Voorbereidingen feestdagen in coronatijd

De feestdagen gaan traditiegetrouw elk jaar gepaard met topdrukte in slagerijen. Goede en tijdige voorbereidingen voor de verkopen tijdens de feestmaand zijn erg belangrijk. Dit jaar nog meer dan voorgaande jaren vanwege alle corona-maatregelen. Het is dus belangrijk om vroeg na te denken over je assortimentskeuze, winkelinrichting, openingstijden, wel of geen bestellingen en communicatie richting klanten. In de Slager 8 heb je al meer kunnen lezen over hoe je je kunt voorbereiden. In dit artikel gaan wij hier dieper op in door tips en plannen van collega-slagers met jou te delen.

Assortimentskeuze

Kerst vieren wij dit jaar anders dan andere jaren en meer met het eigen huishouden dan met familie en vrienden. Maak lekkere pakketten voor het ontbijt, de borrel, soep of gourmet. Ontzorg de klant! Of een luxe-vlees pakket of een winterbbq-pakket. Wat past bij jouw klantenkring. Denk dan aan 2- en 4-persoonsporties. Of wat dacht je van een ‘kook je eigen kerstdiner’ voor twee huishoudens. Samen zijn en eten maar dan op afstand.

Bestellingen

Dit jaar werken veel slagers met bestellingen. Als ondernemer weet je hierdoor precies wat je kunt verwachten waar je je inkoop en planning op af kunt afstemmen en je kunt het ophalen van de bestellingen spreiden om zo de kans op besmetting zo klein mogelijk te houden.

Voordeel Nadeel
Winkelbezoek wordt zo kort mogelijk gehouden Geen/ nauwelijks bijverkoop
Spreiding drukte door bijvoorbeeld bloktijden te plannen voor het ophalen Tijdsinvestering is hoger door het klaar maken van bestellingen
Veilig voor medewerkers en klanten Foutkans is hoger (missend product in bestelling bijvoorbeeld)
Vergroot gevoel van veiligheid bij klanten en medewerkers  

Bestellen klanten niet en komen ze 'gewoon' boodschappen doen, zorg ervoor dat het bezoek zo kort mogelijk is. Dit bereik je door producten zoveel mogelijk voorverpakt aan te bieden en vers vlees gevacumeërd aan te bieden. Of stel private shopping in. Heb je veel senioren als klant; plan voor hen een speciaal seniorenuurtje in. Dit wordt zeker gewaardeerd.

Ophalen bestellingen:

Er zijn verschillende manieren om ervoor te zorgen dat dit zo ‘corona-proof’ mogelijk gebeurt:

• Plan bloktijden in waarin jouw klanten de bestelling kunnen ophalen. Het mooiste is als klanten dit kunnen kiezen als ze bestellen via de webshop. Anders is het raadzaam om klanten in te delen. Bestellingen krijgen een nummer. Nummer 1 – 25 kunnen ophalen tussen 9 – 10 uur en zo verder.
• Organiseer een afhaalpunt buiten de winkel. Heb je een zij-ingang of achteringang? Gebruik dit als afhaalpunt. Of plaats een koelcontainer/tent of iets dergelijks bij de winkel en laat de klant hier de bestellingen ophalen. Of creëer een wachtrij speciaal voor het afhalen van bestellingen. 
• Een ander idee is een drive-thru. Jouw klanten blijven in de auto en rijden langs het afhaalpunt om de bestelling af te halen. Ook deze bestellingen kun je in verschillende bloktijden opdelen waardoor het ophalen verspreid wordt.
• Maak het wachten aangenaam want het wordt buiten kouder en natter en er mogen maar een beperkt aantal klanten in de winkel staan. Wat kun je doen om het buiten wachten aangenamer te maken?
 - Bied paraplus te leen aan die de klanten kunnen pakken en zo droog kunnen staan tijdens het wachten.
- Plaats een tent tegen je gevel aan. Deze tenten kun je ook huren voor een bepaalde periode. Bekijk wel eerst de regels bij jouw gemeente of zij een tent op de stoep toelaten.
- Zorg voor warmte bij het wachten door bijvoorbeeld warmtelampen te plaatsen.
- Plaats een verleidelijk reclamebord op de stoep en of op je gevel met aanbiedingen of inspiratie voor iets lekkers. Hiermee zorg je dat de klant al wat meer nadenkt over wat hij/zij wil kopen, verleid wordt tot meer aankopen en meer inspiratie krijgt voor een volgend bezoek.

Communicatie

Als je normaliter niet werkt met bestellingen en dit jaar wel, dan is het verstandig om zo snel mogelijk dit te laten weten aan je klanten. Vertel het in de winkel, plaats een bericht op je facebook en website, besteed er aandacht aan in je nieuwsbrief of zet het op de kassabon.

Probeer zo snel mogelijk je kerstfolder en bestellijst klaar te hebben, zodat deze een plek krijgt op de website, in de nieuwsbrief en op te halen is in de winkel. Het mooiste is als alle bestellingen via je webshop of websiteformulier kan gebeuren. Dit scheelt weer een bezoek aan de winkel. Papieren bestelformulieren? Zet een doos op een centrale plek in de winkel waar ze de bestellijst in kunnen stoppen.

Tip: maak het kerstassortiment/ bestellijst niet te uitgebreid en hou het simpel. Denk aan de trends voor dit jaar: thuis, kleinschalig, gezellig, gemak en comfort food.

Tips

• Zet je webshop een paar dagen voor de kerstdagen op ‘zwart’ omdat je anders tot de dag voor kerst bezig bent met bestellingen. Dit geeft onrust en de kans op nee-verkoop wordt groot.
• Denk na over bezorgen. Zo hoeft de klant de deur niet uit en wordt het lekkers vers aan de deur gebracht. Wellicht ken je iemand die een centje bij wil verdienen?
• Zorg voor extra mobiele pinapparaten. Dit zorgt ervoor dat klanten niet naar de pinterminal hoeven te lopen en het zorgt voor snelle doorstroom.
• Gebruik stevige, stapelbare verpakkingen voor bestellingen.
• Bespreek met je team hoe je de kerstdrukte aanpakt. Zo kunnen zij eenduidig de klanten adviseren en wellicht hebben zij ook nog goede ideeën.

Heb je tips of ideeën over dit onderwerp die je graag wilt delen stuur een mail naar Maikel Nicolai, Beleidsmedewerker Ondernemerszaken, m.nicolai@knsnet.nl.