Keurslager Rob Tholhuijsen: "Negentig procent van de omzet is honderd procent weg"

Het is medio april en het is stil in Renesse. Af en toe rijdt er een auto voorbij, terwijl je normaal in deze periode over de hoofden van de mensen kunt lopen, zegt Rob Tholhuijsen van de gelijknamige Keurslagerij in de Zeeuwse badplaats. “De onzekerheid is het ergste.” Toch blijft Rob positief over de toekomst. 

“We zijn nu drie, vier weken onderweg sinds het begin van de lockdown. We zien wel iets meer plaatselijke klanten dan voorheen. We hebben de terugval tot nu toe redelijk kunnen opvangen, maar we zijn zeker zestig procent van de totale omzet kwijt. Daar komt bij dat Pasen en Pinksteren garant staan voor topomzetten en die missen we nu ook, dus ja; de impact is groot en de winst keldert verschrikkelijk.”

Toename

“Ik hoor van andere slagers dat ze goed draaien. De reden weet ik niet. Misschien omdat mensen behoefte hebben aan kwaliteit, of omdat ze lokale ondernemers willen steunen? Mensen nemen meer tijd om te koken, dat kan een reden zijn. Ik zie die toename hier ook wel - riblappen en stoofvlees lopen beter dan anders - maar dat is niet genoeg om de terugval in omzet te compenseren. Normaal zien we zo’n tien procent plaatselijke bewoners, nu is dat ongeveer het dubbele. Dat is dus best redelijk en de uitdaging is om die mensen te binden, zodat ze na de zomer ook blijven komen. We missen 40.000 toeristen op het eiland en dat kan de lokale bevolking niet compenseren.”

Toeristen

Samen met zijn echtgenote runt Rob al 25 jaar de enige slagerij in Renesse. De winkel staat onder meer bekend om zijn (warme) belegde broodjes. De spiesen die Rob maakt voor de barbecue vinden doorgaans gretig aftrek. Rundvlees komt van Limousinkoeien en het varkensvlees komt deels uit de Zeeuwse regio. “En onze Duitse klanten zijn gek op lamsvlees.” Negentig procent van de omzet komt van toeristen die zijn winkel bezoeken. Zij kopen vooral barbecuevlees, kant-en-klare maaltijden en gemaksartikelen, vertelt Rob. “Die omzet is honderd procent weg, evenals de omzet uit de catering. We hebben wel het ‘geluk’ dat het pand in eigendom is en dat er geen personeel vast op de loonlijst staat.”

Doorschuiven

In de drukke zomermaanden heeft Rob gemiddeld acht tot tien medewerkers rondlopen, medewerkers die hij normaal in de maanden april en mei inwerkt. “Dat moeten we nu doorschuiven. Maar voor hoe lang? We volgen de mededelingen van de overheid op de voet, zodat we snel kunnen reageren als de situatie verandert. Nu hebben we het probleem van de omzet, maar als het tegenzit hebben we straks een probleem in de zomer, doordat we geen kwalitatief goed personeel hebben.”

Bezorgservice

Je moet in deze tijd extra goed volgen wat de klant wil, zegt Rob. Klanten die niet naar de winkel willen of kunnen komen, kunnen hun bestelling sinds kort laten bezorgen. “Dat is nieuw en we promoten het ook via social media en de website. Een webshop hadden we al, maar dat was vooral voor de barbecue en catering. Nu ben ik continu bezig de shop bij te werken, met de vleespakketten, barbecuepakketten en de rest van ons assortiment. Dat we dit nu doen, is misschien ook wel goed richting toekomst.” De slagerij biedt sinds kort een voordeelpakket met vlees voor een hele week, zodat klanten maar een keer per week naar de winkel hoeven te komen. Het assortiment in de toonbank is iets aangepast. “Iets minder vulling en wat meer maaltijden. En wat meer aandacht eraan schenken dat alles er vers en mooi bij ligt.” De fysieke maatregelen in de winkel zijn overigens beperkt. Een poster in het Nederlands en Duits op de deur, stickers om afstand te houden op de vloer en dat is het wel, zegt Rob. “Het is rustig in de winkel en het regelt zichzelf. Als er twee klanten in de winkel staan, wacht de volgende rustig buiten.”

Band opbouwen

Rob is extra actief op social media om de slagerij onder te aandacht te brengen. “Iedere dag meld ik op Facebook en Instagram dat we open zijn, of dicht, zoals nu op de zondagen. En ik breng het ambacht in beeld, met filmpjes van de bereiding bijvoorbeeld. Soms ben ik wel eens bang dat het teveel wordt, maar ik krijg veel leuke reacties. Iedere zondag stuur ik een nieuwsbrief uit om de klanten te informeren over het reilen en zeilen van de winkel in deze tijden. Dat levert veel reacties op. Sommige klanten, ook de toeristen, sturen zelfs kaartjes om ons een hart onder de riem te steken. Zo probeer je een band op te bouwen met je klanten, zodat ze ons straks ook nog weten te vinden.”

Relativeren

De coronacrisis leidt tot zorgen, maar de dagelijkse hectiek is een stuk minder. Leidt dat tot bezinning? “De drukte en het halen van de winst relativeer je wel wat, maar als het rustig is ben je als ondernemer toch continu bezig om te bedenken hoe je mensen naar je winkel kunt trekken. Dus ga ik ’s avonds niet sporten, maar kruip ik achter de computer om een nieuw Facebook-bericht te maken.”

Onzekerheid

“Ik ben op zich wel blij met de maatregelen van de overheid, ook al kost het veel omzet. Nul vakantiegangers is uiteindelijk de beste manier om van dat virus af te komen. Het grootste probleem is de onzekerheid, dat je niet weet waar je aan toe bent. De ene dag sta ik er wat positiever in dan de andere. Het is zaak wel positief te blijven richting de klant en dat gaat gelukkig goed. Je hebt nu ook wat meer tijd voor de klant.”

“De toekomst zie ik nog wel zonnig in, maar wat, wanneer en hoe? Ik hoop voor Renesse dat juli en augustus weer normale maanden worden. Dit jaar heb ik eigenlijk al afgeschreven qua winst. Als we door kunnen en overleven, dan ben ik al tevreden.”

Terug naar Slagers in beeld