Speciaalzaken hebben veel meer klanten

Nu we niet uit eten kunnen en geen speciaalbiertjes kunnen bestellen op een terras, halen we wat luxere boodschappen voor thuis. Delicatessenzaken, kaasboeren, wijnhuizen en ambachtelijke slagers zien dat klanten bereid zijn meer uit te geven.

Een onderzoek van ABN Amro wees uit dat er een flinke verschuiving te zien is in het uitgavenpatroon van Nederlandse consumenten. Nu we grotendeels binnen zitten, geven we minder uit. Maar dat geldt niet voor boodschappen. Het zijn niet alleen de supermarkten die profiteren, maar ook de lokale voedingsspeciaalzaken.

Beter vlees

Koninklijke Nederlandse Slagers, de branchevereniging voor ambachtelijke slagers, hoort van haar leden dat het drukker in de winkels is. Voor de coronacrisis werd 84 procent van het vlees in de supermarkt gekocht en 16 procent bij de slagers. Alhoewel de KNS nog geen cijfers heeft die daarin een verschuiving kunnen aantonen, is dat wel wat ze van leden horen.

"Ambachtelijke slagers zien veel nieuwe gezichten in hun winkels en de gemiddelde besteding van klanten is hoger", vertelt KNS-directeur Marian Lemsom. Volgens Lemsom heeft die toename aan klandizie meerdere oorzaken. Zo proberen sommige consumenten de drukte bij de supermarkten te vermijden en voelen ze zich veiliger in kleinere winkels, waar in één oogopslag te zien is hoeveel klanten er binnen staan en waar je niet met winkelwagens om elkaar heen aan het slalommen bent.

Een loopje naar de slager

Daarnaast hebben consumenten nu simpelweg meer tijd. "Gemak was altijd een belangrijke factor bij het boodschappen doen", legt Lemsom uit. “De supermarkt als one stop shop. De winkel waar je alles in één keer haalt. Nu kiezen mensen ervoor even dat loopje naar de slager te maken. Dan zijn ze er ook even uit.”

De kwaliteit speelt ook mee. We proberen er nu thuis iets bijzonders van te maken en daarbij hoort goed eten. Dat merken slagers vooral in het weekend, wanneer er soms rijen voor de winkel ontstaan. Ook geven mensen gehoor aan de oproep om lokaal te kopen en kleine ondernemers te steunen. "De gunfactor is ineens veel belangrijker geworden", zegt Lemsom.

Maaltijden afhalen

Dat merkt ook Rian Verhagen van Zuijders Delicatessen in Arnhem. In eerste instantie was de zaak - winkel met mediterrane delicatessen, traiteur, catering en kleine horeca - dichtgegaan. Nu is het winkelgedeelte toch weer open voor mensen die op een afgesproken tijd hun vooraf bestelde hapjes en maaltijden komen ophalen.

Nadat Verhagen bekendmaakte dat ze op deze manier weer opengingen, kwamen de bestellingen meteen binnen. "Vrijwel al onze vaste klanten hebben al een bestelling gedaan. Dat geeft een bijzonder gevoel", zegt Verhagen.

Klanten die in de winkel zijn, nemen dan vaak ook wat extra's mee. "Ik merk dat mensen nu eerder geneigd zijn om zichzelf een beetje te verwennen. Ze kiezen vaker voor de wat duurdere menu-optie en nemen ook sneller een punt taart of lekkere fles wijn erbij." Ook Paulo de Almeida van de Amsterdamse wijnhandel The Wine Spot ziet dat zijn klanten vaker voor luxe kiezen. "Mensen kiezen toch vaker voor een wat duurdere wijn. Nu de horeca dicht is, gaan mensen op zoek naar een lekker wijntje voor thuis."

Bron: RTL Nieuws

Lees hier het volledige artikel