Slagerij Pijnenburg: "Na 60 jaar pakken we uit met een straatbrunch!”

Ze kennen vrijwel iedereen die bij hen in de winkel komt en iedereen in Dongen kent slager Jack, of één van zijn medewerkers. Slagerij Pijnenburg is een begrip in het Brabantse dorp. Geen wonder dat het 60-jarig jubileum van de zaak op grootse wijze met klanten wordt gevierd.

In 1957 begonnen de pasgetrouwde Piet en Leentje, de ouders van Jack Pijnenburg, hun bedrijf in een nieuwbouwwijk met straten die vernoemd waren naar Nederlandse vorstinnen. Piet kwam uit een slagersfamilie en zijn broer nam de ouderlijke slagerij over. In die tijd had iedere buurt in Dongen zijn eigen slager, zo’n vijftien stuks in totaal. Piet en Leentje woonden boven en achter hun zaak, die ze geheel naar eigen smaak konden inrichten.

Als kind draaiden Jack en zijn twee jaar oudere broer Kees al regelmatig mee in de slagerij aan huis. “Schnitzels paneren, gehaktballen rollen, je wordt vanzelf aan het werk gezet”, herinnert hij zich. De vonk voor het vak sloeg pas echt over toen een zaterdaghulp vertrok en Jack zijn baantje overnam. Broer Kees koos voor de slagersschool. En waar Jack bij zijn vader de fijne kneepjes van het vak leerde, ging Kees aan de slag bij een collega elders in Brabant.

Tijden veranderen

In de jaren die volgden, zag Jack het slagersvak veranderen. “Het aanbod is veel breder: we hebben nu naast vlees ook hapjes, broodjes en maaltijden. En we werken tegenwoordig meer met kruiden en marinades.” Doordat hij is aangesloten bij de Ambachtelijke Slager krijgt Jack ieder kwartaal inspiratie door middel van nieuwe specials. Hij krijgt bijpassende posters, prijskaartjes en leaflets. Het idee is dat de specials om de twee weken wisselen. “Al leg ik na een week liever wat anders in de toonbank, want dan is het nieuwe er alweer af. Je moet klanten blijven verrassen. In die andere week grijp ik terug op goedlopende specials, waar klanten regelmatig om vragen”, vertelt Jack.

Niet alleen het aanbod verandert, ook zijn klandizie verandert mee. “We trekken nu een jonger publiek aan. Die kiezen vooral voor gemak en met name de specials slaan aan. Ons stokbroodje gehakt is heel populair, die vliegt echt over de toonbank.” Ook komt zijn publiek niet langer uit de wijk zelf, maar uit heel het dorp. Van de vijftien buurtslagers die er in de jaren vijftig waren en de nabijgelegen bakker en groenteboer, bleef Slagerij Pijnenburg als enige nog over. Hoe dat kan? “Wij hebben vernieuwd, leveren goede kwaliteit en bieden een goed assortiment.”

Samen ondernemen

Jack kreeg van zijn vader al snel de vrije hand om alles te doen zoals hij zelf wilde. In 1991 nam hij het stokje definitief over. Een aantal jaren later kwam zijn vrouw Saskia erbij. “We vullen elkaar goed aan”, vinden ze allebei. Jack is de werker, die samen met zijn team zorgt voor een goed gevulde toonbank. Saskia is de marketeer die met de tools van de Ambachtelijke Slager het professionele vakmanschap in een modern jasje steekt. Daarnaast doet zij de administratie en het beheer van het kassasysteem.

“Daar is ze heel fanatiek in”, grinnikt Jack. Saskia haalt namelijk het optimale uit haar kassasysteem. “Van alle producten en specials staat in het systeem wat het precies is en hoe je het moet bereiden. Als we een product op de kassa aanslaan, komt er direct een sticker uit met daarop alle informatie. Je moet de mensen ook een beetje verwennen, vind ik. Zeker met specials is het fijn om te weten hoe je het klaarmaakt. Soms is het zelfs zo dat klanten ons bellen over de bereidingswijze als de sticker ontbreekt”, legt Saskia uit.

Klanten verwennen

In de kleine slagerij is het op drukke momenten even passen en meten. Toch wordt de rol met nummertjes amper gebruikt. “Dat gaat gewoon vanzelf”, weet

Jack. Saskia: “We praten hier liever met elkaar. Ik denk dat we al onze klanten wel kennen.” Maar de klantbinding gaat verder dan enkel een gezellig praatje in de winkel. Is iemand vijftig jaar getrouwd of is er gezinsuitbreiding? Wanneer de winkeldames hiervan horen, gaat alle informatie op een briefje naar achter. Saskia zorgt ervoor dat er een kaartje op de bus gaat.

