Rondom de winkel

Mensen met een handicap hebben moeite om in een winkel te komen. De afstand tot winkels is soms groot. Door moeilijk parkeren, drempels, zware deuren en meer is het lastig om boodschappen te doen. Met deze tips kun je ervoor zorgen dat klanten en gasten zich al bij binnenkomst welkom voelen. Ook als ze een beperking hebben.

Toegang

Je hoeft niet je winkel te verbouwen om toegankelijker te worden. Wij hebben een aantal tips voor je verzameld. Ga je wel verbouwen? Maak dan gebruik van de ITstandaard 2018 erbij en probeer ‘toegankelijke keuzes’ te maken.

Tip 1: Zorg ervoor dat de ingang goed te bereiken is De route moet minimaal 90 cm breed zijn. Verwijder fietsen, reclameborden of andere objecten bij de ingang.

Tip 2: Plaats deurknoppen en deurkrukken op de juiste hoogte
Een deurknop of deurkruk op 90 tot 120 centimeter hoogte is voor de meeste mensen goed bedienbaar.

Tip 3: Voorkom grote hoogteverschillen
Maak drempels niet hoger dan 2 centimeter of zorg voor een andere oplossing, zoals een oprit, drempelhulp of wegneembare oprijplaat. Dit is ook prettig voor klanten of gasten met een kinderwagen.

Tip 4: Zorg dat deuren gemakkelijk opengaan
Met een automatische deur of een deurdranger die niet te zwaar is ingesteld, verbeter je de toegankelijkheid.

Tip 5: Maak ingangen breed en hoog genoeg
Een toegankelijke ingang is minimaal 85 centimeter breed en 230 centimeter hoog. Het gaat om vrije doorgangsruimte, dus exclusief deurkozijnen, plinten, etc.

Tip 6: Plak stickers op glazen deuren
Heb je deuren volledig van glas die niet automatisch openen? Klanten of gasten die slechtziend zijn, kunnen zich hieraan stoten. Plaats een goed zichtbare stickermarkering over de breedte van de deur op 130-140 cm hoogte.

Drempels

Moeten klanten een drempel over om jouw winkel binnen te komen? Kijk dan allereerst of het mogelijk is om de drempel te verwijderen of te verlagen. Lukt dat niet, dan helpt deze informatie je op weg om voor veel meer mensen beter toegankelijk te worden.

Drempelhulp
Een drempelhulp is een hulpmiddel voor het gelijk maken van drempels. Het hulpmiddel wordt gebruikt om de afstand tussen de grond en de drempel te overbruggen, waardoor het hoogteverschil van de drempel opgeheven wordt. Ook hoge drempels kunnen door een drempelhulp verdwijnen. Een oprijplaat kan grotere hoogteverschillen overbruggen.

Een investering in een drempelhulp is relatief laag, eenmalig en de drempelhulp gaat jaren mee. Deze investering wordt vaak in korte tijd terugverdiend, want mensen met een beperking zijn vaak loyale klanten.

Meer informatie lees je hier

Parkeren

Voor mensen die slecht ter been zijn of bijvoorbeeld een longziekte hebben, is het belangrijk dat zij dichtbij je bedrijf kunnen parkeren. Ook als je geen eigen parkeerplaatsen hebt, kun je je klanten hierbij helpen. Ga aan de slag met deze 2 tips.

Tip 1: Communiceer over de parkeervoorzieningen in de buurt
Maak een lijstje met parkeerplekken in de buurt van je bedrijf. Gewone parkeerplekken en speciale plekken voor gehandicapten. Je helpt (potentiële) klanten door deze informatie bijvoorbeeld op je website te plaatsen.

Tip 2: Maak eigen parkeerplaats groter
Heb je eigen parkeergelegenheid? Probeer minstens één plek groot genoeg te maken om bijvoorbeeld een rolstoel te kunnen in- en uitladen. Dit zijn de richtlijnen voor de afmetingen:

  • Voor langsparkeren: 3,50m x 6,00m (7,50 m bij achter in- en uitstappen).
  • Voor haaks parkeren: 3,50m (3,00m. bij een vrije uitstapstrook naast het parkeervak) x 5,00m.
  • Voor gestoken parkeren: 3,50m (3,00m bij een vrije uitstapstrook naast het parkeervak) x 5,15 m (60°) of 4,85 m (45°) of 4,20 m (30°).