Ondernemen: van slagersdochter naar eigen onderneming
Bij bedrijfsopvolging is een goede voorbereiding het halve werk. Lianne Stronkhorst vertelt hier kort haar verhaal over de bedrijfsovername waarin zij zit.
Lianne Stronkhorst is een jonge ondernemer en neemt de slagerij van haar ouders over. Vanaf haar 12de is zij werkzaam in de familieslagerij Eetwinkel Stronkhorst, Keurslager in Ouderkerk aan de Amstel. Tijdens haar studie, Small Business & Retail Management, kwam Lianne erachter dat zij sowieso een winkel wilde; of dat ook de slagerij van haar ouders zou worden, daar moest ze nog achter komen. Haar studie volgde zij duaal in combinatie met werken bij een andere slagerij en ze liep stage bij de marketingafdeling van de Keurslagers. Na vier jaar ging zij weer stapsgewijs bij haar ouders werken, ze wilde ontdekken hoe dit voelde en dit beviel direct. De weg naar een overname was ingeslagen.
Samen hebben zij een 10-jaren plan opgesteld. Het maken van dit plan kostte zeker 2 jaar. Er komt een hoop kijken bij de voorbereidingen van een overname. De rolverdeling en verwachtingen van zowel Lianne als haar ouders zijn duidelijk. En niet onbelangrijk ook haar broer en zussen zijn helemaal op de hoogte van de overname.
Heb jij plannen om een slagerij over te nemen? Lianne deelt haar tips.
- Ga aan het werk bij een collega-slager, dit biedt veel nieuwe inzichten. Zo ga je op zoek naar wat je wilt, maar ga ook vooral op zoek naar de dingen die je niet wilt.
- Volg je gevoel! Voelt een samenwerking met bijvoorbeeld een accountant niet goed, ga dan verder op zoek tot het goed voelt. Laat ook duidelijk je wensen weten aan je compagnon en weet ook wat zijn/haar wensen zijn.
- Gewoon doen! Zonder dalen leer je ook niet hoe fijn pieken kan zijn. Soms maak je keuzes die je achteraf beter had kunnen doen, maar dit weet je pas later en daar leer je veel van.
- Geef elkaar de ruimte en blijf praten! Elke generatie denkt anders en binnen je familie kan samenwerken uitdagender zijn. Om oude gewoontes los te kunnen laten of tot nieuwe inzichten te komen, heb je tijd en ruimte nodig.