Zero-emissiezones voor stadslogistiek
Stadslogistiek is cruciaal voor de economische vitaliteit en de aantrekkelijkheid van steden. Een efficiënte stadslogistiek zorgt ervoor dat winkels op tijd hun benodigde voorraden binnen hebben, afval wordt opgehaald, etc. De vraag naar deze distributie van goederen en diensten wordt steeds groter. En dat leidt weer tot een groeiende vraag naar transport. Niets doen leidt tot meer uitstoot van schadelijke stoffen (emissie) en kan ten koste gaan van de gezondheid, de leefbaarheid, de bereikbaarheid en de veiligheid in steden.
Bedrijven, overheden en kennisinstellingen hebben al in 2014 een convenant gesloten om de stedelijke logistiek efficiënter en duurzamer te maken: de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (ZES).
Met het Klimaatakkoord (28 juni 2019) hebben de doelstellingen van de Green Deal ZES een nieuwe impuls gekregen. Het Klimaatakkoord zet in op een versnelling naar een volledig emissievrije stadslogistiek: de zogenoemde zero-emissie of nul-emissie stadslogistiek. Dit gebeurt met het instellen van middelgrote nul-emissiezones (hierna: zero-emissiezones) voor vracht- en bestelauto’s in dertig tot veertig grotere gemeenten vanaf 2025. Deze afspraken zijn een belangrijke aanjager voor emissieloos transport in Nederland in 2050. Dat is ook relevant voor slagers.
Zero-emissiezones
Vanaf 2025 moeten minstens 30 Nederlandse binnensteden emissievrij bevoorraad worden. Hoewel het klimaatakkoord ‘middelgrote zero-emissie zones’ beschrijft, bepalen gemeenten zelf waar de grenzen lopen van het gebied of hoe groot de zone precies wordt. De verwachting is dat veel gemeenten die plannen de komende tijd publiceren. Zij moeten de zones uiterlijk vier jaar vóór de daadwerkelijke inwerkingtreding bekend maken, om ondernemers voldoende tijd te geven om zich hierop voor te bereiden.
In 2025 moeten alle nieuwe vracht- en bestelauto’s in een zero-emissiezone emissievrij zijn. Bevoorrading van winkels mag in die gebieden dan alleen nog met zero-emissie aangedreven voertuigen plaatsvinden. Voor bestaande voertuigen komt er een soepele overgangsregeling. Let wel! De zero-emissiezone voor stadslogistiek geldt alleen voor vrachtauto’s en bestelauto’s, dus niet voor personenauto’s.
Extra tijd
Vanwege de coronacrisis krijgen bedrijven extra tijd om hun wagenpark emissievrij te maken. Zo komt er een overgangsregeling voor relatief jonge vrachtauto’s en bakwagens.
Ook voor bestelauto’s geldt een overgangsregeling. Zo mogen Euro-5-bestelauto’s tot 1 januari 2027 een emissievrije-zone inrijden. Voor Euro 6-bestelauto’s is ligt die deadline op 1 januari 2028.
Voor zowel vrachtauto’s als bestelwagens geldt dat nieuwe voertuigen vanaf 1 januari 2025 een zero-emissieaandrijving moeten hebben.
Maatwerk
De regels zijn niet in alle gevallen in beton gegoten. Zo kan vrijstelling worden gegeven voor voertuigen waarvoor nog geen schoon alternatief verkrijgbaar is. Ook laten de regels ruimte voor maatwerk voor gevallen waarin ‘een voortijdige investering niet proportioneel is’. Met de overgangsregeling wordt beoogd dat ondernemers de overstap op een manier maken die ook reëel is voor hun bedrijfsvoering.’
Subsidie
Het kabinet heeft bekend gemaakt dat het ondernemers tegemoet komt in de aanschafkosten. Tussen 2021 en 2025 komt daarvoor subsidie beschikbaar. Ook zijn er fiscale regelingen die het goedkoper maken te investeren in schone bedrijfswagens. Het kabinet wil dat er in 2050 alleen nog uitstootvrije voertuigen op de weg rijden.
Rol KNS
In de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek zijn de uitgangspunten en de aanpak vastgelegd om de gestelde doelen te bereiken. KNS is als brancheorganisatie betrokken bij deze agenda om jouw belangen zo goed mogelijk te behartigen. Ook is slager Koos van Essen voorgedragen als deelnemer aan de MKB-toets over dit onderwerp. KNS houdt jou op de hoogte van de komende ontwikkelingen zodat jij bij de investering in een bestelauto hier rekening mee kunt houden.
Alles over zero-emissiezones lees je hier