Consumentenonderzoek rundvlees – Hoe denkt de consument over rundvlees van de slager?

Hoe beleeft de consument Nederlands rundvlees? Stichting Vleesvee doet onderzoek naar de percepties van consumenten over rundvlees in alle aankoopkanalen en achterliggende houderijsystemen. Dit onderzoek wordt uitgevoerd samen met Wageningen University and Research (WUR). In de herfst van 2023 is een aantal consumentenpanels hierover bevraagd. De uitkomst hiervan is recent gepresenteerd. Dit artikel gaat vooral in de motivaties voor aankopen in de slagerij en hoe herkomst van rundvlees wordt beoordeeld in de slagerij. 
 
 
Uit het onderzoek zijn de volgende resultaten te halen:
 
• Consumenten benoemen rundvlees als ‘speciaal’ en wordt positief beleefd als een echte smaakmaker bij de warme maaltijd. Het is een veelzijdig met veel mogelijkheden. 
• Op basis van de antwoorden van de consumentenpanels, zijn er vijf verschillende ‘typen’ consumenten benoemd. Ieder type heeft eigen kenmerkende aankoopmotieven.  Binnen het aankoopproces bij deze typen zijn diverse redenen en motieven die gebruikt kunnen worden om de Nederlandse herkomst van rundvlees te stimuleren bij consumenten.
• De vijf typen consumenten zijn onder te verdelen in wat zij het belangrijkste vinden bij hun aankoop, te weten:

1. Vlees is gewoon vlees (prijsgedreven)
2. Culinair
3. Groen-light (milieu en dierenwelzijn spelen een kleine rol bij aankoop)
4. Dierenwelzijn
5. Meest duurzaam en culinair
 
Afgezien van hun waardering over rundvlees deden de respondenten ook uitspraken over het aankoopkanaal.  In de tabel worden positieve (+) en negatieve (-) dingen benoemd door de respondenten.
 
Type consument  Vlees is gewoon vlees Culinair  Groen-light Dierenwelzijn Meest duurzaam en culinair
Aankoop in de slagerij
 - Kost moeite. 
 
- 99% koopt bij de supermarkt.
 
- Winkelen ze bij de boerderij dan speelt prijs geen rol, “heel gek eigenlijk”. -
“Weet niet waar het vandaan komt”
 
+ Bourgondiër, maatwerk, gunfactor
+/- Prijs is niet altijd duurder, kost wel meer tijd, ga er vanuit dat het niet uit Ierland komt.
 
+ Kwaliteit: verser, niet te veel afval, ziet er goed uit, luxer vlees op maat, blindelings
vertrouwen waar hij zijn vlees vandaan haalt, “Slager heeft vlees van boeren die goed doen voor de dieren, goed met vee omgaan, niet opgehokt”.
 
+ “Liefde voor het dier, mensen die lol hebben in het werk, weidser, veel gras, minder
machinaal, aangeven hoeveel gram, geen water bij het ontdooien, krimpt ook minder in de pan, geen
gesleep met dieren.”
+/- “Of er met de supermarkt echt een groot verschil is vraag ik mij af.” Bij slager gaan ze
er vanuit dat het vlees uit NL komt en diervriendelijker is geslacht, “ga het niet vragen”.
herkomst
Op herkomst willen enkelen wel letten, maar in de winkel doen ze dat niet, dan is het
toch prijs; “nice to know, keuze wordt er niet op gebaseerd”.
Herkomst en dierenwelzijn letten ze niet op, “de slager heeft geen keurmerk” en navragen doen ze het niet.
“Bij de slager ga ik er
vanuit dat het uit NL komt.”
 
Herkomst wordt als ‘niet duidelijk’ ervaren
+ Weet wie je kan aanspreken, komt van rustieke platteland mooie stukken vlees.
 

Online en boerderij worden positief beoordeeld

Wat verder opvalt is dat veel consumenten positieve waarden over herkomst en als type aankoopkanaal toekennen aan zowel online (Grutto.nl) als de boerderijwinkel, omdat daar ‘veel informatie over herkomst’ te vinden is, of omdat daar de indruk leeft dat het goede kwaliteit is van een diervriendelijke herkomst (groene weides, dichtbij).

Uit het onderzoek zijn nog een aantal conclusies te trekken over de motivaties voor het aankoopkanaal en herkomst namelijk:
• Consumenten hebben weinig besef van achterliggende houderijsystemen, behalve diegene die wel eens bij een boerderijwinkel vlees koopt.
• Over het algemeen vertrouwen consumenten vooral op het aankoopkanaal, als duidelijk ook is waar het vlees vandaan komt, anders ontstaat makkelijk wantrouwen bij diegene die herkomst meeneemt in het aankoopproces.
• Aanbiedingen spelen voor veel mensen een belangrijke rol in het aankoopproces, zowel positief (goedkoopste artikel) als negatief (schuldgevoel).
• De consument oordeelt vooral op het totaal plaatje dat moet kloppen bij zijn behoeften van zowel sensorische-, socio-psychologische- en markt factoren.
Terug naar Dossier Duurzaamheid