Hoe denkt de consument over een product dat deels vlees, deels plantaardig is?
De consumentenperceptie van vleesconsumptie verandert. Ondanks dat het aantal vegetariërs volgens de cijfers niet snel stijgt, is het aantal flexitariërs dat bewust minder vlees eet, de 50% gepasseerd. In het kader van het Plant4Texture-project heeft de KNS een onderzoek gedaan onder klanten van slagers, naar hun mening over ‘hybride’ producten. Een hybride product bevat deels vlees en deels een plantaardige grondstof. 80% heeft nog nooit een hybride product gegeten, maar 41% daarvan zou het wel eens willen proberen. Dat biedt mogelijkheden voor deze productgroep die steeds meer voet aan de grond krijgt bij slagers.
Meer dan de helft eet 5x in de week vlees
De ondervraagde consumenten eten zeer regelmatig vlees bij hun warme/avondmaaltijd. Logisch want het zijn klanten van slagers; 58% van de ondervraagden wel 5 of meer dagen per week. 39% vervangt nooit een vleesproduct voor een vegetarisch product, slechts 10% vervangt 3-5 keer per week vlees voor een vegetarisch product.
Onbekend maar nieuwsgierig naar hybride product
De ondervraagden die nog nooit een hybride product gekocht of gegeten hebben, zijn toch nieuwsgierig en willen dit zeker proberen. Deze groep gaf duurzaamheid (klimaat, ecologische voetafdruk/carbon footprint) als belangrijkste reden om een hybride vleesproduct te kopen: Dierenwelzijn is voor minder ondervraagden de belangrijkste reden.
Een hybride product moet lekker en gezond zijn
Als deze consumenten een hybride vleesproduct bij hun slager zouden kopen dan is het met name belangrijk dat het lekker smaakt en dat het gezond is. Ook van belang is dat het prettig aanvoelt in de mond. Dat het eruit ziet als een vegetarisch of vleesproduct dat ’herkend wordt’, is veel minder belangrijk. De consument heeft er vertrouwen in dat de slager als vakman dit kan aanbieden.
Toepassing voor hybride grondstof
Driekwart van de ondervraagden die een hybride vleesproduct zou kopen, zouden alle 4 genoemde producten in het onderzoek (gehakt, gehaktbal, burger, worstje) kopen.
Vers en apart heeft de voorkeur
De meesten zouden een hybride vleesproduct vers willen kopen, dus niet ingevroren Ook verwachten de meesten van de ondervraagden hybride vleesproducten aan te treffen in een apart gedeelte in de vitrine bij de slager.
Namen
Tot slot werd de consument gevraagd naar een geschikte naam voor een hybride vleesproduct. Wat dacht je van ampervlees, mindervlees, Hybal, slimme bal, vleesgroenteburger, groentegehakt of bijnaburger?
Deze vragenlijst is uitgezet onder klanten van KNS-leden, via het LinkedIn- profiel van de KNS en via de site van de KNS. In totaal hebben 59 respondenten meegedaan.
In het Plant4Texture project worden hybride producten met 30% vlees en 70% plantaardige grondstoffen ontwikkeld. De tussenresultaten zijn veelbelovend wat betreft smaak en structuur. Als je 3 dagen deze producten eet, dan eet je eigenlijk 1 dag vlees en 2 dagen vegetarisch. Het doel van Plant4Texture is om aan het eind van het project in 2022 eiwitstructuren beschikbaar te hebben, waar slagers kwalitatief goede hybride producten mee kunnen maken. De KNS werk in het Plant4Texture-project samen met Wageningen Universiteit & Research (WUR) en is daarmee een TKI (Topconsortium voor Kennis en Innovatie).