Verbreding EKO-keurmerk noodzakelijk voor steeds bewustere consument

Consumenten vinden het steeds belangrijker dat hun voedsel op een goede manier geproduceerd is. De omzet van producten met een duurzaamheidskeurmerk steeg in het eerste half jaar van 2017 met 29%, zo blijkt uit de cijfers van onderzoeksbureau IRI. Om houvast te bieden aan de steeds bewustere consument kondigt Stichting EKO-keurmerk vandaag verbreding van haar keurmerk aan. De Groene Weg, dochteronderneming van Vion Food Group die zich exclusief toelegt op biologisch vlees, lanceert per 1 januari 2018 een EKO-code voor haar varkensvleesketen en heeft hiermee de primeur.

In heel Europa gelden dezelfde hoge eisen voor biologisch voedsel, die bovendien streng gecontroleerd worden. Om dit te waarborgen bestaat sinds 2012 het Europees biologisch keurmerk, het ‘groene blaadje’. In de biologische wetgeving die achter dit keurmerk schuilgaat, zijn dierenwelzijn en zorg voor het milieu verankerd. Veel biologische boeren en ondernemers doen echter veel meer aan duurzaamheid dan de wet voorschrijft, bijvoorbeeld op het gebied van klimaatbeleid, verpakkingen, gezondheid en arbeidsomstandigheden. Maar ze kunnen dat nu niet op dezelfde betrouwbare manier aan hun klanten laten zien. Het vernieuwde EKO-keurmerk biedt Nederlandse ondernemers deze kans nu wél.

Aan ondernemers en producten die het EKO-keurmerk mogen voeren, worden na de verbreding op 1 januari 2018 dus strengere eisen gesteld. Voor alle EKO-licentiehouders – van boer tot winkel – gelden vanaf 1 januari 2018 extra normen voor sociaal en eerlijk handelen. En iedere individuele ondernemer gaat jaarlijks twee extra duurzame stappen zetten. Op EKO-keurmerk.nl worden al deze ambities per bedrijf vastgelegd en getoond. Ondernemers staan bovendien samen op om nog meer extra normen vast te stellen voor het EKO-keurmerk.

Primeur: De Groene Weg lanceert EKO-code voor varkensvleesketen

De biologische vleesverwerker De Groene Weg heeft hierin de primeur. Hun varkenshouders presenteren vandaag hun EKO-code met bovenwettelijke eisen voor milieu- en diervriendelijk varkensvlees.

De Groene Weg, dochteronderneming van Vion Food Group die zich exclusief toelegt op biologisch vlees, lanceert per 1 januari 2018 een EKO-code voor haar varkensvleesketen.  Met de introductie van de EKO-code gaat De Groene Weg voor een nog duurzamere voedselproductie.

Vernieuwing EKO-keurmerk

Met de introductie van de EKO-code, geeft De Groene Weg pro-actief invulling aan nieuwe eisen die binnen het EKO-keurmerk gesteld worden. Stichting EKO-keurmerk brengt met ingang van 1 januari 2018 vernieuwingen binnen dit keurmerk aan, om het verder te versterken en onderscheidend te maken. De stichting wil het EKO-keurmerk laden volgens de vier principes van de internationale overkoepelende biologische beweging IFOAM: het beginsel van Eerlijkheid, Zorg, Gezondheid en Ecologie. Daarbij heeft de stichting twaalf themagebieden geformuleerd, van waaruit het EKO-keurmerk vorm krijgt. Op deze thema’s moeten door de deelnemers aan het EKO-keurmerk stappen worden gezet.

De Groene Weg gaat de EKO-code maatlat per 1 januari 2018 binnen de leveranciers-vereniging in de praktijk brengen. Vanaf januari kunnen alle leveranciers hun maatlat digitaal via de website www.eko-code.nl invullen. De EKO-code van De Groene Weg gaat per 1 januari 2018 van start. Vanaf dan vindt ook communicatie hierover plaats vanuit onder andere De Groene Weg-slagerijen aan de consument.

Andere sectoren, zoals de melkveehouderij, zullen snel volgen. Bionext, de ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding juicht deze ontwikkeling toe en levert een actieve bijdrage aan de doorontwikkeling.

Met het vernieuwde EKO-keurmerk worden alle belangrijke aspecten samen gevoegd. Zodat voor consumenten het EKO-logo uiteindelijk synoniem wordt voor een goed product: goed voor het milieu, diervriendelijk, sociaal en eerlijk en natuurlijk lekker en gezond.