Gelderblom Dordrecht: "Gastvrijheid en bourgondische kwaliteit staan voorop"

Hij wilde eigenlijk het leger in, maar het werd het slagersvak. Jakob Simons (25) heeft daar nog geen seconde spijt van gehad, licht hij toe in zijn hagelnieuwe winkel in Dordrecht. Hij runt deze met zijn vrouw Neline (23). “Ik ben meer manager geworden, dat is wel wennen.”

Jakob had als vijftienjarige een zaterdagbaantje bij Gelderblom in Montfoort. Toen hij wat later werd afgekeurd voor het leger, bood het bedrijf hem een SVO-opleiding aan die hij besloot te volgen. Na vier jaar ging hij aan de slag bij de opa van zijn vriendin Neline die een slagerij had in Woerden. “Drie jaar geleden kreeg ik de kans om een Gelderblom-slagerij in IJsselstein over te nemen.”


Volgende stap

De zaken liepen naar wens in IJsselstein, maar toen Gelderblom hen vroeg om een nieuwe uitgebreide slagerij in Dordrecht te leiden, voelden Jakob en Neline dat het inderdaad tijd was voor een volgende stap. “Twee zaken was echter geen optie. Mijn chef in IJsselstein nam daar de zaak over. Hij werkte al zeven jaar in die winkel, waarvan twee jaar voor mij. Op deze manier konden wij allebei een mooie stap zetten. Dat maakte voor mij het plaatje compleet. Ik ben nog altijd dankbaar voor de kansen en het vertrouwen van Gelderblom.”

Zelfbediening

Recent werd het overdekte winkelcentrum Sterrenburg in Dordrecht ingrijpend vernieuwd. Alle verswinkels werden geclusterd in dezelfde strip en de slagerij die al dertig jaar in het centrum zat, verhuisde naar het naastgelegen pand. De vernieuwde winkel ging in februari open en is met ruim tweehonderd vierkante meter dubbel zo groot. “Driekwart van de zaak is zelfbediening. Circa vijf meter van de toonbank bevat vers vlees. De winkel straalt wel het bourgondische en kwalitatieve uit. Het is ook een pilotstore voor Gelderblom waarin we laten zien waar het concept voor staat.” De winkel is ‘toekomstproof’, zegt Jakob. “Ons energieverbruik is gelijk gebleven terwijl de winkel tweemaal zo groot is. De winkel is gasloos, heeft overal LED-verlichting en de elektriciteit komt van de zonnepanelen van het winkelcentrum. En alle verpakkingen zijn biologisch afbreekbaar.”

The Bastard

Door de verbouwing is het winkelcentrum lang uit de running geweest. “We moeten de mensen opnieuw hierheen trekken. De twee supermarkten zijn trekpleisters en de verszaken versterken elkaar. We doen bijvoorbeeld gezamenlijke campagnes, zoals een ‘vers-deli actie’ met actiecoupons van alle verswinkeliers. En we zijn actief op de bekende social media.” Een trekker in de nieuwe winkel is The Bastard, een flinke kolen-barbecue die Jakob met plezier aansteekt om bijvoorbeeld spareribs of pulled pork te maken The Bastard staat samen met het kookeiland later dit jaar ook centraal tijdens een inspiratieavond voor het kerstdiner. Barbecuepartys verzorgen doet de slagerij ook. “Wij verzorgen alleen alles dat met het vlees en het eten te maken heeft.”

Financieren

De nieuwe winkel financieren was niet eenvoudig, vertelt Jakob. “Dat proces kostte driekwart jaar, terwijl hetzelfde traject destijds in IJsselstein in anderhalve maand rond was. Ook is de rente nu drie keer hoger en liggen echt alle risico’s bij de ondernemer.” Volgens de jonge slager is vooral de energiecrisis debet aan de opstelling van de banken. “Verschillende bakkers en slagers legden het loodje en banken willen nul risico. Dankzij een goed ondernemersplan en het feit dat we deel uitmaken van de bewezen Gelderblom-formule konden we ze overtuigen van ons succesvolle plan.”

Leerproces

In IJsselstein had het slagersechtpaar vier medewerkers, nu zijn dat er tien, waaronder twee slagers. Veel van de oude medewerkers bleven na de overname. “Sommigen werken hier al meer dan vijftien jaar. Dat betekent dat er veel kennis in huis is en dat we ook veel van onze klanten kennen. Personeel is moeilijk te vinden, dus als ik medewerkers zoek dan probeer ik eerst via mijn netwerk een kandidaat te vinden. Ik ben ook meer manager geworden, dat is wel wennen. Omdat ik nog jong ben is het soms lastig oudere medewerkers of een leverancier ergens op aan te spreken. Dat is een leerproces. Maar de variëteit in werkzaamheden is wel heel leuk. Ik ben een soort vliegende keep die achter het blok staat, in de keuken staat en de toonbank bijvult als dat nodig is.”

Leerlingen begeleiden

Sinds de geboorte van hun zoontje werkt Neline nog twee à drie dagen per week. “Zij richt zich vooral op de vleeswaren en salades en ze houdt de social media bij.” Jakob en Neline deden beide een SVO-opleiding en leerden veel van Nelines opa. Nu begeleiden ze zelf SVO-leerlingen. “In oktober start er een nieuwe. Die gaat straks één dag per week naar school en werkt er vier hier. Verder stel ik mij flexibel op. Als er iets moet gebeuren voor school, dan doen we dat. Maar ik verwacht wel initiatief van de leerling zelf om aan te geven wat nodig is.“

Gunfactor

“IJsselstein was een mooie opstap en voor nu is dit perfect. We zijn nog niet klaar hier. We willen bijvoorbeeld de catering verder verbeteren en er meer reclame voor maken. Ook komt er een webshop. De prioriteit lag de afgelopen maanden op de winkel en die is nu volledig naar mijn zin. We draaien nu ruim zes maanden en zien dat de omzet met tien tot vijftien procent steeg. Mede door ons specialisme op het gebied van maaltijden. Klanten kiezen in toenemende mate voor gemak. Ik denk dat wij bijzonder zijn vanwege onze gastvrijheid en de snelheid waarmee we klanten helpen, in combinatie met het bourgondische aspect. Er is geen drempel om binnen te komen en mensen vinden het hier gezellig. Het personeel maakt het ook bijzonder, omdat ze er al zo lang zijn. Dat zorgt voor herkenbaarheid en verhoogt de gunfactor.” 

“Mensen willen steeds meer ‘snel en gemakkelijk’ en we bewegen steeds meer richting gemakswinkel en op termijn wellicht tot eetgelegenheid. Voor mijzelf: ik zie me niet nog eens veertig jaar achter het blok staan. Maar ik blijf wel met slagers werken.”


‘Er is geen drempel om binnen te komen en mensen vinden het hier gezellig en voelen zicht thuis’


Tips van Jakob

• Ga aan de slag met gemak; de consument wil steeds meer op dat gebied.
• Onderscheid jezelf van de supermarkt en Thuisbezorgd.nl met gezonde en kwalitatieve producten.