Vleesvervangers zijn een veelbelovende niche

De markt voor vleesvervangers is nog klein, maar zal dit jaar met 8% groeien, verwacht ABN Amro.  Vooralsnog is het effect van de eiwittransitie op de vleesverkopen nog gering. Nederlandse huishoudens gaven vorig jaar gemiddeld 640 euro uit aan vlees. Aan vleesvervangers besteedden ze 10 euro, berekende marktonderzoeker Euromonitor.

Producten van Vivera, Valess, Quorn, Tivall en De Vegetarische Slager vertegenwoordigen daarmee een niche met een jaaromzet van 80 miljoen euro. Het is de snelle groei van deze markt die het voor bedrijven aantrekkelijk maakt, want de vleesconsumptie schommelt al jaren stabiel rond de 77 kilo per persoon.

Agrifoodeconoom Nadia Menkveld van ABN Amro herkent de trend en het valt haar vooral op dat de verkoop stijgt omdat de smaak van vleesvervangers verbetert. 'Concerns als Unilever stappen er nu ook in en investeren in innovatie. De consument wil best minder vlees consumeren, maar de vervangende producten moeten wel lekker zijn.'

De verkoopcijfers van vleesvervangers over 2018 zijn nog niet bekend. Menkveld verwacht een groei van 6%. Voor 2019 voorspelt zij een toename van 8%. De nog relatief kleine markt groeit daarmee snel. Naast de discussie over vleesconsumptie en het klimaat spelen gezondheidsadviezen hierbij een rol. Niet alleen Unilever, maar ook van oorsprong grote vleesverwerkers als Zwanenberg, Enkco Food Group en Mora spelen volop in op deze ontwikkelingen. Deze laatstgenoemde snackfabrikant begeeft zich sinds kort op de markt met vegetarische kroketten, bitterballen en kipkorns.

Lupine en soja

Vooralsnog zijn de baten van het verwerken van akkerbouwproducten als lupine en soja in vleesvervangers voor de Nederlandse landbouw nog miniem, stelt Menkveld. 'Daarvoor is deze markt nog te veel een niche. Aan de andere kant is de potentie voor groei groot.' De bank verwacht dat minder vlees ook de groenteteelt gelegenheid geeft voor groei. Maar het komt deze sector volgens Menkveld zeker niet aanwaaien. 'Smaak, gemak en prijs blijven voor de consument namelijk ook belangrijk.'

Zwanenberg

Zwanenberg begeeft zich ook steeds prominenter op de markt van vleesvervangers. Zo introduceerde het concern eind vorig jaar vier vegaproducten onder de merknaam Kips, waaronder een vegetarische variant van leverworst, paté, smeerleverworst en filet americain. Vooralsnog liggen de vegaworsten een jaar lang exclusief bij Albert Heijn. Zwanenberg constateert dat de consumptie van vlees jaarlijks iets terugloopt. Vooral door de opkomst van de flexitariër, die ervoor kiest af en toe geen vlees te eten.

Volledige artikel lezen

Bron: Nieuweoogst.nu