Overweldigd na winst Lekkerste Bal Gehakt: "We verkopen vreselijk veel wedstrijdballen"
Slagerij Jan de Rooij uit Berkel en Rodenrijs is titelhouder van de Lekkerste Bal Gehakt. Op donderdag 12 september is de keuring van de Lekkerste Bal Gehakt 2024. Traditiegetrouw neemt slager Wim de Rooij dit jaar plaats aan de jurytafel om te kijken hoe het er bij zo'n keuring aan toe gaat. We vroegen Wim hoe hij terugkijkt op zijn winst in 2023.
Hoe vaak hebben je meegedaan met de Lekkerste Bal Gehakt en welke successen heb je behaald in deze vakwedstrijd?
Ik heb vier of vijf keer meegedaan aan deze vakwedstrijd, maar we stonden nooit eerder in de top 10. Het was afgelopen jaar daarom echt een verrassing dat we er met de winst vandoor gingen!
Wat is jouw reden om mee te doen aan een vakwedstrijd als deze?
Door mee te doen aan vakwedstrijden blijf je bewust bezig met de kwaliteit van je producten. Wanneer je de feedback in juryrapporten om kunt zetten in verbeteringen, ben je serieus bezig met kwaliteitsverbetering. Dat is een heel mooi onderdeel van het vak.
Hoeveel ballen gehakt verkoop je gemiddeld per week?
Sinds de winst hebben wij iedere week 3000 ballen gehakt op voorraad. We verkochten eerder altijd oma’s gehaktballen en Berkelse ballen. Deze hebben gebakken uitjes aan de buitenkant. Nu verkopen we vreselijk veel wedstrijdballen.
Wat veranderde er in de verkoop na het succes in de Lekkerste Bal Gehakt 2023?
De verkoop is onwijs toegenomen. Klanten kwamen serieus van ver om onze gehaktbal te proeven. We kregen ook bestellingen vanuit heel Nederland. Het was in één woord overweldigend.
Hoe heb je de winst als ondernemer ervaren?
Geweldig en uitdagend. We waren er alleen niet op voorbereid. Als ik dit vooraf had geweten dan had ik meer personeel aangenomen en dingen in de winkel anders aangepakt. We verkopen bijvoorbeeld standaard geen broodjes, maar de vraag naar broodjes bal was groot. Achteraf gezien hadden gelijk broodjes bal moeten verkopen.
Kun je iets vertellen over de media-aandacht die je bereikt hebt?
Ik ben bij Paul de Leeuw in de uitzending geweest en werd ook uitgenodigd bij de lokale televisie. Landelijke radiozenders zoals Radio 538 en kranten als het AD en de Telegraaf wisten ons ook te vinden. Dat is natuurlijk supergaaf! Zoveel aandacht doet iets met je personeel en met jou als ondernemer. Het is een geweldige motivator. Dit zijn dingen die veel tijd hebben gekost, maar ook de zichtbaarheid van het ambacht vergroten. Dat maakt je trots!
Wat is jouw geheim 😉?
We geven veel aandacht aan het product en behouden het receptuur ook naderhand. We verkopen alleen wedstrijdballen en maken het onszelf niet makkelijker door in drukke tijden de kantjes er vanaf te lopen. Iedere bal wordt met aandacht gemaakt, zodat we vol achter onze producten kunnen staan en de klant iedere dag op de beste kwaliteit kan rekenen.
Meld je aan voor de keuring van de Lekkerste Bal Gehakt 2024