“Je moet klanten behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden”, vindt ze. Andersom werkt het ook zo. In de keuken van het stel, direct achter de winkel en werkplaats, hangen diverse kaarten met gelukwensen voor het 60-jarig jubileum. “We mogen ons gelukkig prijzen met een winkel als die van jullie in de buurt”, schrijft iemand. “Je wordt er fijn geholpen en het is er altijd gezellig”, laat een ander weten. Saskia is daar ontzettend blij mee: “Het laat zien dat de slagerij voor onze klanten echt een warm bad is.”

Straatbrunch organiseren

Het kan dan ook niet anders dan dat ze met hun klanten het 60-jarig jubileum van de slagerij willen vieren. Heel even overwogen ze om het bij een kortingsactie te houden. Tot een leverancier ze tipte: “Je moet iets doen wat mensen onthouden, waar ze over tien jaar nog over praten.” Samen met het team bedacht het

Slagerij ondernemerspaar een passende activiteit. “We gaan hier in de straat een brunch voor klanten organiseren”, vertelt Saskia geanimeerd. “Voor iedere tien euro krijgt een klant een stempel. En voor twaalf stempels mag je met twee personen naar de brunch op 3 september komen.”

Iedereen is laaiend enthousiast over de actie, al bezorgt dat Saskia ook de nodige slapeloze nachten. “We verwachten inmiddels zo’n 500 gasten! Dat wordt nog een hele organisatie. Samen met ons team regelen we alles zelf. En we willen natuurlijk laten zien wat we in huis hebben, dus we pakken uit met salades, soepen, hamburgers, snijwaren als rosbief en rauwe ham. Er komen springkussens voor kinderen, toiletwagens en nog veel meer. Denk maar aan een fancy fair qua sfeer en aankleding.”

Enthousiast team

Gelukkig staan Jack en Saskia er niet alleen voor. Hun vaste en stabiele team is de grote kracht binnen de huidige slagerij. “Ze hebben hart voor de zaak, de klanten en voor elkaar. Ze denken mee over salades en specials, maar ook over de organisatie van de brunch. Dat komt doordat Jack een aansturende teamplayer is en geen baas”, meent Saskia. “Hij is er als eerste en gaat als laatste weg. Samen houd je zo de sfeer goed.” Jack vult aan: “Het gaat gemoedelijk, maar er moet wel gewerkt worden!”

Dat gebeurt in een efficiënt ingerichte slagerij, die regelmatig door een creatieve klant wordt voorzien van passende decoratie. Dit keer sluiten de gele bloemen en bordjes met exotische bestemmingen aan op het thema vakantie. De volle toonbank met lokaal vlees uit Loon op Zand en Cromvoirt is de blikvanger en beslaat de gehele breedte van de winkel. Daarna valt het oog direct op het goed gevulde snijwarenmeubel erachter. In de hoek bij de deur staat nog een display met barbecueartikelen. “Op drukke dagen vraag ik me wel eens af hoe we het doen”, zegt Saskia. “Uitbreidingsmogelijkheden hebben we eigenlijk niet. In het verleden hebben we al verbouwd, maar als we opnieuw willen uitbreiden, gaat dat ten koste van onze eigen woonruimte boven en vlak achter de slagerij”, gaat Jack verder. GROEI? Plannen voor de toekomst zijn er op dit moment niet. Er is al verbouwd, alles is twee jaar geleden voorzien van een

nieuwe uitstraling, en groter worden hoeft niet. Ze zijn tevreden met wat ze hebben, maar willen wel op productniveau blijven innoveren. Ook wordt dankzij de Ambachtelijke Slager aandacht besteed aan een professionele website met bijbehorende webshop. Saskia zet Facebook ook regelmatig in om specials en producten te promoten. “Dan hoor ik van klanten dat ze het online gezien hebben en daarom in de winkel komen halen. Leuk is dat!” Het sluit aan op hun wens om vooral te groeien als het gaat om de gemiddelde besteding per klant. Meer klanten zijn altijd welkom, maar het is geen must.

“Dat wat we doen, willen we gewoon zo goed mogelijk blijven doen. Innovatief zijn in ons aanbod en huisgemaakte kwaliteit blijven leveren. Blijf trouw aan jezelf”, vindt Jack. “En natuurlijk willen we een groot succes maken van de straatbrunch met onze klanten”, lacht Saskia. “Foto’s daarvan plaats ik natuurlijk op Facebook. Wij hebben er nu al zin in!”