Maarten Kocken - Slagerij Lemmers: "Een flink aantal zaken moest veranderen"

Toen Maarten Kocken (31) ruim dertien jaar geleden binnenstapte bij Keurslager Lemmers in Beneden-Leeuwen, had hij geen idee dat er ‘Lemmers door Maarten’ boven de recent volledig verbouwde winkel zou komen te staan. Ooit begon hij er met het plakken van etiketten, nu is hij de trotse eigenaar van het gerenommeerde bedrijf."

"Toen ik voor het eerst bij Lemmers aan het werk ging, was hij al de beste slager van Oost-Nederland. Lemmers wilde zijn klanten verrassen met een flesje wijn, maar perfectionist als hij was, gaf hij de flessen alleen weg met een mooi, eigen, etiket erop. Samen met de dochter van mijn buurman, worstmaker bij Lemmers, heb ik die op de flessen geplakt.” Niet lang daarna begon Maarten als afwashulp op de zaterdagen.

“Ik voelde me meteen thuis in het bedrijf,” blikt Maarten terug. “Eigenaar André was een fijne baas; een leermeester die me volop de kans gaf om mezelf te ontplooien. Hij was uiterst inventief en een echte marketingman, nooit te beroerd om zijn kennis met anderen te delen.” Maarten ging naar SVO, en sloot zijn opleiding af als manager Niveau 4. Met Lemmers raakte hij aan de praat over de overname van het bedrijf. Om de zaak naar buiten toe rustig te houden, besloten de slagers om de overnameplannen stil te houden. Zo konden ze in alle rust werken aan de overname.

Overname

Om tot een gedegen overname te komen, namen ze allebei een accountant/ adviseur in de arm. Maarten: ”Al discussiërend kwamen we tot een VOF en besloten we tot een overname binnen 5 jaar. Je moet onze VOF zien als een weegschaal waarin de financiële en zakelijke belangen van beide partijen met elkaar in evenwicht waren. Door verschuivingen met het kapitaal en de winsten werden de belangen steeds meer van Lemmers naar mij verlegd. Met de overname tot gevolg.” Het begon bij Maarten steeds meer te kriebelen. Na drie jaar hakten de mannen knoop door: “We besloten dat ik de zaak zou overnemen en niet zou gaan huren. Gezien de lage rentestand een logische aanpak.”

Met raad en daad

Sinds 2014 is Maarten eigenaar en stippelt hij zijn eigen weg uit. Het allereerste begin was niet gemakkelijk. “Van de ene op de andere dag was ik de baas. Daar moest iedereen natuurlijk aan wennen. Maar al snel viel alles op zijn plek en liep de zaak als vanouds.” En, ook al is hij geen eigenaar meer, Lemmers blijft wel in
beeld. “Ik kan André dag en nacht bellen,” zegt Maarten. “Hij staat altijd met raad en daad voor me klaar.”
Maarten is een sociaal gedreven slager. Hij betrekt klanten en medewerkers voortdurend bij zijn bedrijf en wordt daarbij aan alle kanten ondersteund door echtgenote Irma (28). Ze werkt elders, maar ondersteunt hem één dag in de week met de administratie. “Ze doet de lonen en het papierwerk, maar is vooral degene die mij afremt”, geeft Maarten aan. “Ik draaf regelmatig veel te hard door, dus is het maar goed dat zij er is. Ze is nuchter, weet te relativeren en houdt me zo in het spoor.”

Onderscheidend zijn

Een half jaar na de overname-stress besloot Maarten een aantal nieuwe zaken op te pakken. Zo begon hij met ‘Keurslager-Culinair’ om de verkoop van maaltijden nog meer te promoten. Ook nam hij een worstmaker in dienst, omdat in zijn beleving alleen zelfgemaakte producten, afgestemd op zijn marktgebied, voldoende onderscheidend zijn. “Beneden-Leeuwen is een dorp van maar 6.100 inwoners. Ik moet mijn klanten dus voor een deel uit het buitengebied halen. Zij komen alleen als je werkelijk iets anders te bieden hebt. Bij mij is iedereen welkom, of je nu komt voor een onsje boterhamworst of voor een mooie dry-aged steak.”

