Hoe haal je het meeste uit de feestdagen?

De feestdagen zijn voor iedereen in de vers- en foodbranche drukke tijden. Bij slagers vliegen de beenham en rollade over de toonbank, de oliebollen bij de bakker zijn niet aan te slepen en het is topdrukte in de restaurants en supermarkten. Toch valt er vaak nog meer uit de feestdagen te halen. De feestdagen zijn namelijk het moment om nieuwe klanten te bereiken en andere producten onder de aandacht te brengen. Consumenten kijken uit naar een gezellige tijd met vrienden en familie en zoeken producten om samen van te genieten. Jij kan hierop inspelen. Goede voorbereiding is daarbij het halve werk, daarom vijf tips waarmee jij goed voorbereid de feestdagen ingaat.

Tip 1: Geef je pand extra aandacht

De uitstraling en aanloop van je pand is erg belangrijk wanneer je nieuwe klanten wilt bereiken. En het beïnvloedt de beslissing om naar binnen te gaan of verder te lopen. Zorg daarom dat de glazenwasser langs is geweest, je stoep schoon is en je zaak toegankelijk is. En doe iets opvallends met de feest-decoratie van je winkel.
In je eentje zie je niet alles. Vraag daarom je medewerkers om mee te kijken en denken. Zo betrek je hen ook meer bij de voorbereidingen. Wil je weten hoe consumenten naar je winkel kijken? Zet dan mystery shoppers in en kijk je mee door de ogen van de consument. Lees hier meer over Secret View.

Tip 2: Geeft iets extra's aan je klanten

Geef tijdens de feestdagen iets terug aan je klant. Hiermee trek je de aandacht van je klant en geef je ze een speciaal gevoel. Waardoor ze naar de feestdagen misschien wel terugkomen naar je winkel. Geef ze bijvoorbeeld een worstletter of lekkere vleeswaren rond Sinterklaas of een kerstkaartje met een mooie kerst- of nieuwjaarswens.
Klanten zoeken ook vaak inspiratie voor de feestdagen en die kun jij geven. Geef bijvoorbeeld een recept voor het bereiden van je rollade mee, ontbijtinspiratie met jouw vleeswaren, organiseer een proeverij met specialiteiten of maak een sociale media post waarbij jij of jouw medewerker je klanten tips geeft voor het maken van een kerstdiner.

Tip 3: Ken je klant

Weet wie je klant is en wat zijn koopmotieven zijn. Wanneer je dit weet speel je hier makkelijker op in met producten, een speciale actie of de inrichting van je slagerij. Hoe kom je erachter wie je klanten zijn? Pak de cijfers van voorgaande jaren erbij. Kijk hoeveel je verkocht van bepaalde producten of gerechten tijdens sinterklaas, kerst en oud & nieuw. Zo krijg je een goed beeld van wat je kan verwachten deze feestdagen.

Tip 4: Maak je online zichtbaar

Zorg dat je webshop op orde is. Werkt deze goed? Komt het aanbod overeen met wat je in de winkel aanbiedt of maak je bewust een verschil? Heb je aantrekkelijke foto’s die de verkoop online stimuleren? Bedenk ook hoe je de stroom bestellingen gaat verwerken en hoe dit het beste voor jou gaat werken.
Maak je ook online zichtbaar op sociale media. Op deze kanalen kun je je klanten en toekomstige klanten verleiden met de producten die zij met de feestdagen bij jou kunnen kopen.

Tip 5: Bied je klanten een beleving

Met een warm welkom en goede service voelen jouw klanten zich belangrijk en gewaardeerd. Het kan in drukke tijden soms wat bij inschieten maar bespreek regelmatig met je team hoe zij de extra service kunnen bieden en zorgen dat klanten weer met een fijn gevoel bij je terug willen komen. Een klant die verrast en tevreden is komt zeker terug.