Slager John Gielen werkt aan de co-creatie Beej Benders

John Gielen heeft al twintig jaar een ambachtelijke, moderne slagerij in Baarlo. Sinds ruim een jaar heeft hij een tweede winkel: in de versmarkt Beej Benders in Venlo. Een vernieuwend concept met een andere doelgroep. Gielen: “Je moet elkaar dingen gunnen en goed begrijpen hoe het concept werkt.”

Beej Benders is een versmarkt waar consumenten hun (vers)boodschappen kunnen doen, vers klaargemaakte kant-en-klaarmaaltijden kunnen kopen of ter plekke kunnen eten. Er hoort ook een apart restaurant bij, waar gekookt wordt met ingrediënten uit de winkel.

Eigen ding doen

In de smaakvol ingerichte winkelruimte is plaats voor onder meer een visboer, een groenteboer, een bakker en een slager. Deels zijn het zelfstandige ondernemers met hun eigen medewerkers die opereren onder de vlag van de versmarkt. Een ander deel staat op de loonlijst van Beej Benders. Supermarktondernemer Geert Benders is de bedenker van het concept. “Het grote verschil met bijvoorbeeld de Markthal in Rotterdam is dat daar iedere ondernemer zijn eigen ding doet. Hier versterken we elkaar.”

Ambacht in beeld

De bedenker van de versmarkt wil de verschillende ambachten terug in beeld te brengen. Een belangrijke reden voor slager John Gielen om zich aan te sluiten bij het concept. Gielen: “De visie van Geert sprak ons erg aan. Wij hebben ook altijd getracht het ambacht uit te beelden in onze winkel in Baarlo.” Ook het werken met lokale leveranciers en producten past bij Gielen. “Wij zoeken de varkens en runderen zelf uit bij lokale boeren. Varkens slachten we nog zelf, runderen laten we elders doen.”

Geen tussenhandel

Beej Benders is een podium voor cocreatie vanaf de primaire sector tot in de winkel, legt Benders uit. “Verticaal met de leveranciers en horizontaal tussen alle partners. De meeste producten betrekken we lokaal en de tussenhandel schakelen we hiermee uit. A-merken verkopen we nauwelijks. Het is een nieuw concept met een nieuw verdienmodel. Mensen komen hier niet binnen met een boodschappenlijstje, maar laten zich inspireren door het aanbod”, weet Benders. “De klant komt hier binnen en heeft hij nog geen idee wat hij wil eten. Je moet dus contact leggen en adviseren en enthousiasmeren. Dat is een andere verkooptechniek. Nu koopt hij nog vaak voor één dag en we willen graag naar twee of drie dagen toe.”

Continu leerproces

Gielen: “Dat maakt het concept ook wel moeilijk. Normaal verkoop ik in Baarlo gemiddeld tussen de vijftien en twintig euro per bezoek. Hier zie je een klant wel drie of vier keer per week voor een gemiddelde besteding van vijf of acht euro op de totale winkel. De omzet bleef aanvankelijk achter bij de verwachtingen maar laat nu een stijgende lijn zien. Dat geldt voor de hele winkel.”
“Het is een continu leerproces”, blikt Benders terug op het afgelopen jaar. “We worden niet gehinderd door een format of een hoofdkantoor en zijn maximaal flexibel. Dat is daarbij een voordeel.”

Snel schakelen

De slagerswinkel in de vershal is tachtig uur per week open. Het overdragen van de werkzaamheden is soms wel een dingetje, zegt Gielen. Evenals de bevoorrading vanuit de winkel in Baarlo. “De interne inkoop gebeurt nu nog handmatig en dat moet je goed in de gaten houden. Wat heb je nodig en wanneer? En je wilt ook niet drie keer per dag rijden. Maar als het restaurant vol zit, dan moeten we snel kunnen schakelen.”

Aansturen

Het aansturen van Beej Benders gebeurt door een managementteam van vijf man. Gielen zit daar niet bij, maar de lijntjes zijn kort. “Er is sowieso een dagelijks ‘tien uurtje’: een overleg met alle teamschefs over de bijzonderheden van die dag.” Daarnaast is er een maandelijks overleg. De interactie en de sfeer is goed, zegt Gielen. Als de slager de late dienst heeft en moet afsluiten, loopt hij een ronde en controleert hij ook de andere afdelingen. Vergat de groenteboer bijvoorbeeld de sla in de koelcel te leggen, dan doet hij dat. Dynamisch samenwerken noemt Gielen dat.

Cocreatie

Samenwerken, of cocreatie, zoals Benders het noemt, gebeurt ook aan de verkoopkant. Gielen: “Je moet de klant helpen met goede ambachtelijke producten en ervoor zorgen dat hij het liefst zo veel mogelijk meeneemt. De ene keer pakt hij meer bij mij, de andere keer bij de bakker. Als ik biefstuk in de actiekoeling leg, dan vraag ik de groenteboer er champignons bij te leggen. Die gaan dan ‘automatisch’ mee.” Met carnaval was er een actie met een gevulde papieren draagtas met diverse producten voor 11,11 euro. “We willen vaker van dat soort acties doen, met een recept erbij, zodat de klant weet wat hij elders in de winkel moet pakken.”

Wake-up call

Gielen vervolgt: “Het leukste tot nu toe zijn de spontane en positieve reacties van de mensen op wat er hier gebeurt en de transparantie van de winkel. Daarop hoopte ik vooraf en dat is ook uitgekomen. Door de ervaringen hier ben ik ook in Baarlo dingen anders gaan doen. Er is daar nu meer variatie in de winkel, vooral in vlug-klaar-artikelen. Het was een soort wake-up call. Maar je kunt niet in één week alles veranderen, dat moet je doseren. De omzet stijgt daar nu ook.”

Goede ambachtelijke producten

Het klantenbestand in Baarlo was vooral ‘grijs’, vertelt Gielen. De laatste jaren ziet hij meer jongeren in de winkel die vragen naar goede ambachtelijke producten. “Die nieuwe generatie zoekt meer naar ‘puur’. Mensen willen weer lekker eten en waar voor hun geld.” De winkel in Baarlo typeert Gielen als ‘ambachtelijk maar modern’. De slagerij maakt zijn eigen worsten en vleeswaren. Slagerij Gielen levert ook aan de regionale horeca en verzorgt catering. “We doen de hele keten van levende grondstof tot en met het eindproduct. We kunnen een compleet worstenbroodje maken, maar ook alleen het gehakt leveren. Voor een luxe friteszaak leveren we de hamburgers. Aan Landal Greenparks leveren we wekelijks honderden hamburgers. We ontwikkelen nu samen een hotdog.”

“Onze visie is: het moet lekker zijn, van lokale producenten, met liefde gemaakt en tegen een lage prijs. Ik kan de klant meenemen naar de boer. Er zijn geen geheimen, alles is transparant. Terug naar de basis, zoals het vroeger was. Daar heb ik altijd voor gestaan.” Die visie blijkt volgens Gielen bijvoorbeeld uit zijn Limburgse Balkenbrij die tot ver in de omtrek wordt gegeten. “Geen vreemde toevoegingen, alleen pure ingrediënten. Ik wil het vlees kunnen proeven.”

Gielen is ook KNS-ambassadeur voor de provincie Limburg. Hij bezoekt actief de leden, geeft voorlichting en wisselt kennis en ervaringen uit. “Geen adviezen, daarvoor zijn er de experts in Rijswijk.” Het ambassadeursproject slaat goed aan, vertelt Gielen. “Het is met twee jaar verlengd. Het persoonlijke contact met leden werkt goed . Het is mooi om daaraan een bijdrage te leveren.”