Protocol Verantwoord Winkelen is van kracht; ook voor slagers

Sinds vorige week hanteren veel slagers op de juiste manier de regels als het gaat om aantal klanten in de winkel, afstand bewaren en pinbetalingen in plaats van contant geld. Deze regels worden goed en duidelijk gecommuniceerd via bijvoorbeeld een raamposter. Onze complimenten! Vanuit de overheid zijn maandag 23 maart nieuwe maatregelen afgekondigd en op basis hiervan is het protocol ‘Verantwoord Winkelen’ ontwikkeld. De maatregelen in het protocol zijn bedoeld om besmettingen met het coronavirus te voorkomen en de gevolgen van het nieuwe virus te beperken. Handhaving vanuit de gemeente ziet toe op naleving van dit protocol. Het is van groot belang dat iedereen in Nederland de maatregelen vanuit de overheid volgt om de kans op een lockdown te voorkomen.  

De afspraken die zijn vastgelegd in het protocol 'Verantwoord Winkelen' gelden voor alle winkeliers, medewerkers en klanten. Uitgangspunt is dat RIVM-richtlijnen worden gehandhaafd in combinatie met alle richtlijnen en protocollen vanuit de Hygiënecode voor het Slagersbedrijf. Samengevat:

  • Zorg dat iedereen 1,5 meter afstand tot elkaar kan houden in de winkels, maar ook vóór de winkel
  • Geef in je winkel het maximum aantal klanten aan dat tegelijkertijd in de winkel mag zijn. Richtlijn is maximaal 1 klant per 10 vierkante meter winkelvloeroppervlak. Arceer dit door een vak, lijn of kruis waar klanten kunnen staan. Handhavers van de gemeente zien hier nauwgezet op toe.
  • Lever (online) bestellingen tot aan de voordeur, niet binnen.
  • Zorg voor maximale hygiëne, let zeker ook op pinterminal.
  • Bied geen proeverijen of het bekende plakje worst aan, niet inzetten op beleving.

Hoe vertel je dit aan je klanten?

Regels zijn zichtbaar aan de buitenkant van de winkel en in de winkel heb je de ‘huisregels’ ook in een display staan of opgehangen. Gebruik hiervoor deze raamposter en hang deze uiterlijk donderdag op! Pas nog wel aantal klanten aan en voeg je naam toe.

De Rijksoverheid heeft ook posters ontwikkeld. Deze download je hier.

De instructies moeten jou als winkelier helpen om klanten eenvoudig te kunnen aanspreken als ze de regels niet naleven. Andersom kunnen klanten winkeliers of andere klanten aanspreken op de regels.

Waar moet jouw klant zich aan houden?

Als ondernemer ben jij de verantwoordelijk voor een veilige plek voor medewerkers en klanten. Maar in deze coronacrisis hebben klanten ook een plicht:

  • Houd 1,5 meter afstand, voor de winkel en in de winkel.
  • Kom zoveel mogelijk alleen naar de winkel.
  • Kom niet naar de winkel als je verkouden bent of griepklachten hebt.
  • Doe doelgericht boodschappen en koop niet meer dan je nodig hebt.
  • Raak alleen het product aan dat je nodig hebt.
  • Volg altijd de aanwijzingen van het personeel.
  • Betaal met pin of contactloos (pin of mobiel).
  • Online bestelde producten worden geleverd tot de deur.

Vanuit diverse kanalen wordt ook de Nederlandse consument op deze duidelijke regels geattendeerd. 

Radiospotje MKB-Nederland

Op de radio wordt dit radiospotje uitgezonden van MKB-Nederland over #ikwinkelverantwoord #kooplokaal.

Download hier het brancheprotocol

Hoe zorg ik voor 1,5 meter afstand tussen mijn medewerkers?

Hygiëne, gezondheid en veiligheid zijn nu extra belangrijk, ook op de werkvloer. Ga vooral door met het opvolgen van de instructies vanuit de overheid en geef elkaar ook de gelegenheid. 

Werkgevers en medewerkers hebben tenslotte een gezamenlijk verantwoordelijkheid (Arbowet) om de risico’s op eventuele besmetting te verkleinen. Sommige richtlijnen lijken in de dagelijkse praktijk soms lastig uit te voeren, maar zoals gezegd daarvoor bedenken werkgevers en medewerkers samen creatieve én verantwoorde oplossingen.

Enkele tips:

  • Wees kritisch op symptomen bij werknemers en stuur medewerker met klachten naar huis. Check rivm.nl.
  • Met de ruggen naar elkaar toe langs je collega’s lopen achter de toonbank.
  • Stem je medewerkers achter de toonbank af op basis van aantal klanten die per keer in de winkel aanwezig mogen zijn.
  • Klaarmaken en -zetten van bestellingen kan wellicht ook buiten de reguliere openingstijden.
  • Daar waar mogelijk medewerkers in de winkel laten wisselen met medewerkers in de werkruimtes.
  • Of geef iedere medewerker een “blok” en laat de klanten langs lopen.

Het is bijvoorbeeld mogelijk om de werktijden aan te passen, zodat niet iedereen tegelijkertijd werkt. Werknemers, die een zieke partner hebben maar wel de verplichting hebben om te komen werken, zouden dan op een rustiger moment kunnen komen werken.

Pauzes en omkleden

Denk ook na over hoeveel personen tegelijkertijd kunnen pauzeren in de kantine en hoe ga je om met omkleden voor en na werktijd. Want ook in deze situaties geldt de 1,5 meter afstand. 

Download hier de raamposter