Carola en Tako Post bouwen aan een goede winkel

Het ondernemersechtpaar Carola en Tako Post nam vorig jaar november een slagerij in Oude-Tonge over. Samen met het bestaande team werken ze gestaag aan de toekomst. “Dit is dichter bij wie we zijn.”

Beiden werkten eerder onder meer als bedrijfsleider in de retail. Samen hadden ze een Super De Boer-winkel. Tako, die ook als slager werkte bij verschillende bedrijven: “Ik wilde meer richting het ambacht, in plaats van vlees verkopen als ware het een pak suiker.” Carola werkte de laatste jaren als docent Allround food expert en traiteur bij SVO. Dat wakkerde haar interesse in het slagersambacht aan. “Ik deed vooral de warme kant, het bereiden van vlees en complete maaltijden en ik wilde meer weten over het vlees zelf.” Tako: “Dit is dichter bij wie we zijn.”

Geleidelijk

De stap naar een eigen slagerij verliep geleidelijk, vertelt Tako. “De wens was er al een tijdje, maar het verhaal moest wel kloppen. We wilden graag een zaak in een middelgrote gemeente, het financiële plaatje moest goed zijn. Ik kwam in gesprek met Jos Gelderblom van de gelijknamige franchiseformule. Dat gaf een goed gevoel en toen deze slagerij op de markt kwam, was het binnen acht maanden rond.” Het paar nam een adviseur in de arm voor de financiële analyse en de financiering. “Als je wat ouder bent, zoals wij, handel je misschien wat meer op gevoel, maar tegelijkertijd moet je wel je huiswerk doen. De locatie hier sprak ons aan, de omzet en het rendement waren goed en we zagen voldoende kansen om de zaak verder uit te bouwen, bijvoorbeeld met de maaltijden en de barbecue. We zien meer potentie, maar we willen niet alles tegelijk aanpakken.”

Rollercoaster

De vorige eigenaar liet een ‘goede en nette winkel’ achter, zegt Tako. “We deden alleen wat kleine cosmetische ingrepen, zoals een mooie poster van een koe aan de muur en een markies aan de pui. En de toonbank is anders ingevuld, met meer aandacht voor maaltijden, barbecue en luxere vleessoorten, waaronder Black Angus.” Na de start op 1 november vorig jaar kwam het ondernemersechtpaar in een rollercoaster terecht, blikt Carola terug. “Net voor de feestdagen het diepe in zogezegd.” Tako: “Het was pittig, maar we hebben het geflikt.” Dat kwam voor een belangrijk deel op het conto van het team, licht Carola toe. “Wij kenden de winkel niet en het team kende ons niet en dan direct die drukke periode in, dat was wel even wederzijds wennen.”

Amerikaanse rubs en marinades

In januari was het wat rustiger en kon het slagersechtpaar zaken aanpakken waarvoor eerder geen tijd was, zoals de barbecue voor de winkel aansteken. Tako: “Die gaat nu elk weekend aan. Dat is het imago dat we nastreven: de barbecuespecialist van de regio. We vinden het zelf ook leuk om daarmee bezig te zijn, met grote stukken vlees. Het mag allemaal wel wat uitdagender vonden wij en het is ontzettend gaaf om te zien dat het ook aanslaat.” De slagerij biedt daarom ook een assortiment aan Amerikaanse rubs en marinades, en vleesproducten als tomahawk en picanha liggen altijd vers in de toonbank. Carola: “We promoten dat via de sociale media en zien dat het werkt. De liefhebbers komen er speciaal voor en willen niet alleen advies over het vlees, maar ook over de bijpassende rub. Ook op de drukke zaterdagen staan mensen in de rij te wachten tot ze mij kunnen spreken om advies te krijgen over een bepaalde bereiding. Daar krijg ik wel een kick van.”

Veelzijdig

Een eigen slagerij runnen is zeker zo leuk als verwacht, zegt Carola. “Ik voel me als een vis in het water en ga elke dag met plezier deze nieuwe uitdaging aan. Ik kan mijn creativiteit kwijt in de toonbank en het bereiden van de maaltijden. Het presenteren van de producten, de communicatie daarover, het klantencontact en de vrijheid van het ondernemerschap; ik vind het geweldig.” Ze tekent erbij aan dat het goed loopt dankzij de leuke en ervaren groep aan medewerkers die met de overname meekwam. “Ze weten prima wat ze moeten doen. Dat maakt het voor ons heel fijn.” Tako: “Een eigen slagerij is voor mij leuk, omdat ik elke dag met het vlees aan de slag mag. Het is heel veelzijdig en ik leer nog steeds bij. In een supermarkt is het allemaal heel zwart-wit en wordt er al gauw iets weggegooid. Nu verwaarden we nagenoeg alles.

Fans creëren

Toekomstplannen zijn er genoeg, hoewel die niet in steen zijn gebeiteld. Stap voor stap is het devies. Carola: “We willen nog meer doen op het gebied van barbecue. We denken dat er hier ook een markt is voor belegde broodjes. Mijn grootste wens is om workshops te gaan geven en de klant op die manier te betrekken in het hele proces van dat halve varken tot en met het bereiden en opeten. Dat lijkt me heel gaaf en daarmee creëer je fans voor je zaak.”
Tako: “De winkel is goed, maar idealiter zou ik het ambacht meer de winkel in willen brengen, bijvoorbeeld. Ik sta nu met mijn hakblok achter een muurtje. Ik zou graag een zelfbedieningsmeubel willen, maar dat past nu niet. We willen eerst van een traditionele slagerij transformeren naar een eigentijdse winkel met meer gemaksproducten. Nu geldt: eerst wat vet op de botten krijgen en dan kunnen we over pakweg vijf jaar nadenken over een verbouwing.”

Tips van Carola en Tako

• Wees geduldig bij het kiezen van het juiste moment voor een overname. Het moet cijfermatig en gevoelsmatig kloppen.
• Neem een specialist in de arm voor het doorrekenen van de financiën.
• Verander na de overname zaken als bedrijfskleding en signing. Het brengt de verandering in beeld bij de klant en legt een basis om op voort te borduren.