Meedoen aan de Gouden Slagersring: Leerzaam, leuk en goed voor je toekomst

In 2022 won Niels Visschedijk van Slagerij Jan Visschedijk de Ad Bergwerffprijs voor zijn unieke Hy-dro worst. Dit jaar vindt de wedstrijd weer plaats. Hoe gaat het nu met Niels en zijn innovatieve product? En wat is zijn boodschap voor andere jonge slagers en medewerkers?

“Ik werk al sinds mijn zestiende in de slagerij en heb het altijd al leuk gevonden om nieuwe dingen te bedenken”, vertelt Niels. Ik had al langer ideeën om vlees te combineren met groenten. Uiteindelijk ontstond de Hy-dro worst: een droge worst van varkensvlees die voor 30% bestaat uit oesterzwamsteeltjes.”

De innovatieve creatie werd beloond met de Ad Bergwerffprijs. Ligt het product nog steeds in de winkel?
Niels: “Zeker. Ik ben na de winst blijven testen en doorontwikkelen. Inmiddels is het product een jaar op z’n best. En het verkoopt nog steeds goed. Niet alleen bij ons in de winkel, maar ook bij Jumbo. Daar ben ik best trots op.”

Nieuwe uitdagingen

Stilzitten is voor Niels geen optie: hij blijft nieuwe dingen ontwikkelen. Zoals het afgelopen jaar met het openen van een nieuwe winkel. “Naast onze slagerij kwam een pand vrij. Daar zijn we een delicatessenwinkel begonnen, met een uitgebreid assortiment en proeverijen.” Door de verbouwing was er geen tijd om mee te doen aan vakwedstijden dit jaar. “Maar dat wil ik wel weer gaan doen”, aldus Niels. “Je blijft jezelf testen door mee te doen aan vakwedstrijden. Het is belangrijk om te weten waar je staat. Dat is heel waardevol.”

foto Niels Visschedijk

Media-aandacht en klantenbinding

De winst leverde veel meer op dan alleen een trofee. “We kregen veel leuke reacties van klanten en het zorgde voor een positieve sfeer in de winkel. Ook de media pikten het op. Daardoor kwamen er nieuwe klanten bij. En mensen blijven het onthouden. Dan hoor je maanden later nog: ‘Hé, jij bent toch die winnaar van?’ Dat is goed voor je imago én voor de omzet.”

Meedoen is investeren in jezelf en in je vak

Vakwedstrijden zijn volgens Niels dus een goede kans om jezelf te blijven ontwikkelen en het draagt bij aan een het imago van de branche. En dat is volgens hem belangrijk voor het behouden en aantrekken van jonge medewerkers en slagers. “We moeten de jeugd echt blijven enthousiasmeren voor het vak. Het is gewoon een mooi vak waar je een goede boterham in kunt verdienen als je je best doet en waar je je creativiteit in kwijt kunt. Over deelnemen aan de vakwedstrijd kan ik dus alleen maar zeggen: doen! Je voelt je betrokken, je kunt iets ontwikkelen waar jij achter staat en het levert je dus op meerdere fronten iets op.

Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden voor de Gouden Slagersring