Marktonderzoek

Vorig jaar was het tijd om de slagerij klaar te maken voor de toekomst. Maarten schakelde Hans Hulshof en Maikel Nicolai van de KNS in om zijn marktgebied eens grondig door te lichten. “Na diepgravend onderzoek kwamen zij met een uitstekend en doorwrocht marketingplan. Daarin werd onze regiofunctie benadrukt en de noodzaak om te verbouwen bevestigd. Het bleek een prima analyse van de markt, waarmee de bank zonder al teveel problemen akkoord ging.” Toch was het uitgangspunt van de verbouwing niet het kostenplaatje. Maarten wilde het goede van Lemmers met zijn specialisme en topproducten behouden én tegelijk iets nieuws van hemzelf toevoegen, ofwel ‘Lemmers door Maarten’.

Flinke veranderingen

In het jaar voorafgaand aan de verbouwing bezochten Maarten en Irma verschillende slagerijen om ideeën op te doen. “Ook kon ik gebruikmaken van de kennis en kunde van ons ‘Lemmerswerkgroepje’. Dat bestaat uit vijf zelfstandige slagers die hun opleiding allemaal bij Lemmers hebben gehad. Dit clubje gedreven ondernemers komt onder leiding van team-captain André vier keer per jaar samen. Zonder geheimen voor elkaar discussiëren we over de verschillende aspecten van onze bedrijven. Zij hebben me enorm geholpen.”

Een flink aantal zaken moest veranderen: “In het marketingplan stond dat het goed was als klanten ons meer konden zien werken. Dus het blok moest meer in het zicht komen. Ook het werkgebied van de dames moest meer aandacht krijgen. De routing wilden we verbeteren en de winkelopstelling zodanig draaien dat de pui aan de hoofdwinkelstraat kwam te liggen en niet meer om de hoek, veel beter voor de herkenbaarheid.

Op basis van afstudeeropdracht

Het team trok zes weken lang in een noodwinkel achter de slagerij. “Door onze inzet en verbouwingsaanbiedingen verloren we niet meer dan 20% van de omzet, terwijl iedereen riep dat we met 1/3e rekening moesten houden. Ook namen we geïnteresseerde klanten regelmatig mee naar de verbouwing, zodat ze met eigen ogen konden zien hoe de zaak vorderde. Een stukje pr dat uitstekend werkte.” Renselaar Slagerij en Horeca Apparatuur uit Nunspeet leverde de koelmeubelen, alle overige werkzaamheden werden verricht door bedrijven uit Beneden-Leeuwen. Zo bleef het werk in het dorp en werd er veel over Lemmers gepraat. “Leuk is dat de winkel uiteindelijk is gebouwd op basis van mijn eigen afstudeeropdracht van SVO. Dat maakt me extra trots.”

Social-media

De komende tijd staat in het teken van goed grip krijgen op de nieuwe situatie. Daarna kijken hij en Irma verder. “Ik denk bijvoorbeeld aan de ‘ambachten verbinden’ door een intensievere samenwerking op te starten met plaatselijke versspecialisten als de bakker en groenteman,” licht Maarten toe, “Verder wil ik onze zichtbaarheid op sociale media beter inzetten, vooral op Facebook. Een van mijn dames is daar erg goed in.” In de nieuwe, hypermoderne Keurslagerij voelen klanten zich ondertussen al helemaal thuis. “Ik zeg wel eens dat ze bij de voordeur in hun sloffen moeten stappen. Dát is het thuisgevoel dat ik wil uitdragen. De reacties van klanten zijn geweldig,” glundert de slager. “Bij de heropening kregen we tientallen flessen wijn en bloemen. Te gek voor woorden!”

Ondertussen gaat in de winkel het leven gewoon door. “Jeetje, nu heb ik al weer teveel gekocht”, verzucht een dame gekscherend tijdens het pinnen. Maarten: “Kijk daar doe ik het nou voor: klanten verleiden met lekkere kwaliteitsproducten, van Lemmers door Maarten.”