden voor Instagram zitten in een zip. Sla het zip-bestand op jouw computer op. Ga via de verkenner naar het bestand, klik met je rechtermuisknop op het bestand. Er opent een menu, klik hierin op ‘alles uitpakken’. De post voor Instagram bestaat uit vier beelden. 

Tekst voor bij de posts op Facebook en Instagram: Het is dit jaar nog belangrijker dan ooit dat we de #kerstdrukte in de winkel spreiden #veiligwinkelen #tipvandeslager

Naast de communicatie en het nadenken over het verspreiden van drukte zijn er ook andere voorbereidingen die je voor de feestdagen kunt treffen en over na kunt denken. Denk aan bijvoorbeeld je assortiment, keuze voor bestellen (online en offline) of niet, afhalen en misschien zelfs bezorgen. In een eerder gepubliceerd bericht lees je meer tips en inspiratie voor je voorbereidingen en te maken keuzes.

Lees verder